«جرج‌ بوش»؟ اون دیگر کیه؟ اسمش را هم نشنیده‌ام

سخنرانی جرج بوش و حرف‌های او درباره ایران چه بخواهیم چه نخواهیم یکی از خبرهای مهمی است که توجه جامعه ما (موافق با جرج بوش و یا مخالف با وی) را می‌طلبد. تا کنون (روز دوشنبه ۱۴ ژانویه ساعت ۹:۴۵ دقیقه صبح به وقت شرقی قاره آمریکا) تعداد لینک‌های مربوط به چنین سخنرانی تحریک‌کننده‌ای (به زعم من حرف‌های بوش بسیار تحریک‌آمیز بود) در سایت بالاترین به این شرح است:

تعداد لینک: ‌۱۵ لینک (میان این همه آدم و وب‌سایت سیاسی و اجتماعی فقط ۱۵ لینک خبری یا تحلیلی در مورد دعوت آمریکا از اعراب (و جهان)‌ برای ایستادن مقابل ایران!)

تعداد کل آرای داده شده به این ۱۵ لینک :‌ کمی بیش از ۴۵۰ رای (به‌طور متوسط هر لینک حدود ۳۰ رای)

تعداد کل کلیک‌ها بر روی این ۱۵ لینک :‌ کمتر از ۱۵۰۰ (به‌طور متوسط هر لینک حدود ۱۰۰ کلیک)

یکی از جنگ‌طلب‌ترین رئیس‌جمهورهای آمریکا بیخ گوش ما سخنرانی تند و تیزی می‌کند و در آن از همه می‌خواهد که در برابر خطر «ایران» با هم متحد شوند. در یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های اینترنتی ایرانیان (بالاترین) فقط ۱۵ لینک در عرض حدود ۲۰ ساعت بعد این قضیه پست می‌شوند که در مجموع حدود ۱۵۰۰ کلیک می‌گیرند. یعنی چیزی شبیه به تعداد کلیکی که عکسی با این تیتر «دختر نرو اون بالا، چکار داری به پسره؟» ممکن است در عرض سه ساعت بگیرد!

حالا اگر جرج بوش آمده بود و یک بار (فقط یک بار) در طول سخنرانی‌ خودش گفته بود «خلیج» (بدون «فارس» یا «عربی») آنوقت ما دیگر لباس زیرش را سرش می‌کشیدیم و نوشته‌های پرسوز و گداز و آتشین می‌نوشتیم در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های‌مان با هرکدام پانصد کلیک و هشتاد رای که این رئیس‌جمهور آمریکا عجب آدم بد و نفهمی است و قصد ضربه‌زدن به ما را دارد!

الان که آمده و دارد خلیج‌فارس و خاورمیانه را علیه ما متحد می‌کند ما چندان اهمیتی نمی‌دهیم اما خدا نکند که مسئول روابط عمومی امور کشتی‌رانی شهرکی بندری در آمریکا در یک ضیافت شام یادش برود پشت‌بند نام ایران «کشور بزرگ و با فرهنگ و پرعظمت و تاریخی» را بیاورد! خودمان را … وا … می‌کنیم که به محور عالم هستی که ما باشیم توهین شده.

فقط محض مقایسه عرض می‌کنم که یک نوشته خنده‌آور من (از همان مدل که غالبا هزل است و به این و آن گیر می‌دهد) بر روی این وبلاگ بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ بار کلیک می‌گیرد. کل آنچه درباره تهدید ایران توسط رئیس‌جمهور آمریکا بعد حدود یک شبانه‌روز برروی بالاترین آمده تا الان ۱۵۰۰ کلیک داشته (چندتایش مشترک است و یک کاربر بر روی چندتا لینک کلیک کرده خدا می‌داند وبس). اسم چنین پدیده‌ای چیست؟ سیاست‌گریزی؟ غرور ملی؟ تلاش برای سرگرم بودن؟ به من چه؟

8 پاسخ to “«جرج‌ بوش»؟ اون دیگر کیه؟ اسمش را هم نشنیده‌ام”

  1. Kash Says:

    یکی از جنگ‌طلب‌ترین رئیس‌جمهورهای آمریکا بیخ گوش ما سخنرانی تند و تیزی می‌کند…الان که آمده و دارد خلیج‌فارس و خاورمیانه را علیه ما متحد می‌کند

    ققنوس جان،

    می شه خواهش کنم توضیح بدی چطور جرج بوش را یکی از جنگ طلب ترین روسای جمهور آمریکا می دونی؟ از کجا به چنین نتیجه ای رسیده ای؟

    دوما، می شه توضیح بدی منظورت از «علیه ما» چیه؟ مگه در سخنرانیش ایشون مردم رو از حکومت جدا نکرد (مثل همیشه) ؟ آیا شما جمهوری اسلامی را با ما یکی می دونی؟

    ممنون می شم.
    —————————
    Kash
    عزیز

    خدمت شما باید عرض کنم که به دو دلیل این زبان را در نوشتن مطلب مورد نظر شما بکار بردم:

    اول) سعی کردم از دید همان افرادی که جرج بوش را جنگ طلب می دانند و خیلی برای وطن (و یا دین) یقه جر می دهند به قضیه نگاه کنم که بتوانم نشان بدهم که ادعای بیخود می کنند.

    دوم) چون ایرانی هستم لاجرم ناچارم چشمم را بر روی بسیاری از حقایق جهان ببندم و با مردم کشورم (همان ها که از هر هفت نفرشان یکی بی سواد است، در کل حدود 10 میلیون نفر بی سواد (طبق آمار معتبر) و حدس می زنم حدود بیست تا سی میلیون هم کم سواد) خودم را در یک دسته بندی قرار دهم و هرآنچه ایشان می گویند و می پسندند را خیر مطلق و وطن پرستی مطلق بدانم. لازم به ذکر نمی دانم که خدمت تان یادآوری کنم که وقتی همه را شور انقلاب حسینی برداشته بود بر سر مرحوم شاهپور بختیار چه آمد و به چه و چه که متهم نشد صرفا به دلیل اینکه داد می زد که مردم دارید اشتباه می کنید. سه سال بعد که محمدرضا پهلوی سرش را زمین گذاشت خیلی از مردم از او بعنوان «اون خدابیامرز» یاد می کردند. بعد از راندن قوای عراق از خاک ایران هم همه مردم ما شعار جنگ جنگ تا پیروزی را سر دادند و شش سال دیگر الکی الکی خون جوانان وطن را ریختند بدون اینکه کسی جرات کند بگوید بابا بس است دیگر.

    جلوی آنچه مردم به آن باور دارند که نمی شود ایستاد. مثل سیلاب می آیند و تخریب می کنند. نگاه کنید همین مردم با باورهای مذهبی/ملی/ ملی-مذهبی/ چپی/راستی/شاه دوستی/شاه پرستی و … شان چه به روز مملکت خودشان آورده اند.

    چه می خواهم عرض کنم؟ می خواهم بگویم که وقتی مردم من همین صفات را برای جرج بوش و آمریکا و دیگران قائل هستند، من (نوعی) هم ناچارم با ایشان به همین زبان سخن بگویم و الا دودمان خودم، وبلاگم، وردپرس، کامپیوتر، اینترنت، سیم تلفن، سیم برق و دکل مخابرات را مردم غیور میهنم برباد فنا می دهند به جرم گفتن «یابو» به «اسب شاه». آنوقت دیگر کسی نمی ماند تا همین دوکلمه و نصفی را هم بگذارد جلوی شان.

    بدون رودربایسی عرض کنم «حالا ما یک حرفی زدیم که بالانس قضیه (مثلا) برقرار بشود. شما سخت نگیر».
    ارادتمند
    ققنوس

    پ.ن: یک بار دیگر آمار (و تعداد) بی سوادان و کم سوادان را درنظر بیاورید و آنوقت ببینید که «ما» با «جمهوری اسلامی» دو وجود جدا هستیم یا نه. نگاه به خودت نکن دوست من.

  2. دکتر فاوست Says:

    بسی مستفیض شدیم از جواب کامنت قبلی

  3. Kash Says:

    حرفهای شما رو کاملا می فهمم و قبول دارم. اما این که ما باور داریم حکومت و مردم یکی هستند یه موضوعه و انعکاس مطلبی که بوش یا سارکوزی راجع به ایران می گن یه موضوع دیگه. بوش چه این مسأله را می دونه چه نمی دونه در سخنرانیهاش حساب مردم و حکومت را همیشه از هم جدا می کنه (غلط یا درست) و وقتی شما می گی «علیه ما» اون خواننده شما که از ایران مطلب شما رو می خونه حرف حکومت را که مرتب بهش می گه آمریکا و اروپا ضد مردم ایران هستند رو باور می کنه. من این رو از دید انعکاس مطلب در ایران عرض می کنم.

  4. myminimals Says:

    همون به ما چه

  5. persianeyes Says:

    مشکل ما اینه که مردم ما فکر میکنند یا باید مخالف دوآتشه یک (شخص یا کشور یا حرف یا…) باشند و تا اسمش میاد فریاد و فحش و نفرین بدن یا باید طرفدار سفت و سخت باشن و یقه خودشون رو براش جر بدن.
    هیچ وقت یاد نگرفتیم هر دو جانب رو ببینیم و درست تصمیم بگیریم.

  6. Mahdi Says:

    اگر این مردم سیاست دان و سیاست دوست و سیاست فهم بودن الان رئیس جمهور ما کس دیگه ای بود. نه که فکر کنی فقط ایرانی ها اینطوری ان. برو مثلا ودیو های یو تیوب رو نگا کن، ببین پر بیننده ترین هاش کدوم هان. ببین ودیوی رقص دختر مستی که با بیکینی داره واسه دوست پسرش ادا اطفار در میاره چقدر بالاتر از ودیو مربوط به مناظره آخر فاکس نیوز با کاندیدا های انتخابات 2008 آمریکاست. مردم مست اراجیف ان. اگه بخوای خودتو واسه اینکه عامه مردم «عوامانه» رفتار می کنن الکی ناراحت کنی به هیچ جایی نمی رسی. الکی هم زور نزن. نه این ملت و نه هیچ ملت دیگه ای با نوشته های من و تو آدم نمی شن.

  7. abijoon Says:

    لطفا به اين بخش از يكي از نظرهاي بالا بيشتر توجه كنيد:

    «دوما، می شه توضیح بدی منظورت از «علیه ما» چیه؟ مگه در سخنرانیش ایشون مردم رو از حکومت جدا نکرد (مثل همیشه) ؟ آیا شما جمهوری اسلامی را با ما یکی می دونی»

    بياد داشته باشيم وقتي بوش مي خواست به عراق حمله كند عين اين حرف را ميزد و مردم عراق هم باور كردند و الان تاوان خوش باوري خودشان را مي دهند
    بحث سياسي و نگرش جهاني با گله گز اري و رفع اوقات تلخي را نبايد قاطي كرد.
    اكثر اظهار نظرهاي بالا اعلام دلخوري است نه نقطه نظر سياسي
    فقط فراموش نكنيم كه هر جور باشد و بشود اگر كسي خود را ايراني ميداند در مقابل بيگانه و درشت گويي او مسئو ليت ايستادگي دارد . آدمها ميميرند ولي تاريخ باقي ميماند و بايد مواظب بود كه دلخوري شخصي و اجتماعي به جغرافياي كشور لطمه نزند
    هفده شهر قفقاز كه معرف حضور همه كساني كه دبيرستان را گذرانده اند هست . كمتر كسي است كه بداند چند نفر ايراني در آن جنگها كشته شدند (ظاهرا جمعيت ايران حدود شش ميليون نفر بوده و حدود 90 هزار كشته داده ايم )الان كسي بحال آن كشتگان دل نمي سوزاند ولي هفده شهري كه تصوري هم از آن نداريم مايه غصه است!!
    همين جنگ با عراق اگر منجر به كسر گوشه اي از سرزمين ميشد معلوم نبود اوضاع ذهني امروز ما چطور بود

    فرد خوابيده را مي توان بيدار كرد ولي كسي كه خود را بخواب زده چطور؟ بكوشيم خود را بخواب نزنيم!!

    ——————————
    abijoon
    عزیز و محترم

    ممنون از وقتی که گذاشتی و نظری که بیان کردی. فقط من یک کم گیج شده ام آنجا که می گوئی «….و مردم عراق هم باور كردند و الان تاوان خوش باوري خودشان را مي دهند». یعنی شما معتقدی که مردم عراق تحت حکومت صدام حسین زندگی بهتری داشتند؟ آینده شان بهتر بود؟ یعنی به صدام حسین نیاز داشتند (دارند)؟ خوب اگر صدام حسین این همه به مردمش ظلم نکرده بود که آنها از درد مارغاشیه به اژدها پناه نمی بردند.

    در ضمن لطفا بفرمائید که مردم عراق قرار بود جلوی بزرگترین و مسلح ترین ارتش تاریخ بشریت که بزرگترین اقتصاد طول وجود بشر بر روی کره خاک هم پشتیبانش بود (=ارتش آمریکا) چکار کنند که نکردند؟ درهای عراق را که کسی بر روی ارتش آمریکا باز نکرد، خودشان آمدند و زدند و کشتند و از بین بردند و آمدند جلو. تاوان چه خوش باوری ای را مردم عراق دارند می دهند؟ مگر مردم عراق با آمریکا هم کاری کردند؟ مگر زندگی تحت حکومت صدام حسین آخرش ختم به خیر می شد؟

    با تشکر

  8. abijoon Says:

    ققنوس گرامي
    مردم عراق در دوره صذام اصلا زندگي خوبي نداشتند ولي الان زندگي ندارند!! انوقت صدام و دار و دسته اش به آنها زور مي گفتند الان همه غربي ها دسته جمعي منتهي زير يك پرجم به آنها ستم مي كنند!
    آن زمان عراقي ها مي توانستند اميدوار باشند كه روزي بر سرنوشت خودشان مسلط خواهند شد ولي امروز تا آينده اي نا معلوم سرنوشتي براي آنها نميتوان تعريف كرد وبايد منتظر نظر مستقيم بيگانگان باشند.
    بياد بياوريم برنامه اعلام شده امريكا براي عراق كه » طي شش ماه همه چيز درست خواهد شد و حكومت و مرد سالاري سر جاي منطقي خود مستقر خواهد شد و غرض امريكا فقط Nation Building در عراق است» .
    شايد هنوز بخاطرها باشد كه عراقي هاي تحت ستم صدام اين حرف ها را باور كردند و حتي گروهي از آنان به استقبال ارتش امريكا آمدند و به سربازات آزاذي بخش!!(آنچه كه آمريكايي ها بخودشان لقب داده اند) دسته گل دادند
    و
    حالا تاوانش را با حدود 600,000 تا بيش از 1,000.000 كشته (بر حسب آمار هاي متفاوت غربي) طي 4 سال و زير بناي اقتصادي منفي شده توسط امريكايي ها پس مي دهند!
    بنا به گزارش منابع غربي تعداد كشته هاي عراق در رژيم صدام (بدون احتساب جنگ عليه ايران ) بين 30,000 تا 50,000 در سي سال و با احتساب تلفات جنگ حدود 180,000 تا 200,000 نفر بوده است.
    اولي در ديكتاتوري داخلي و دومي در آزادي اهدايي خارجي!!
    شايد اگر دخالت خارجي نبود عراقي ها تاكنون با اقتدار ملي از شر صدام خلاص شده بودند ولي حالا از شر چه كسي مي خواهند خلاص شوند؟
    كسانيكه الان در عراق سرباز امريكايي تا دندان مسلح را به هوا ميفرستند مي توانستند همين كار را در آغاز تهاجم و زماني كه امريكايي ها مستقر نشده بودن انجام دهند و حتما نتيجه اش با الان متفاوت ميشد . بخاطر بياوزيم كه آمار تلفات امريكايي ها دارد به چهار هزار نفر ميرسد.
    باز بخاظر داشته باشيم كه آمريكايي ها حدود 2 ماه به صدام اخطار ميداند كه فقط مشكل ما تو هستي برو بيرون (حتي تضمين جاني هم به او دادند) همه چيز درست ميشود و عراقي ها هم همين را باور كردند ولي صدام نگران تر از آن بود كه بتواند جايي برود و همان ارتشي كه شما اشاره كرده ايد وارد عراق بدون دفاع شد و شد آنچه شد و دارد ميشود.
    درس عراق براي همه اين معني را ميتواند داشته باشد كه تحت هيچ شرايطي خارجي بحال ما دل نمي سوزاند خودمان را بخواب نزنيم كه بيدار شدن ما غير ممكن ميشود .
    از طول كشيدن بيش از حد پوزش ميخواهم و قول ميدهم كه ديگر نظري نفرستم
    باحتراما
    ——————
    abijoon
    عزیز و محترم

    خط آخر کامنت تان به من برخورد. این وبلاگ متعلق به همه کسانی است که از آن بازدید می کنند و می خواهند نظرشان را بیان کنند. طولانی شدن حرف هیچ مشکلی نیست. کامنت های اینجا هیچ محدودیتی در میزان بیان ندارند. اما آنجا واقعا بر من گران شد که فرمودید «قول می دهم که دیگر نظری نفرستم». چرا دوست عزیز؟ من از شما خواهش می کنم که باز هم نظرتان در این زمینه و دیگر زمینه ها را با من و دیگران در میان بگذارید. راستش من از شنیدن نظر مخالف بیش از نظر موافق خوشحال می شوم. نظرات من و شما با هم در یک تفاوت 120 درجه ای قرار دارند. چه اشکالی دارد بتوانیم با هم در اینجا صحبت کنیم؟

    نظرات شما و دیگر دوستان بر روی چشم من قرار دارند. اگر می خواستم فقط خودم باشم و خودم، این حرف ها را پس از نوشتن بر روی کامپیوتر خودم ذخیره می کردم و هر روز ده بار برای خودم -با عرض معذرت فراوان- نشخوارشان می کردم. در وبلاگ می نویسم تا دیگران هم بیایند و بگویند و یاری دهند. من هرچه دارم از دوستان خوبی مثل شما دارم که تک تک حرف های من و لغات و ساختارهای من را زیر ذره بین خرد و دانش خود می گذارند و بعد با انگشت اشاره و تکان دادن سر و یا با گرفتن گوش من راه درست را نشانم می دهند.

    قرار نیست من اینجا متکلم وحده باشم. دوست عزیز و جدید من، هر موقع خواستید هرچقدر خواستید در پای هر مطلبی که صلاح دانستید نظربگذارید. دوستان دیگر هم همینطور. اگر من بنویسم «سلام» و شما (نوعی) بنگارید در پاسخ من «علیک» و بعد بگذریم و برویم رد کار خودمان تا بعد مجددا روزی من بنویسم «سلام» و شما بنگارید «علیک» که تا قیام قیامت من و شما نتوانسته ایم دو کلام حرف حسابی با هم رد و بدل کنیم. باز هم بیائید و باز هم نظر بدهید. علیرغم اختلاف نظر نسبتا زیادی که داریم خوشحال می شوم که بتوانیم با هم و در کنار هم صحبت کنیم.

    با تشکر و تقدیم احترام
    ققنوس

پاسخی بگذارید

