از همه شما متشکرم

پست «مهدیه در تورنتوی کانادا» را خیلی دوست دارم، به دو دلیل:
اول) بدون اینکه فکر کنم «مخاطب» من ممکن است چه برداشتی از حرف من بکند آن را نوشتم. به نوعی نخواستم (یا نتوانستم) به آن رنگ و لعاب بدهم و حرف را بپیچانم. آنچه در ذهنم آمد را به سه سوت نوشتم. این زدن حرف دل خیلی برایم لذت‌بخش بود. کلی آرام شدم. آخیش.
دوم) از «کتک»ی که خوردم خیلی لذت بردم! نه اینکه خیال کنید دچار بیماری یکی از وبلاگ‌نویسان عزیز شده‌ام که دوست دارم کتک بخورم، ابدا. بعد از مدت‌ها تعریف و تمجید (که از بابت تک‌تک‌شان بسیار سپاسگزار هم هستم) خیلی خوب است که یکی گوش آدم را بکشد تا هم آدم متوجه اشتباهش بشود (اگر اشتباهی کرده باشد) و هم یادش بیاید که «پدرجان، تو (خودم را عرض می‌کنم) جزء مسئولین مملکت نیستی که هرچه دلت خواست دهانت را بازکنی و بگوئی و هیچ کنتور و کیلومتری نداشته باشد هیچ کس هم نه تو را و نه حرف تو را جدی نگیرد که بخواهد به تو چیزی بگوید. این‌جا یک عده آدم حسابی نشسته‌اند که در حرف‌هایت و در نوشته‌هایت و در نظراتت دقیق می‌شوند». باور کنید این احساس خوبی است که بدانم همین تعداد محدود از دوستان حاضر هستند وقت بگذارند و چند‌ خط درباره حرف آدم بنویسند.
دست همگی شما دوستان عزیز درد نکند. مخلص تک‌تک‌تان هم هستم. لطفی که شما به من دارید باعث می‌شود نتوانم از شما مخفی کنم که «باز هم بر سر همان نظراتی که در آن پست آورده‌ام هستم». به دیگر سخن «قانع نشدم». فقط چون نمی‌خواهم جریان تبادل نظر یک طرفه و از جانب من باشد و یا احیانا گمان کنید که دارم توجیه می‌کنم، به همه دوستان تعظیم می‌کنم و حرف‌شان را برروی چشم می‌گذارم. مخلص همگی‌تان هم هستم. هرگونه نظر اضافه یا تکمیلی هم که بیان بفرمائید با کمال اشتیاق خواهم خواند و درباره همه شان فکر خواهم کرد.
5 پاسخ to “از همه شما متشکرم”

  1. کمانگیر Says:

    آقایی.

  2. Kash Says:

    ققنوس جان من فکر می کنم به دلیل نحوه شکافتن مطلب در پست اول بعضی از دوستان دو مطلب را با هم مخلوط کرده اند.

    اولا، صحبت بر سر این نیست که هرکسی را که نماز میخواند و به اسلام معتقد است همراه حکومت ایران است (نظر محمود). اما اگر کسی رفت و نمازش را در حسینیه و یا مهدیه ای خواند که جمهوری اسلامی آنرا بر پا کرده آنوقت شما را می توان حامی این حکومت و اعمال خلاف و ضد آرادی و حقوق بشر آن دانست حنی اگر این حمایت در حد سمپاتی صرف شرکت معصومانه در یک مراسم مذهبی برای بردن ثواب باشد.

    دوما، کانادا کشور آزادی است و هر کسی میتواند هرطوری میخواهد رفتار کند (نظر حامد) اما به شرط این که پس فردا همین مرکز محل ترویج ایدئولوژی شیعه حکومت ایران و تروریزم و فعالیت علیه مخالفین جمهوری اسلامی و هزار کار غیر قانونی دیگر نشود چه را که جمهوری اسلامی با استفاده از همین مراکز و شرکتهای قلابی است که در سراسر دنیا چنگالهایش را پهن کرده است.

    سوما، مسأله مسجد به کنار (در مورد صحبت سارا هم چون نمی دانم نفوذ جمهوری اسلامی در اداره مسجد واشینگتن تا چه حد است اظهار نظر نمی کنم اگر چه نمی دانم چطور می شود با جمهوری اسلامی مخالف بود ولی همزمان در مسجدی که مورد حمایتهای مالی و معنوی اوست نماز خواند و آنرا دلپذیر یافت مگر آنکه مخالف جمهوری اسلامی نباشید که امریست جداگانه اما به هر جال قبول دارم که در هر کشور آزادی مکانهای عبادت برای تمام ادیان بر پاست) اما سوال اینجاست که مرکز اسلامی امام مهدی در تورنتو کانادا چه می کند؟ چند درصد مسلمانان کانادا معتقد به ظهوز امام زمان هستند که برایشان در کانادا مهدیه بر پا شود؟ اصلا مهدیه یعنی چه؟

    من اعتقاد دارم ققنوس عزیز در نحوه طرح مسأله اشتباه کرد. مساله این نیست که چرا در آمریکا و کانادا هم آدمهای مذهبی غیر مسیحی سکونت می گزینند که خواهان شرکت در مراسم مذهبی خود در این کشورها هستند. مسأله این است که بسیاری از این مکانهای مذهبی ایجاد شده و تحت حمایت جمهوری اسلامی (و البته شیوخ اسلامگرای ثروتمند سنی) هزاران کار خلاف دیگر اتفاق می افتد که من و شما با آنها کاملا آشتا هستیم.

    از این لحاظ ققنوس روی نکته بسیار درستی دست گذاشته که البته از دید من می توانست آنرا دقیقتر مطرح کند ولی به هر حال ممنون از طرح آن.

  3. ایرانتو Says:

    با سلام و تشکر از توجه ققنوس عزیز و سایر دوستان به خبر گشایش مهدیه تورنتو، که توسط خبرنگار سایت ایرانتو منتشر شده ، چند نکته را در تکمیل نظرات دوستان عرض می کنیم:
    1- جمعیت شهر تورنتو در کانادا 2.6 میلیون نفر است که از این تعداد 55 درصد مهاجر هستند و تورنتو به دلیل داشتن 150 ملیت مختلف ، به بزرگترین شهر چند فرهنگی جهان مشهور است.
    سیاست های دولت کانادا مبنی بر تشویق مهاجرت به این کشور، هیچگونه حد و مرزی را برای عقیده و مذهب افراد قائل نشده و چون تا سال 2030 ، تنها روش ازدیاد جمعیت این کشور و تأمین نیروی کار مورد نیاز، از طریق مهاجرت خواهد بود، بنابراین ، کانادا سعی می کند ، با احترام به فرهنگ و عقیده ملیت ها ، فضای زندگی مناسبی را برای همه آنان تأمین نماید و محدودیت های دولتی تنها در صورت زیرپا گذاشتن قوانین کشور اعمال می شود .
    2- دین اصلی مردم کانادا مسیحیت است که خود سه فرقه را شامل می شود و به دنبال آن مسلمانان، یهودیان و هندو ها ادیان بعدی هستند. پیروان همه ادیان آزاد هستند که برای خود عبادتگاه به تعداد نامحدود داشته باشند و کانادا نه تنها منعی در این رابطه ندارد بلکه مسئولین دولتی ، خود در مراسم مذهبی اقوام مختلف شرکت می کنند. سال 2007 یکی از بزرگترین عبادتگاه های هندو ها در جهان ، با حضور نخست وزیر کانادا در تورنتو افتتاح شد.
    3- مسلمانان نیز به نوبه خود دارای مساجد مختلفی هستند که می توان گفت هیچکدام به عظمت عبادتگاه های سایر ادیان نیست و اکثرا از ساختمان های ساده ای تشکیل شده است.
    در این میان ایرانیان که قدمت 30 ساله ای در کانادا دارند، از حداقل امکانات و فضا نسبت به سایر مسلمانان برخوردار هستند. اما اخیرا و با افزایش مهاجرت ایرانیانی که فاقد انگیزه های سیاسی بوده اند، داشتن یک مسجد یا حسینیه مورد توجه قرار گرفته و توانستند پس از سال ها صاحب یک ساختمان 600 متری شوند.( البته به صورت قسطی)
    4- با توجه به روحیه روشن و بدور از تعصبی که ققنوس عزیز در نگارش خود دارند ، باید عرض کنیم ، قطعا دولت ایران هیچ نقشی در تأمین چنین فضاهایی نداشته چرا که اولا 30 سال ایرانیها فاقد مسجد بودند، یک ساختمان 600 متری نیز در حد و قواره جمهوری اسلامی نیست و مهمتر اینکه امور مالی مهدیه تورنتو ، بقدری شفاف است که شما می توانید براحتی متوجه شوید تک تک هموطنان مقیم هر کدام چند دلار کمک کرده اند.( آقا خشایار عزیز اگر مایل باشند می توانند تشریف ببرند و از حسابدار رسمی مهدیه آمار کمک های مردمی را بخواهند )
    5- ققنوس عزیز، مطمئن باشید هیچ یهودی و هیچ هندو در سراسر جهان از ساختن عبادتگاهشان در تورنتو ناراحت نمی شوند ، اما برخی دوستان ایرانی ما که مدام دم از دمکراسی می زنند، حاضر نیستند به عقاید سایر هموطنان خود احترام بگذارند و واژه دین را با جمهوری اسلامی یکسان می بینند. در حالیکه برخی رسانه های فارسی مخالف دولت که در تورنتو منتشر می شود و یا روزنامه نگاران آزاد مقیم این شهر که اطلاعات کاملی درباره اینگونه قضایا دارند، درباره موضوع تأسیس مهدیه سکوت می کنند، سایر دوستان مقیم ایران تنها از روی تعصب، به تمسخر ایرانیان مؤمن می پردازند اما درباره تأسیس چندین کاباره و خانه فساد ایرانی در تورنتو هیچ نظری نمی دهند و آن را عین دمکراسی می دانند.
    6- ایرانیان مقیم کانادا به عنوان یکی از باهوش ترین و با فرهنگ ترین اقوام کانادا مورد احترام دولت هستند. و اگر دولت کانادا تردیدی درباره نحوه فعالیت های سیاسی مسلمانان مقیم داشته باشد، قطعا شامل ایرانیان شیعه نمی شود( بحث القاعده و طالبان).
    و نکته آخر اینکه ، دستگاه های اطلاعاتی دولت کانادا آنقدر قوی هستند که بتوانند ردپای فعالیت های سیاسی یا تروریستی را در هر مکان و مسجدی بیابند ، بنابراین دوستان نگران نباشند که عده ای بخواهند در پوشش فعالیت های دینی به کارهای دیگری روی آورند و این موضوع از دید دولت کانادا مخفی بماند.
    با آرزوی موفقیت برای هم شما دوستان عزیز، آماده هستیم نظرات منطقی شما را در سایت اینترنتی ایرانیان مقیم تورنتو ( ایرانتو) درج نماییم.

  4. Kash Says:

    دوست گرامی در ایرانتو،

    اگر نکاتی که در مورد ۵ اشاره کردید خطابشان با من است باید خدمت شما عرض کنم که بنده در کامنت قبلیم عرض کردم که دین رو مساوی جمهوری اسلامی نمی بینم و مشکلی با ایرانیان مومن ندارم. بنده به سکولاریزم معتقد هستم که آزادی دین دار و بی دین را یکسان تضمین می کند. منتها در کشوری که سفرای پیشنهادی جمهوری اسلامی را بعلت دست داشتن در فعالیتهای تروریستی نمی پذیرد به من حق بدهید که به افتتاح محلی آنهم با عنوان «مرکز اسلامی امام مهدی(عج) با عنوان مهدیه تورنتو» که عملکردش قاعدتا با مسجد کاملا فرق دارد بدبین باشم. هر کس نداند من و شما ی ایرانی می دانیم در ۲۸ سال گذشته جمهوری اسلامی با استفاده از مراکزی نظیر این چه بساطی در جهان به راه انداخته است. اینهم که چنین مرکزی در حد و قواره جمهوری اسلامی نیست هم دلیل نمی شود. اتفاقا اگر قرار به سو استفاده جمهوری اسلامی از این مراکز باشد این طوری کار راجت تر است تا با جار و جنجال.

    سکوت روزنامه نگاران مستقل و منابع خبری مخالف دولت جمهوری اسلامی در تورنتو همیشه نشان تأیید طرف مقابل و عملکردش نیست و بسیاری مواقع می تواند دلایل دیگر داشته باشد. اما همانطور که گفته اید اینجا مملکت آزاد است و هر کس آزاد است در موردی سکوت کند و یا اظهار نظر و نظر من هم در این مورد و مواردی مشکوک از این قبیل این است که سکوت جایز نیست، چون اگر همه سکوت کرده بودیم الان در تورنتو قوانین شریعت هم جاری می شد.

    در مورد کاباره من نمی دانم ایرادش چیست که شما انتظار دارید ایرانیان به وجودش اعتراض کنند . بنده خیلی اهل کاباره ایرانی نیستم ولی اگر می خواستم به وجود آن اعتراض کنم که در همان مملکت امام زمان می ماندم. ولی در مورد خانه فساد اگر تشریف ببرید ایران نمونه های وطنی اش را هم فراوان خواهید دید . اما مگر نمی گویید اینجا کشور آزاد است؟ پس من چه کار دارم که اینجا خانه فساد ایرانی هست یا نیست. خود آن کسانی می دانند که آنجا را راه انداخته اند و مشتریانشان و دولت کانادا. اگر کار غیر قانونی می کنند و مخل امنیت و آرامش مردم هستند که باید دکانشان تخته شود و اگر هم نه که خود می دانند و مشتریانشان.

    و در آخر اینکه بنده ایرانیان شیعه مقیم کانادا رو زیر سوال نبردم بلکه نکته اصلی صحبتم متوجه حکومت شیعه داخل ایران است که از سمپاتی مذهبی اتباعش سو استفاده می کند. شما متاسفانه صحبت مرا یا اشتباه متوجه شده اید یا آنرا متفاوت جلوه داده اید. درست که به طعنه گفته اید اما امیدوارم دولت کانادا و دستگاههای اطلاعاتیش «واقعا» آن اندازه که شما گفته اید قوی باشد تا حداقل در این دنیای آزاد هیچگاه اثری از شرارت جمهوری اسلامی و عواملش دیده نشود.

  5. ایرانتو Says:

    خشایار عزیز:
    ضمن احترام به نظرات شما، بنده فراموش کردم در پست قبلی عرض کنم که « مهدیه ایرانیان» بیش از 4 سال است که در تورنتو فعالیت می کند و روز عید غدیر توانست از محل استیجاری به ساختمان مستقل نقل مکان کند.
    بنابراین تصور می کنم 4 سال فعالیت ، باید برای قضاوت در مورد عملکرد آن کافی باشد و بدبینی شما بی مورد است.
    یک نکته را بپذیرید . آنهم پیش داوری نادرست شما درباره اینگونه مکان هاست. شما به عنوان یک روزنامه نگار ، قطعا از تیزبینی لازم برای یافتن نشانه های چنان فعالیت هایی که برشمردید ، برخوردار هستید.
    مراکز اسلامی ایرانی در تورنتو تاکنون صرفا در حوزه امور دینی و عبادتی فعالیت نموده اند و هیچکس تاکنون خبر یا گزارشی غیر این ، نشنیده است و حدس و گمان و یا شیوه فعالیت مراکز مشابه در دیگر کشورها، نباید مبنای قضاوت قرار گیرد.
    در صورت مراجعه جنابعالی به مراکز فوق به عنوان خبرنگار، مطمئن هستم مسئولین مربوطه همه سوالات و ابهامات جنابعالی را پاسخ خواهند گفت.
    در انتها اضافه می نمایم، همه مراجعین به این مراکز را افرادی تحصیلکرده و فهمیده تشکیل می دهند که با نظر و تصمیم شخصی این انتخاب را نموده اند و همانند شما از شعور و درک کافی برای تشخیص دیدگاه ها و آراء مختلف برخوردارند و بسادگی تحت تأثیر تبلیغات دستگاه ها و گرو ه های مختلف قرار نمی گیرند.
    با تشکر مجدد از جنابعالی میزبان عزیز وبلاگ

پاسخی بگذارید

