آیا من صلاحیت رای دادن دارم؟

دوستی می‌پرسید «بالاخره رای بدهیم یا نه؟ در انتخابات مجلس شرکت کنیم یا نه؟ قلع و قمع کردند و کاندیداها را رد صلاحیت نمودند. چه باید کرد؟». خدمت‌شان عرض کردم که اول باید صلاحیت خود شما برای رای دادن محرز گردد. گفت «من ایرانی هستم و عاقل و بالغ و تمام سی و چند سال عمرم را در ایران زندگی کرده‌ام». گفتم کافی نیست. اول یک کاغذ بردار و ۱۰ انتظارت را از یک نماینده مجلس که منتخب تو است بر روی آن بنویس. دوست من درآمد که «بابا ول کن این سوسول‌بازی‌ها را. من که نمی‌توانم.» گفتم تو که نمی‌توانی ۱۰ خواسته‌ات از یک نماینده مجلس را لیست کنی بنظر من صلاحیت رای دادن نداری چون نمی‌دانی از آن نماینده مجلس چه باید بخواهی. 

پرسید «بعدش چه؟» عرض کردم :

بعد ببین از میان کاندیداهای تائید صلاحیت شده کدامیک می‌تواند (می‌توانند) به انتظارات تو پاسخ بگویند. اگر دیدی که هیچ‌یک از کاندیداها نمی‌توانند به سمت آن ۱۰ هدف/انتظار تو حرکت کنند پس در انتخابات شرکت نکن اما اگر کسانی بودند که قول‌ها و وعده‌های انتخاباتی‌شان با انتظارات تو همسو بود در انتخابات شرکت کن. فقط قبل از رای دادن حتما حتما با ستادهای انتخاباتی آنها (ترجیحا با شخص‌ خودشان) تماس بگیر و از آنها بخواه که به تو بگویند «چگونه» و «با چه مکانیسمی» می‌خواهند به وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشانند.

گفت «بابا خیلی کار است». گفتم تو اصلا از الان تا یک هفته به انتخابات بنشین ببینم می‌توانی ۱۰ انتظار اول و اصلی‌ت از نماینده‌ات را روی کاغذ بیاوری یا نه. بعدش را بالاخره یک کاری می‌کنیم. اول به خودت ثابت کن که صلاحیت رای دادن داری بعدش جوش رد صلاحیت شده ها را بزن.

پاسخی بگذارید

