خود سانسوری تزئينی تحتانی

آمدم یک پُست بنویسم درباره ردپا و میزان «طرز تفکر قاجاریه» در ذهن‌های مردم امروز جامعه‌مان که نشد. هی نوشتم و هی پاک کردم. آخرش دیدم مشکل من با «قید»ها و «صفت»هائی است که باید در نوشته‌ام بکار ببرم‌شان.

آمدم بنویسم «همه مردم ما» دیدم الان است که داد یک عده در بیاید که «حکم کلی نده»، من هم به احترام اینکه نمی‌توان حکم کلی داد در زمینه انسان‌ها (حتی اینکه انسان‌ موجودی است که یک کله دارد و دو چشم و دو ابرو!)، گفتم بنویسم «اکثر مردم ما» که باز ترسیدم که «نباید یک نویسنده هیچ صفت منفی‌ای را به «اکثر» مردم نسبت دهد. مردم همه خوب هستند و ناز و همواره فقط «اندکی» یا «بعضی» هستند که آن صفت منفی درباره‌شان صادق است، حتی اگر «اکثر» سی و هفت میلیون نفر ساکنان یک سرزمین بدون اینکه بفهمند دارند چکار می‌کنند دست به «انقلاب» بزنند». به دیگر سخن یادم آمد که اگر صفتی مثبت باشد مثل «مهمان‌نوازی»، متعلق به همه مردم است و اگر صفتی منفی باشد مثل «عجول بودن» آنوقت صفتِ «بخشی» از مردم است (ترجیحا بخشی کوچک) و بس. خلاصه جهت جلوگیری از دردسر آمدم و نوشتم «بعضی از مردم». بعد گفتم الان است که یک عده بپرسند «کدام «بعضی» از مردم؟ عمو، مصداق حرفت را بیاور».

القصه بیش از آنکه متوجه این باشم که چه چیزی می‌خواهم بنویسم و تلاش کنم اول افکارم را بر روی کاغذ بیاورم و بعد سعی در حک و اصلاح آن چیزی کنم که نوشته‌ام، مدام باید مراقب این «قیود» و «صفات» باشم که یک وقت به گوشه قبای کسی بر نخورد. یک مشت حرف «خوب خوب!!!» بار خودم کردم. بعد دیدم که سر رشته مطلب از دست من دررفته و کلی جمله و پاراگراف نامربوط روی کاغذ آمده. از خیر نوشتن آن مطلب خاص گذشتم.

بجای آن این مطلب را نوشتم. البته بگویم که آنچه دارید می‌خوانید مصداق و نشانه بارز خودسانسوری نیست. نیازی به خودسانسوری در جامعه ما نیست. فقط «یک بخش بسیار بسیار کوچک» در جامعه ما هستند که باعث می‌شوند دیگران خودسانسوری کنند. یک بخش بسیار بسیار کوچک دیگری هم هستند که از ترس آن یکی بخش، خودسانسوری می‌کنند. که می‌گوید من می‌خواستم درباره « ردپا و میزان «طرز تفکر قاجاریه» در ذهن‌های مردم امروز جامعه‌مان» مطلب بنویسم؟ مطلقا چنین چیزی نیست. قاجاریه را چه‌کار به مردم ما؟ اصلا چهارپای این حقیر از دوران کودکیش بخش تزئینی تحتانی نداشت، خلاص!

پاسخی بگذارید

