سهم من دریائی است که وزیر خود من آن را از من می‌گیرد!

من که در این خبرها و اظهار نظرها هیچ تناقضی نمی‌بینم. شما چطور؟

هفده مهرماه امسال: عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با ایسکانیوز: سهم ایران از دریای خزر 50 درصد است.

هشت آبان امسال: نماينده شاهرود و ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: «ما نبايد سهم 50 درصدي ايران در درياي خزر را مطرح كنيم. اين مباحث در راستاي منافع ملي نيست. اين حرف‌ها را بيگانگان مي‌زنند و ما آن را تكرار مي‌كنيم».

هر دوی این عزیزان عضو کمیسیون امنیت ملی هستند.

در همین حال جناب آقای متکی روز یکشنبه (نُه دی‌ماه امسال) فرمودند که: دشمنان ملت ايران و كساني كه تلاش مي‌كنند در مناسبات منطقه‌اي كشور و نقش سازنده ايران در منطقه تبليغات سوء ايجاد كنند، از مدتي قبل زمزمه كردند كه ايران بايد 50 درصد درياي خزر را داشته باشد كه چنين چيزي نه منطقي است و نه قراردادي در اين زمينه وجود داشته است. در قبل از پيروزي انقلاب اسلامي هرگز از 3/11 درصد از اين دريا، امكان رفتن به جلوتر براي شناورها، قايق‌هاي ماهيگيري و غيره ايران وجود نداشته است.

اما آقای سيدمحمد علي حسيني، سخنگوي وزارت خارجه همان دم و دستگاهی که آقای متکی رئیسش هستند، پيش از ظهر دوشنبه (دهم دی‌ماه امسال) در نشست هفتگي‌اش با خبرنگاران داخلي و خارجي درباره اظهارات روز گذشته منوچهر متکي درباره سهم ايران از درياي خزر اظهار داشت: در زمان شوروي سابق، تلاش‌هايي شد تا با استفاده از قدرت و توانمندي آن کشور، محدوده‌اي بر ايران تحميل شود که هرگز آن مسئله محقق نشد. ما براي تحقق سهم 20 درصدي خود از درياي خزر، تلاش کرده و با همين منظور در نشست‌هاي گوناگون حضور يافته‌ايم و از اين سهم نيز کوتاه نخواهيم آمد.

خلاصه که من هیچ اختلافی بین پنجاه درصد و بیست درصد و یازده درصد (یا هر درصد دیگری که برادران بفرمایند) نمی‌بینم. شما اگر می‌بینید و نمی‌ترسید بگوئید!

8 پاسخ to “سهم من دریائی است که وزیر خود من آن را از من می‌گیرد!”

  1. پنگوئن Says:

    عزیز من شما که «مهندس» نیستید، برای چه خودتان را قاطی اعداد و ارقام می کنید که اینطور گیج بزنید!
    شما فقط بنشینید خانه تان و از حق مسلم هسته ای استفاده کنید!!!

  2. irani Says:

    سلام… از طریق روزآنلاین با وبلاگ شما آشنا شدم ….. این نشانی وبلاگ منست.
    http://iraniamobass.blogspot.com

  3. amirreader Says:

    ققنوس جان جریا ن روز آنلاین چیست؟؟

  4. ققنوس Says:

    جناب ایرانی عزیز

    عنایت بسیار فرمودید که به من سر زدید. فقط قربان نفرموده بودید کی و کجا روز آنلاین چون منی را قابل دانسته؟ راستش روز آنلاین وزین و جاافتاده و پر خواننده را چکار به من تازه کار یک لاقبا که اگر لطف دوستانی چون شما نباشد خواننده ام خودم هستم و بس.

    در هر حال حسب فرمایش و برای عرض ادب خدمت رسیدم. متاسفانه نتوانستم کامنتی خدمت تان بگذارم چون در تنظیمات کامنت گیرتان باید اکانت گوگل داشت و من از زمانی که به ورد پرس اسباب کشی کرده ام دیگر با اکانت گوگلم کار نکرده ام و فراموشش نموده ام. شرمنده شما.

    باز هم متشکرم که لطف تان را شامل حال من کردید.

    با تقدیم احترام
    ققنوس

  5. مهدي Says:

    انرژي هسته اي حق مسلم ماست ، درياي خزر هم حق مسلم آنهاست.

  6. بهرنگ Says:

    دوست گرامی
    ببخشید که در این‌جا، پاسخ کامنتتان در آن‌جا را می‌دهم
    یک بخشی از داستان این است که 50 الزاماً دو برابر بهتر از 25 درصد نیست. چون اکثر منابع در همین سواحل ما جمع شده است.
    دوم این که اگر با دیگران به عدالت رفتار نکنی، با تو به عدالت رفتار نخواهند کرد. اگر همسایه خوبی نباشی، نمی‌توانی توقع داشته باشی که همسایه خوبی برایت باشند. اگر برای همین ترکمنستان و علی‌الخصوص آذربایجان، قلدری کنیم، می‌روند برایمان آمریکا را می‌آورند؛ چرا که اصلاً دنبال بهانه‌ای برای همین کار هستند.

    به علاوه، روسیه دو قرارداد با قزاقستان و آذربایجان امضا کرده و محدوده و سهمش مشخص است. اصولاً دعوای 11 درصد و 13 درصد و 20 و 50 درصد، در عمل بین ما و این دو همسایه شمالی‌مان ترکمنستان و آذربایجان است. ربطی به روسیه پیدا نمی‌کند

    دست آخر این‌که اگر شما این قدر معتقدی که باید حقمان را پس بگیریم، به جای دریا، خود آذربایجان و افغانستان و بقیه جاهایی را که 99 ساله از ایران جدا شدند، پس بگیر. مناسبات امروز حتی با زمان جنگ سرد هم فرق می‌کند؛ چه برسد به عهد قاجار

  7. ققنوس Says:

    بهرنگ عزیز لطف کردی. سپاسگزارم.

    خدمت شریف شما عرض کنم که من هم معتقدم به حسن همجواری و داشتن رابطه با تمام جهان. اما حضرات که مدام در بوق می کنند که آمریکا هیچ کاری نمی تواند بکند و ما آمریکا را سرجایش می نشانیم (یا نشاندیم) باید توضیح بدهند که اگر آمریکا تا این حد ضیعف است و شکست خورده از ما چرا باز در معادلات امنیت ملی مان آن بالا می نشیند؟

    کاملا با شما موافق هستم که ما حقی برای خاک سابق خودمان در زمان فعلی نداریم. تمام حرف من این است که آیا بهتر نیست با واقع نگری به مسائل نگاه کنیم و اعتراف به این کنیم که در مقابل روسیه کاری از ما بر نمی آید، ما کشور قوی ای نیستیم و بهتر است با تعامل با دنیا باقیمانده گلیم 2500 ساله مان را از آب بدر بیاوریم بجای انگشت تپاندن در هر سوراخ زنبوری در خاورمیانه؟

    راستش فکر می کنم که در داخل کشور ما خودمان را در آئینه بصورت یک شیر می بینیم اما در دنیای واقع ما همان گربه هستیم. چه لزومی دارد با داشتن هیکل گربه ادای نعره کشی شیر را درآوریم؟ ما نباید با خرید بی حساب و کتاب اسلحه از روسیه و ساخت یک نیروگاه اتمی از جانب آنان منافع ملی مان را ببریم بیاندازیم در دامن روسیه. ما انقلاب نکردیم تا از دامن آمریکا در آئیم (اگر اصلا از اول در دامانش بودیم) تا امروز به دامان روسیه بیافتیم. ما صدسال است دغدغه «استقلال» اولین شعار هر جنبش ملی و یا مذهبی مان بوده. آیا یک کشور مستقل قدرتمند اینگونه به سمت مسکو کشیده می شود؟

    من نگران این هستم که همانگونه که در زمان قاجار یک مشت عوام تحریک شدند و خیال کردند خیلی قوی هستند رفتند به جنگ روسیه و علاوه بر آن قسمت هائی که از دست داده بودیم یک چیز دیگری را هم روی آن گذاشتیم دادیم روسیه به جبران حماقت آن مردم، حال نیز مردم در داخل کشور فکر می کنند این بمب های روسی و موشک های کره شمالی و تکنولوژی جنگی چینی همه ساخت داخل کشور هستند و قابل رقابت با نمونه های غربی آن ها. تمام رسانه های داخلی هم بر طبل «جنگ» و «دشمن» می کوبند و مردم را باد می کنند که شما چنین هستید و چنان. من می ترسم که مردم پاک و میهن دوست و مذهبی ما یک وقت شوخی شوخی و جدی جدی موجی ایجاد کنند برای جنگی با آمریکا و بعد که شکست خوردند بنشینند فکر کنند که اصلا چرا این کار را کردند.

    من فقط می خواهم به مردمم بگویم که ما اگر آنقدر قوی هستیم که ادعا می کنیم برویم سهم مان (یا سهم بیشتری) را در دریای خزر بگیریم. اگر هم آنقدر قوی نیستیم که با روسیه چک و چانه بزنیم بهتر است از بستن زنگوله به دمب آمریکا در منطقه خود داری کنیم. همین.

    باز هم متشکرم از لطف تان.

  8. خمیازه Says:

    سلام …برخورد هر روزه با چنین تناقضاتی در شرایط فعلی دیگر باید برایمان عادی شده باشد که متاسفانه شده و خود همین یعنی شروع فاجعه

پاسخی بگذارید

