چند کلمه درباب فیلترینگ

یکی از چیزهائی که باعث می شود ما وبلاگ نویسان تیر (آمدم بنویسم حرفه ای، دیدم حرفه ای کسی است که از بابت کارش پول می گیرد، هرچه فکر کردم برای کسی مثل خودم که دوست دارد نوشتن و در تماس بودن با دیگران را چه صفتی می توانم پیدا کنم چیزی یادم نیامد الا «تیر») پر رو بشویم و خیال کنیم کسی هستیم و وهم برمان دارد، «فیلترینگ» است.
وقتی سیستمی با آن همه بزرگی و عظمت و شوکت وقدرت می آید و یک وبلاگ که حد اکثر پنجاه تا مخاطب دارد را فیلتر می کند، نویسنده ناگهان خیال می کند که خیلی مهم شده که سیستمی دارای کلی عمله و عکره نمی تواند در مقابله با وبلاگش کاری از پیش ببرد الا فیلتر کردن آن. این است که طرف را وهم بر می دارد که «اه ه ه ههم، ما خیلی مهم هستیم ها! یک تنه با آن همه کبکبه و دبدبه در افتادیم!»
از طرف دیگر خود سیستم دارد به زبان بی زبانی می گوید که حتی این پنجاه نفر را هم حق نداری دور خودت جمع کنی (حتی جمع مجازی!). به دیگر سخن خود سیستم از اینکه یک روز خدای ناکرده این پنجاه نفر بتوانند کاری علیه آن بکنند می ترسد. بماند که پنجاه نفر آدم از یک میلیونیوم کل جمعیت ایران هفتاد میلیونی هم کمتر است. این یعنی اینکه سیستم ضعفی دارد اساسی که نمی خواهد این پنجاه نفر روزی دو سه دقیقه فلان وبلاگ را بخوانند.
برآیند آن قوی نشان دادن صاحب وبلاگ و ضعیف نشان دادن سیستم (که هردو محصول فیلتر شدن یک وبلاگ است) این می باشد که صاحب وبلاگ خیال کند می تواند در مقابل سیستم کاری بکند و می رود یک وبلاگ دیگر هم باز می کند! این است که بعضی از ما وبلاگ داران چند سال است می نویسیم، فیلتر می شویم، باز می رویم یکی جای دیگر شروع می کنیم.
در عین حال، همانطور که تا ویدئو ممنوع بود سرمان می رفت هر چند هفته ای یکبار به نوعی ویدئوای جور می کردیم (معمولا اجاره می کردیم) و یک بیست و چهار ساعت نمی خوابیدیم و بکش فیلم می دیدیم، مخاطبان یک وبلاگ هم تا می فهمند فلانی فیلتر شده تمام فوت و فن دورزدن فیلترشان را به کار می گیرند تا حتما حتما یک دوبار در روز سری به آن بزنند. حالا تا قبل از فیلتر شدنش همه با خمیازه مطالبش را می خواندند ولی الان بازدید کنندگان قبل از خواندنش شیشه عینک شان را با دقت پاک می کنند.
از آن طرف همینکه خبر فیلتر شدن این بابا چهارجا نقل شد، همه خلق الله هجوم می برند آنجا که ببینند چه خبر بوده که فیلتر شده. البته خبری نیست، یک وبلاگ نویس عابری داشته از خیابان سیاست رد می شده ماشین فیلتر آمده زده بهش نقش خیابانش کرده! خلاصه مردم همه جمع می شوند دیگر! البته گاهی هم ماشین فیلتر حتی می رود توی پیاده رو خیابان سیاست و عابر بنده خدا را که داشته از آن گوشه رد می شده زیر فیلتر له می کند. بگذریم.
اصلا می دانید که من چطوری با دنیای وبلاگ آشنا شدم؟ چند سال پیش که کم کم سر و صدای اینکه چیزی بنام «وبلاگ» هست و چنین و چنانش درآمد، من با بی توجهی خاصی که به تکنولوژی کامپیوتر دارم با آن برخورد کردم. معتقد بودم سرعت پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر و مسائل جانبی آن بقدری زیاد است که من پا به سن گذاشته نیازچندانی به آن ندارم ضمن اینکه هنوزاین را یاد نگرفته قدیمی می شود و باید آن یکی را یاد بگیری. القصه، کله مان را انداختیم پائین مثل بچه آدم مشغول زندگی همیشه مان شدیم. تا روزی که خبر آمد که وبلاگ نویسان را دستگیر کرده اند. من را می گوئی؟ حس کردم که یک چیزی این وسط کم دارم و باید بروم و ببینم قضیه چه بوده. رفتم و دیدم و خواندم و بررسی کردم و دیدم عجب چیز جالبی است. چندتائی هم این طرف و آن طرف وبلاگ ساختم که خودم از نتیجه کارم و نوشته هایم راضی نبودم و در نهایت بستم شان.
حالا اگر آن بنده خداهای سری اول را کاری به کارشان نداشتند و نمی گرفتند بیاندازندشان زندان، شخص خود من که انشاء مدرسه جزو سخت ترین درسها برایم بود و هیچگاه دیکته لغات در ذهنم نمی ماند و هنوز هم که هنوز است وقتی در جمعی هستم یک دو جمله پشت سر هم نمی توانم بگویم، نمی آمدم بنشینم مقاله بنویسم. البته اینکه چه می نویسم و خوب و بد آن را باید خوانندگان من نظر بدهند ولی در هر حال دارم می نویسم!
بقول یکی از دوستان «خیر ببینند آنها که فیلتر می کنند وبلاگها را. به من می گویند که چه وبلاگی ارزش خواندن دارد. دست شان درد نکند که در میان این چند صد هزار وبلاگ فارسی با کمال دقت می گردند و درست و حسابی هایش را برای ما جدا می کنند».
5 پاسخ to “چند کلمه درباب فیلترینگ”

  1. فرهاد Says:

    سلام ققنوس عزیز
    من فکر می کنم کمتر کاربر اینترنتی در ایران باشه که توان عبور از این فیلترینگ آبکی رو نداشته باشه. البته برای شدیدتر شدن اون میلیونها خرج کردن ولی خوشبختانه از همان آغاز گروههای تحت عنوان مبارزه با سانسور اینترنت یا مقابله با فیلترینگ تشکیل شدن که آموزشها و ابزارهای مقابله با فیلترینگ رو در اختیار کاربران قرار می دادن و حالا کیفیت کارشان خیلی بیشتر از قبل هم شده. خیلی فعال هستند و بدون اینکه نامی از اونها داشته باشیم و بدونیم که اینها کی هستند (که البته اهمیتی هم نداره) ، امکان دور زدن فیلترینگ و دسترسی به اطلاعات آزاد را برای ما فراهم کرده اند. ققنوس اگر به دعا و خرافاتی از این دست اعتقاد داری ، حتما یه دعا به جون این بندها بخون که سایه شون از سر ما کم نشه. اگر هم مثل من اعتقاد نداری ، هیچ اشکالی نداره… .

  2. Anonymous Says:

    زنده باد حکومت پست استراکچرال مینیمال بیولوژیکال اینتر کانتیننتال سوپر نچرال استرپتوکوکسیکال

  3. ققنوس Says:

    فرهاد عزیز سلام

    حالت چطور است؟ ممنون از اظهار نظرت. درست می‌گوئی. موافق هستم. با تکنولوژی نمی‌توان به جنگ تکنولوژی رفت. این خیلی مسخره است که در دنیائی که وبسایت‌های بزرگترین بانکها و نرم‌افزارهای امنیتی آخرین مدل «هک» می‌شوند گروهی بخواهند بضرب فیلترینگ کاری از پیش ببرند. انگار که بخواهند با قطع سیم برق لامپ را خاموش کنند، هر کس که کوچکترین اطلاعی از دانش مربوطه داشته باشد به سه سوت یک سیم موازی دیگر می‌کشد و دوباره لامپ را روشن می‌کند. خداوند به آنانی که در زمینه‌های فیلتر شکنی فعالیت دارند خیر بدهد که جلوی زیر آب رفتن و غرق شدن اینترنت را در ایران گرفته‌اند.

    فرهاد عزیز
    یادت هست که در مورد فارسی کردن کامنت دونی من را راهنمائی کردی؟ دستت درد نکند، به آن وبسایت رفتم و ثبت نام کردم و کدها را گرفتم ولی چون نمی‌دانستم کجای «تمپلت» باید قرارشان بدهم نتوانستم کاری از پیش ببرم! (نخندی به من ها! ما پیرمردها تخصص‌مان در انقلاب کردن و جنگ کردن بود. البته ظاهرا این «تخصص‌» مان از نوع تخصص همان آمپول‌زن‌ها‌ئی بود که ادعای دکتری می‌کنند! بگذریم. می‌خواهم بگویم وقتی کار به اچ تی ام ال و این حرفها می‌رسد عقلم قد نمی‌دهد و سخت احساس بی‌سوادی می‌کنم. همین) حالا نمی‌دانم که آیا تو می‌توانی پیشنهاد دیگری بکنی؟ مثلا سایت دیگری هست که ساده‌تر این کار را بکند؟ و یا مثلا امکان این هست که با نگاه داشتن همین سیستم هالوسکن بتوان یک کیبرد فارسی به آن اضافه کرد؟ ممنون می‌شوم راهنمائی‌ام کنی.

    با تشکر و تقدیم احترام
    ققنوس

  4. فرهاد Says:

    ققنوس عزیز ، این که آدم در مورد یه چیزی اطلاعاتی نداشته باشه ، کجاهش خنده داره؟ خوب هر کسی در یک زمینه ای تخصص داره دیگه.
    اما در مورد نحوه ی قرار دادن کدها ، توی همون سایت موقع ثبتنام زبان فارسی داشت و کامل توضیح داده که چطور از کدها استفاده کنی. اگر زبان رو فارسی نکردی ، می تونی وارد اکانتت بشی یا یه اکانت جدید ثبتنام کنی و زبان رو فارسی کنی.
    بعد از ثبتنام سه تا کد می ده که کد اول رو باید بعد از تگ زیر وارد کنی
    < HEAD>

    و کدهای دوم و سوم رو هم بین تگهای زیر
    < Blogger> and < /Blogger>
    البته قبل از اینکه این کار رو کنی حتما یه کپی از کدهای فعلی وبلاگت بگیر تا اگر هم مشکلی پیش بیاد قابل برگشت باشه .
    فقط مشکلی که ممکنه در ابتدا با اون مواجه بشی اینه که قسمت «نظرات» در جای مناسبی که الان هست نباشه. منظورم همونجای هست که لینک رفتن به صفحه ی نظرات قرار می گیره و اگر مثلا 5 تا نظر داشته باشی ، می زنه 5 نظر… . برای حل این مشکل هم با جابجایی کدها به محلهای دیگه ، می تونی درستش کنی تا به نقطه ی ایده آل برسه. ولی باید دقت کنی که کدها حتما بین اون تگهایی که گفتم ، باشن.
    نمونه ی این سیستم نظرخواهی رو توی وبلاگ «شیوا» می تونی ببینی
    http://shima.blogspot.com
    البته با ورود به اکانتت می تونی شکل ظاهری رو هم عوض کنی. مثل رنگ پس زمینه ، نوشته ها و غیره .
    در مورد هالواسکن و یا اضافه کردن کیبرد فارسی به اون ، متاسفانه من اطلاعاتی در این مورد ندارم. چون من زیاد با بلاگر (بلاگ اسپوت) کار نمی کنم و ازش هم خوشم نمی یاد. از سیستمهای نظرخواهی مستقل برای بلاگر ، فقط همین یکی رو سراغ دارم. من اگر بخوام وبلاگ بنویسم سیستمهای مدیریت محتوای و مستقل وبلاگ نویسی رو ترجیح می دم. مثل وردپرس . چون همه چیز دست خود آدمه. این سیستمهایی مثل بلاگر یا سرویسهای ایرانی (بلاگفا ، پرشین بلاگ) و غیره ، همگی محدودیتهایی دارن و شما خارج از محدوده ی قالب بندی و سیستم کد نویسی اونها نمی تونی عمل کنی و در نتیجه انعطاف پذیری خیلی کمتر نسبت به سیستمهای مستقل می تونی داشته باشی. البته برای اینکه وبلاگ تحت سیستمهای مستقل مثل وردپرس راه بندازیم ، نیاز به هاستینگ داریم که باید بخریم و یه خرج کوچولو برامون داره. البته از هاستینگهای مجانی هم می شه استفاده کرد.
    فکر کنم برای اینکه بگم یه چیزی رو بلد نیستم ، خیلی اضافه حرف زدم. ببخشید
    در مورد فیلترینگ هم بگم که موافقم . نمی شه جلوی تکنولوژی رو گرفت.
    در ضمن وبلاگت برای من هنوز فیلتر نشده ، ولی حدس می زنم به زودی می شه!

  5. ققنوس Says:

    فرهاد عزیز و محترم سلام

    نمی دانم چگونه از تو تشکر کنم. امیدوارم بتوانم یک روز این محبت و لطفت را جبران کنم.

    در اولین فرصت حتما با دقت زیادتری قضیه را پیگیری می کنم تا ببینم می توانم سیستم کامنت گذاری را درست کنم یا نه.

    لطف تو برای من خیلی با ارزش است.

    مراقب خودت باش
    تشکر دوباره
    با تقدیم احترام
    ققنوس

پاسخی بگذارید

