آقای خزعلی چرا "عید نوروز" به "عید غدیر" تبدیل نمی شود

جناب آیت​الله خزعلی دبیر کل بنیاد بین​المللی غدیر
با عرض سلام
بعنوان یک ایرانی مسلمان با پیشنهاد حضرت​عالی که فرموده​اید:
« اميدواريم روزي غدير جاي نوروز بنشيند و غدير عيد بزرگ ما شود» کاملا موافق هستم. فقط عرض می​کنم که:
ایرانیان در «نوروز» پایان زمستان و شروع بهار را بر اساس حرکات «خورشید» جشن می​گیرند. این به مذهب​شان ربطی ندارد. تا جائی که می​دانم اعراب هم روز اول محرم را بر مبنای حرکات «ماه»​ جشن می​گیرند. هر دوی ایرانیان و اعراب مسلمان نیز یک سری اعیاد مذهبی دارند مثل «عید قربان» که در آن نه خورشید مبنا است و نه ماه. هیچکدام این روزها را هم جای عید اصلی خویش نمی​نشانند. «عید» در نزد ایرانیان و اعراب مسلمان بر دو نوع است، یکی عید تغییر و تحویل سال​شان (در ایران نوروز و در میان اعراب اول محرم) و یکی اعیاد مذهبی.
برای اینکه از شر «نوروز» رها شویم دو راه داریم:
یا مبنای حساب و کتاب رسمی سال و ماه کشورمان را بکنیم «هجری قمری» که در آن صورت ناچاریم اول محرم را بعنوان روز آغازین سال نو جشن بگیریم که با باورهای ما برای عزاداری در محرم همخوانی ندارد.
یا اینکه بیائیم و عیدی مذهبی مثل عید غدیر را جایگزین «نوروز» کنیم که با چنین کاری مبنای تقویم اسلامی به نحوی که آن را می​شناسیم با مشکل مواجه می​گردد. چنین روزی که قرار است ما بعنوان شروع یک سال نو جشن بگیریم در هیچکدام از فرقه ها و مذاهب مختلف اسلام تا کنون بعنوان آغاز سال نو جشن گرفته نشده و از نظر بسیاری از مسلمانان جهان بخاطر تغییر مبناهای تاریخی و تقویمی اسلام نوعی «بدعت» خواهد بود و با دیگر برادران و خواهران​ مسلمان​مان در جهان مشکل پیدا می​کنیم.
سال قمری مبنای سال اسلامی است. حالا اگر ما روز غدیر را بعنوان شروع سال نو اسلامی (یا ملی) بشناسیم، آنوقت مبنای بسیاری از مناسک اسلامی به هم می​خورد. مثلا الان مسلمانان باید در ماه رمضان روزه بگیرند یا در ماه ذیحجه به حج واجب بروند ولی وقتی ما آمدیم و یک مبنای جدید بنام «سال غدیری» را قبول کردیم، آنوقت کی باید روزه بگیریم؟ در چه ماهی باید به حج واجب برویم؟
ممکن است بفرمائید « به ترکیب ماه​های قمری دست نمی​زنیم، فقط روز اول سال قمری را که اول محرم است به روز غدیر تغییر می​دهیم و ماه​ها به همان ترتیب خود خواهند بود». از آنجا که روز غدیر در اول ماه قمری نیست پس کل بساط تقویم قمری بر هم خواهد ریخت. حال اگر ماهی (ذیحجه) که روز غدیر در آن است را بعنوان اولین ماه سال قمری بنامیم آنوقت این مشکل حل خواهد شد.
اما در این حالت سه مشکل بزرگ دیگر پدید خواهند آمد، اولین مشکل این است که مسلمانان هجرت پیامبر اسلام (ص) از مکه به مدینه را مبنای تقویم هجری خود می​دانند. روز غدیر در سال دهم از این هجرت بزرگ و تاریخ​ساز اتفاق افتاده. کدامیک مهم​تر هستند؟ هجرت پیامبر (ص) یا انتخاب جانشین آن حضرت؟ اگر حضرتش از مکه به مدینه هجرت نمی​کرد به احتمال قوی شاید اصلا اسلامی باقی نمی​ماند که نیاز به جانشین و خلیفه داشته باشد. پس تاریخ هجرت مهمتر است و باید مبنا قرار گیرد.
دومین مشکل این است که اگر مبنای تقویم را به روز غدیر خم یا ماه ذیحجه تغییر دهیم، در حقیقت باز هم داریم از همان تقویم قدیمی قمری و ماه​های آن استفاده می​کنیم. اسامی ماه​ها و توالی آنها که همان است که بود. اینکه تقویم جدیدی نیست. پس اساسا به چه درد خواهد خورد؟ فقط حذف «نوروز»؟ آنگاه دیگر برادران و خواهران مسلمان ما نخواهند گفت که ایرانیان با گذاشتن بدعتی در دین به جنگ چیزی رفتند (نوروز) که اصلا ربطی به دین نداشت و تهدیدی برای دین نبود؟ آیا نخواهند گفت که ایرانیان از دین خارج شده​اند و از دین استفاده ابزاری کرد​ه​اند برای مقاصد غیر دینی؟
سومین مشکل سعی به قبولاندن این سیستم قدیمی با رنگ و لعابی جدید به دیگر مسلمانان خواهد بود. اکثریت مسلمانان جهان را اعرابی تشکیل می​دهند که تقویم اسلامی قمری تقویم ملی آنان نیز هست. گمان ندارم که اعراب سنی یا شیعه نیز حاضر باشند تقویم ملی خود را که حدود هزار و چهارصد سال قدمت دارد به این راحتی عوض کنند و تقویمی را بپذیرند که مبنای آن یک عید مذهبی شیعیان است.
راه حل کدام است؟ من اگر سن و سال و ارزش و شان مذهبی شما را داشتم و برای خودم در هشتاد و دو سالگی وزنه​ای بودم در میان علمای جهان اسلام سعی می​کردم علمای مختلف و جور وا جور طراز اول مسلمانان جهان (مثلا هزار نفر اصلی شان) را در یک گردهم​آئی در تهران جمع کنم و بعد این موضوع را با دیگر برادران مسلمانم مطرح می​کردم که «ما قصد داریم مبنای سال نوی ملی خود را عوض کنیم ولی نمی​خواهیم مبنای آن قمری شود چون روز اول محرم را باید عزاداری کنیم و نمی​توانیم جشن بگیریم. به همین دلیل می​خواهیم یک تقویم جدید با مبنای ذیحجه یا غدیر را معرفی کنیم». بعد سعی می​کردم به ایشان بقبولانم که جهان اسلام نمی​تواند دو تقویم مختلف مذهبی داشته باشد. مشترکات شیعه و سنی بیش از آن است که نیاز به دو تقویم جدید باشد. رفتن به حج واجب و روزه گرفتن ماه رمضان فقط دو تا از این مشترکات است.
من اگر جای شما بودم کاری می​کردم که این علمای بزرگ جهان اسلام قبول کنند که روز غدیر یا ماه ذیحجه بشوند مبنای گردش سال قمری. البته خوب است حالا که همه را گرد هم آورده​ایم یک چند ساعتی هم همه با یکدیگر بحث کنند ببینند می​توانند تکلیف این «دیدن ماه» را هم در عصر کامپیوتر و اینترنت و محاسبه و ماشین حساب حل نمایند یا هنوز باید علمای جلیل​القدر به خود زحمت بدهند و از پله​ها بالا بروند و در هشتاد نود سالگی با سوی کم چشم و کلی بیماری جور واجور از روی پشت​بام سعی کنند ماه را ببینند و بعد با رادیو و تلویزیون و روزنامه و اینترنت و اس.ام.اس و موبایل به اطلاع دیگر مومنین و مومنات برسانند.
جای دوری نمی​رود اگر اکنون که به لطف عالم بزرگی چون شما قرار است مبنای تاریخ قمری و شمسی کن فیکون شود و نو گردد، این بزرگان جهان اسلام یک مشورتی هم در چند دقیقه با هم بکنند بلکه قضیه پیش پا افتاده «مهر» و نماز خواندن با آن و بدون آن بین شیعه و سنی حل شود.
شک نیست که با آزاد اندیشی و ارج​نهادنی که در میان علمای بزرگ و طراز اول جهان اسلام نسبت به افکار و آراء یکدیگر است (هم شکلی و هم گونگی تمامی مناسک و آداب مذهبی شیعیان و سنیان و کلیه زیر شاخه​های آنان یک نشانه آن است) کار تغییر تقویم می​تواند کار بسیار ساده​ای باشد. مسلمانان نشان داده​اند (بخصوص در عراق)​ که نه تنها همدیگر را تکفیر نمی​کنند و از دین خارج نمی​دانند بلکه به اعتقادات دیگر شاخه​ها و فرقه​های مسلمانان احترام تمام و کمال می​گذارند و توان زیستن در صلح و صفا در کنار هم را دارند. چنین وحدتی راه را برای یک تغییر ساده در تغییر مبنای تقویم مذهبی کل مسلمانان به آنچه یک عید مذهبی شیعیان است بسیار هموار کرده است.
با تقدیم احترام
ققنوس
Advertisements

3 پاسخ to “آقای خزعلی چرا "عید نوروز" به "عید غدیر" تبدیل نمی شود”

  1. فرزام Says:

    حالا اينقدر توضيح و دليل نمي خواست كه: به سادگي مي شود گفت: 1- باش تا صبح دولتت بدمد! و 2- بيشين بينيم بابا

  2. ubit Says:

    این مساله مثل این می مانند که بگوییم چشم بهتر است یا گوش!!
    این ها لزوما نباید با هم مقایسه شوند و یکی برگزیده شود. باید ببینیم چرا که دنبال این تغیر هستیم؟؟ زیرا عید باستانی ما دارای شور و نشاطی است که متاسفانه غدیر ندارد. غدیر عید بزرگی است اما ما باید ببینیم چرا مردم غدیر را نمی شناسند و این ضعف بزرگی است که دقیقا بر می گردد به متولیان فرهنگ و دین و ازجمله حاج آقا خزعلی که ریاست بنیاد غدیر را دارند.ببینیم چقدر علی را می شناسیم و کلامش را و چقدر عمل می کنیم. چرا یک مسیجی(جرج جرداق) باید 200 بار نهج البلاغه را بخواند و من مسلمان…؟؟!!
    وای بر ما!!

  3. پرپر Says:

    fn kf,n

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: