به روی چشم

از معایب اینکه می‌خواهی یک مدت نوشتن را کنار بگذاری تا بعد مجددا بتوانی در ادامه یک دوره نگارش سطح پائین مطلبی درخور حضور دوستان خوبی که آن را می‌خوانند بنویسی این است که وبلاگ دوست‌داشتنی و آرام‌بخش «آوای موج» دعوتت می‌کند به یک بازی وبلاگی و توهم (خودم را عرض می‌کنم) همچنان در کوچه‌باغ‌های ذهن مغشوش خویش سوت زنان برای خودت می‌روی و تصنیفی را زیر لب دلی دلی می‌کنی. تازه پنج شش روز بعد می‌فهمی که «عموجان، دعوت شده‌ای به یک بازی، بالاخره بازی می‌کنی یا نه؟».

شرمنده سرکار خانم رها و دیگر دوستان هستم. سمعا و طاعتا. همین پست بعدی. راستش یک چند روزی سعی کردم از دنیای کامپیوتر فاصله بگیرم تا:

اول) یادم نرود که قبل از آمدن این سرجهیزیه تمدن (=کامپیوتر) نیز جهانی بوده و اوضاعی برقرار. روابط اجتماعی‌ای وجود داشته و زندگی‌ای که می‌چرخیده. خواستم به خودم یادآوری کنم که «کامپیوتر و آنچه مربوط به آن است همه جهان نیست».

دوم) یادم نرود که مخاطب من همین ۱۰۰ تا ۷۰۰ نفری هستند که از روی عنایت به من سر می‌زنند. جمعیت ایران صدهزار برابر آن تعدادی است که در بهترین حالت از وبلاگ من بازدید کرده‌اند. نباید خیال کنم و وهم برم دارد که حالا که «یک صدهزارم» جمعیت کشورم مخاطب من است پس «هورا و آفرین بر من». خواستم یادم نرود که فاصله انداخته‌است کامپیوتر بین من و آن یکی از هر هفت نفر هموطنم که بی‌سواد است. ننوشتم و کمتر خواندم تا وقت داشته‌باشم فکر کنم به آن مردم عامی کوچه و بازار و سعی کنم بفهمم‌شان.

سوم) یادم نرود که همانگونه که نباید قلم را فروخت، هم نبایدش به امور سخیف و پیش پا افتاده آلودش. حس کردم نوشته‌های اخیرم آن «جان»ی که باید را ندارند. اگر فریاد «نیما» از ورای سالیان سال هنوز با همان ابهت در گوش من و شما می‌پیچد و از جا می‌جهاند‌مان که «آی آدم‌ها…» این به آن علت است که نویسنده‌اش با کلامش همان کرد که آرش با تیرش کرد «آری آری جان خود در تیر کرد آرش». قلم را مرکّب جان باید تا قلم شود و گرنه تکه‌ای نِی است سر نهاده بر بالین لیقه میان دوده‌ای مایع. چند روزی ننوشتم تا بنگرم و بیاد آورم فوت و فن جان دادن به مطلب را.

پاسخی بگذارید

