توهین به هموطن و منتخب او

من فکر می‌کنم ما داریم زیادی تند می‌رویم. احمدی‌نژاد شده است همان «ام‌الخبائث»ی که ما در طول تاریخ معاصرمان همیشه دنبالش بوده‌ایم. نیاز به یک موجود شر مطلق که ریشه همه مشکلات‌مان را در وجود او ببینیم داریم و این دفعه این آقا از بخت بدش زیر میکروسکوپ ما قرار گرفته.

جالب اینکه همه ما در طول زندگی خودمان آدم‌هائی مثل احمدی‌نژاد را زیاد دوروبر خودمان دیده‌ایم. دوتا از بهترین هم‌خدمتی‌های من که خیلی هم دوست‌شان داشتم و دارم هرکدام یک مینی احمدی‌نژاد بودند. راستی ما هر روز با چند نفر سر و کار داریم که لااقل ۸۰ درصد مشابه «احمدی‌نژاد» هستند؟ سطح تفکر، نگاه‌ محدود به دنیا، بهره هوشی، خیال‌پردازی‌های بزرگ، خود بزرگ‌ بینی و هزار و یک مشخصه‌ دیگرشان آنها را احمدی‌نژادهائی می‌کند که فقط اسم‌شان «احمدی‌نژاد» و شغل‌شان «رئیس جمهور» نیست. شخصا درمیان فامیل مادری و پدری خودم از این قبیل «احمدی‌نژاد»ها دیده‌ام. زمانی خودم با این «احمدی‌نژاد»های کوچک در کوچه گل‌کوچک بازی می‌کردم. در دورانی از زندگی فکریم من خودم هم بهره‌هوشی و نگاهم به دنیا در حد همین آقا بود.

تمام صفت‌های منفی‌ای که در نوشته‌های مختلف این دو سال و خورده‌ای برای این آقا گفته‌اند و گفته‌ایم در حقیقت صفاتی است که درباره یک اقلیت بزرگ (اگر نه اکثریت) در جامعه ما صادق است. گیریم که نه هفده میلیون که اصلا پنج میلیون نفر به او رای دادند. این پنج میلیون نفر آدم جامعه ما هستند، تبعه ایران مثل من مثل شما، شناسنامه‌ ایرانی دارند مثل من و شما. گیرم که اکثریت‌شان توان خواندن اسم‌شان در شناسنامه‌ را ندارند. هیچ قدرت خارجی‌ای هم آنها را نخریده. بدون تعارف باید بپذیریم که آنچه از صفات منفی درباره آقای احمدی‌نژاد می‌گوئیم درباره این پنج میلیون آدم (یا همان تعدادی که به وی رای دادند) نیز صادق است. «بی‌سواد»، «نفهم»، «خودرای»، «مستبد»، «بدون ثبات تصمیم»، «کوتاه بین»، «پررو» و… همه را می‌توانیم در همان اقلیت بزرگ جامعه‌مان ببینیم. قبل از اینکه رئیس دانشگاه کلمبیا به نماینده ایران توهین کند، این خود ما هستیم که داریم به چند میلیون نفر از هموطنان‌مان توهین می‌کنیم.

چه بخواهیم چه نخواهیم ما داریم با برادران و خواهرانی زیر یک سقف زندگی می‌کنیم که در خوش‌بینانه‌ترین حالت مسئول فعلی که از آنها سر می‌زند نیستند. حتی اگر یک انتخابات کاملا آزاد و تحت نظر بالاترین مقامات مقبول بین‌المللی نیز در این کشور برگزار شود باز امثال احمدی‌نژاد شانس بردن انتخابات را دارند. یادمان نرود که وعده ماهی پنجاه‌هزار تومان کروبی چه کرد و چه مقدار رای برای او آورد. مشکل امثال احمدی‌نژاد یا کروبی با من و شما این است که ایشان بلدند به زبان همان پنج‌میلیون‌نفر (یا بیشتر) از هموطنان عزیز ما سخن بگویند ولی من و شما نمی‌توانیم. این آقایان یک تلمبه دوچرخه فرو می‌کنند به کفش این هموطنان‌مان و شروع می‌کنند به بادکردن‌شان که شما اِل هستید و بِل.

اگر رئیس‌جمهوری می‌گوید که فلان دخترک در زیر زمین خانه‌شان انرژی اتمی درست کرد، این پنج میلیون حرف وی را قبول می‌کنند چون برای اینها فرقی بین انرژی اتمی و تولیدی تی‌شرت وجود ندارد. اگر رطوبت ناودان روی دیوار خانه‌ای نقشی باقی می‌گذارد که از میان جمعیت کسی داد می‌زند «این عکس امام زمان است» این چند میلیون نفر باورش می‌کنند. وقتی فرماندار فلان ده‌کوره می‌گوید که ما آمریکا را چنین و چنان می‌کنیم اینان در ذهن خود آمریکا را جائی مثل «علی‌آباد سفلی» می‌بینند که با ایشان پدر کشتگی دارند بر سر چند جریب زمین و آنوقت مشت‌های‌شان را گره می‌کنند و عربده می‌زنند «مرگ بر آمریکا». در عوض من و شما یا سعی می‌کنیم که این قشر بزرگ جامعه‌مان را نادیده بگیریم یا در بهترین حالت صفات منفی ایشان را به رخ‌شان بکشیم و مسخره‌شان کنیم.

گام اول در اصلاح امور بنظر من این است که قبول کنیم که چند میلیون (اگر نه چند‌ ده میلیون) از هموطنان‌مان واجد همان صفات خوب یا بدی هستند که ما در احمدی‌نژاد می‌بینیم. گام بعدی این است که بنشینیم ببینیم با این همه آدم‌های ناآگاه چه باید بکنیم. نادیده‌گرفتن این همه هموطن در کشور خودشان توسط دیگر هموطنان‌شان توهین بزرگتری به ایرانی است تا حرف یک رئیس دانشگاه خارجی به منتخب این هموطنان.

4 پاسخ to “توهین به هموطن و منتخب او”

  1. علیرضا حسینی Says:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    هیچکس و در هیچ‌کجای دنیا بی‌عیب و نقص نیست. شاید تو و امثال تو که اینگونه می‌نویسید «نفهم» و… باشید و از سر خود بزرگ بینی اینگونه نوشته‌ای. همین دیگر، وقتی می‌نویسی و حتی در نوشته‌هایت اشاره نمی‌کنی که شاید هم من دارم اشتباه می‌کنم، و اشاره نمی‌کنی که این نظر شخصی خودت است (و هر کس که اینگونه می‌نویسد و اشاره نمی‌کند) می‌تواند آدم خودبزرگ‌بینی باشد.

    دوست عزیز. نمی‌گم آدم نفهم و خودبزرگ بینی هستی یا نیستی، اما آدم باید همیشه این احتمال را در نظر بگیره، که شاید داره اشتباه فکر می‌کنه. نه اینکه فقط دیگران رو مسخره کنه.

    آقای احمدی نژاد و روئسای جمهوری قبلی، تاجی بر سر من نگذاشته‌اند و من جوانی بیکار هستم. این را گفتم تا فکر نکنی چیزی به من ماسیده است. در همه‌جای دنیا هم مسئولین مملکت اشتباه می‌کنند. من شخصاً فکر می‌کنم آقای احمدی نژاد موفق‌ترین رئیس‌جمهور ایران بوده، اما نمی‌گم بدون اشتباه. هرکس دیگری هم بود،‌ هرکس، بهتر از این نبود. مطمئن باشید. حالا اگر دوست داری (و دیگران هم دوست دارند) من را در شمار همان آدم‌های نفهمی و بی‌شعور و کوتاه‌فکر و… که برشمردید قرار بدید. شاید باشم.

    ——————————-
    —————————-
    با عرض سلام خدمت شما

    اول) از شخص شما خواهش می‌کنم در آرشیو مطالب من بگردید و اگر مطلبی یافتید که در آن چند قید تلطیف کنند نگذاشته‌بودم و از سر «صددرصد»ی حکم و فتوا داده بودم بفرمائید تا بدون هرگونه توضیحی فقط عذرخواهی نمایم.

    دوم) راستی آیا این آقای احمدی‌نژاد ما و شما هیچگاه مطابق گفته شما «این احتمال را در نظر می‌گیرد که شاید داره اشتباه فکر می‌کنه»؟

    سوم)‌ حرف من این است که اقلیت (یا اکثریت)‌ بزرگی از جامعه ما خط فکر ذهنی‌شان مثل آقای رئیس جمهور است و می‌توانند با او «هم‌ذات‌پنداری» کنند. همانگونه که عرض کردم ما نباید به این هموطنان‌مان توهین کنیم. بلکه باید سعی کنیم متوجه اشتباهی که می‌کنند بنمائیم‌شان.

    چهارم)‌ نفرموده‌اید که آقای احمدی‌نژاد چرا از نظر شما موفق‌ترین رئیس‌جمهور بوده؟ باز نگفته‌اید که از نظر شخص شما بهتر است جامعه به کدام سمت برود که ایشان در بردن جامعه به آن سمت موفق‌ترین بوده.

    پنجم) حالا که هیچکس بی‌عیب و نقص نیست و اشتباه می‌کند، لطفا یک دو نمونه از اشتباهاتی که مسئولان کشور در این سی سال انجام داده‌اند را بیان بفرمائید و راهنمائی کنید که در کجا و با چه کلماتی از ملت ایران یا امت اسلام بابت اشتباه‌شان عذرخواهی و طلب بخشش کردند.

    موفق و شاد باشید.

  2. مرتضی عارف Says:

    کوته نگری و اعتقاد به خرافه، برادر فرق دارد با قیام علیه ظلم. اگر قیام علیه ظلم یا همان مرگ بر آمریکایی که شما گفتید، کار کوته نگرانه است و چون آمریکا علی آباد سفلی نیست، نباید در برابرش ایستاد، و اگر آمریکای میراث دار استعمار و زور در جهان چیزی گفت به دلیل قوی بودنش باید با او مماشات کرد، پس اینهمه دم از آزادی و عدالت زدن و فریاد علیه ظلم چیست؟
    احمدی نژادهای ایران برادر، چندین خصیصه دارند، اما علت تمامی این خصیصه ها از احمدی نژادیشان نیست، یعنی از احمدی بودن نژادشان نیست. مردم فکر میکنند، انتخاب میکنند. کار نخبه ها اعتلای سطح فکر مردم است، نه مسخره کردن کژی ها و بزرگنمایی کاستی ها.
    راستی من نژادم احمدیست!

  3. علیرضا حسینی Says:

    دلم نمی‌خواد قسمت کامنت‌های این مطلب، به جایی برای Chat تبدیل بشه.

    اول) من آرشیو شما رو ندیده‌ام، و حوصله‌ی گشتن را هم ندارم. همینکه میگید من باور می‌کنم.

    دوم) شاید در نظر می‌گیرد. البته بدانید که ایشان قبل از صحبت کردن، مشاورهای زیادی دارند.

    سوم) مشکل اینست که شما فکر می‌کنید کسانی که طرفدار احمدی نژاد هستند دارند اشتباه می‌کنند. خب برادر جان، من هم فکر می‌کنم شما دارید اشتباه می‌کنید. در ادامه بیشتر توضیح میدهم

    چهارم) به گذشته نگاه کنید. روئسای جمهور گذشته را ببینید. و در همین دوره‌ی انتخاباتی که آقای احمدی‌نژاد برگزیده شدند، کاندیدای نهایی را بیاد بیارید. دکتر معین، کروبی، رفسنجانی، احمدی‌نژاد، و. شما فکر میکنید اگر بجای آقای احمدی نژاد، مثلاً دیگری انتخاب می‌شد، اوضاع با الان فرق می‌کرد و همه چیز بر وفق مراد شما بود؟ من فکر می‌کنم اینجور نبود. به همه‌ی ادوار گذشته نگاه کنیم علیرغم کارهایی که انجام شده، کارهایی هم انجام نشده. وضعیت اقتصادی و… کشور ما مشکلات اساسی دارد. نمی‌خواد بحث طولانی راه بیندازم چونکه سواد و دانشش را ندارم، اما وقتی به روئسای جمهور گذشته نگاه می‌کنم، و حتی آخرین کاندیدها را بیاد می‌آورم، به این نتیجه میرسم که اگر بقیه هم بودند، اوضاع بهتر از این نبود. تاکید می‌کنم بهتر از این نبود. چیزی که در احمدی نژاد احساس می‌کنم، حداقل اخلاص و پشتکار است، و از دید خودم ایشان را تا حدود زیادی موفق هم دیده‌ام، هرچند اشکالاتی هم در دولت ایشان وجود دارد.

    پنجم) آیا می‌تونید مثالی بزنید که مثلاً آقای خاتمی یا… بخاطر فلان اشتباه معذرت خواهی کرد؟ یا اینکه جرج بوش بخاطر فلان رفتارش معذرت خواهی کرد؟ دوست گرامی، چنین چیزی در دنیای سیاست رسم نیست. البته نه اینکه نباید باشد، اما بایدی هم وجود ندارد.

    عمکرد آقای احمدی نژاد بعنوان رئیس شهرداری تهران، عملکرد قابل قبولی بود. اگر عاقلانه و واقع بینانه به عملکرد ایشان و دولت‌شان نگاه کنیم، بی‌عیب نبوده، اما فکر می‌کنم، سعی کرده که عملکرد خوبی داشته باشه. من فقط معتقدم که هرکس جای احمدی نژاد بود، به اندازه‌ی او مخلص نبود، و باز هم به اندازه او دنبال امور نبود. من فکر می‌کنم بهترین کسی که از بین آن چند نفر می‌تونست رئیس جمهور شود، آقای احمدی نژاد بود.

    ———————————
    ممنون از لطف شما و دقت‌نظرتان و عنایتی که به اینجانب دارید.

    گمان می‌کنم من و شما در اکثر موارد مطروحه داریم یک حرف را با دو زبان مختلف بیان می‌کنیم. بالای ۸۵ درصد با آنچه می‌فرمائید موافق هستم. اگر اجازه بدهید در مورد «بهتربودن اوضاع» و نیز «اخلاص» در آینده پستی بنویسم و آنجا نظراتم را مطرح کنم.

    در مورد شخص «بوش» باید بگویم که «خیر» اما دولت او لب به اعتراف گشوده که زمان پال برمر اشتباهات زیادی در عراق کرده‌اند. اگر اشتباه نکنم کاندولیزا رایس چندی قبل به صراحت به این نکته اشاره کرد. از هیچی که بهتر است.

    باز هم از حسن نظرتان به این وبلاگ تشکر می‌کنم.

    موفق و خوش باشید.

  4. بابک Says:

    سلام
    امروز با نوشته هات آشنا شدم ؛ الان هم ساعت يک و نيم شبه و من تا تمام سايت رو نبينم نميخوابم .
    اما اين نوشته ات آنچنان به دلم نشست که انگار خود من هستي و از ته دلم مينويسي .
    اميدوارم که هميشه قلم بر دست باشي .
    اميدوارم که هميشه قلمت در راه حق و آزادي باشد .
    اميدوارم که هميشه قلمت براي ايرانم بنويسد.
    اميدوارم که هيچوقت قلمت قيمتي براي فروش پيدا نکند .
    ————————-

    بابک عزیز من را شرمنده می کنی با این همه لطف. امیدوارم که همیشه من و تو هرکدام یک گوشه پرچم سه رنگ پرافتخارمان را بگیریم و آن را در نسیم عشق به انسانیت تکانش بدهیم. امیدوارم انسان ها نه قلم و نه خودشان را به هیچ قیمتی نفروشند. امیدوارم من بتوانم همیشه زیر سایه دوستان خوبی مثل تو بنشینم و از نظرها و دیدگاه ها و ذهنیات شما درس بگیرم. امیدوارم عزیزانی مثل تو هروقت که حس کردند پایم را کج گذاشته ام به تذکری من را به راه برگردانند. امیدوارم سایه دوستانم هیچگاه از سر من کوتاه نگردد.

    با تشکر و تقدیم احترام
    ققنوس

پاسخی بگذارید

