پرسپولیس

مدت‌ها بود که فیلم «پرسپولیس» را روی دستگاهم ریخته بودم. دست و دلم نمی‌رفت به دیدنش. انگار که یک بمب توی دستگاهم باشد که وادارم می‌کند هیچ‌وقت روی آن کلیک نکنم. غلطی که کردم امشب با خودم گفتم می‌نشینم الان که حال و روزم از نظر روحی خوب است و مشکلی ندارم این فیلم را مثل یک «فیلم» و نه خاطره و نه آنچه خودم تجربه‌اش کرده‌ام می‌بینم.

پنج شش دقیقه اول فیلم سرم را به بشقاب شام که جلویم بود گرم کردم و نگاهم از صفحه مانیتور به بشقاب و بالعکس می‌رفت و می‌آمد. بعد که شام تمام شد ناچار شدم به فیلم نگاه کنم. در عرض دو دقیقه دو بار جلوی خودم را گرفتم که با مشت نکوبم وسط مانیتور پدرسوخته. دستم که روی موس بود مدام می‌خواست موس کوفتی را بردارد و بکوبد زمین. الان که دارم این چهار خط و نصفی را می‌نویسم اشک توی چشم‌هایم جمع شده. مدام دارم همان لغت معروفی که اولش با «ف» شروع می‌شود و نشانه عصبانیت فرنگی جماعت است را زیر لب می‌گویم. گمان نکنم بتوانم این فیلم را تا آخرش ببینم.

یکی نیست بگوید آخر مردک احمق نانت نیست؟ آبت نیست؟ بیکاری مگر؟ هزار و یک گرفتاری ریز و درشت داری عدل همین امشب که حالت کمی بهتر بود می‌نشینی این فیلم را ببینی؟ خود آزاری داری؟ مازوخیستی؟

در کتاب «طوبی و معنای شب» نوشته سرکار خانم شهرنوش پارسی‌پور، جائی است که اسماعیل (اگر اسمش درست در خاطرم مانده باشد) پسر طوبی که به میان‌سالی رسیده و از شر و شور کارهای سیاسی افتاده پس از آزادی از زندان سرش به کار و زندگی خودش است. بعد می‌خوانیم که (قریب به مضمون) «اسماعیل که عمری را برای مردم سپری کرده‌بود اکنون که آنها را نگاه می‌کرد می‌خواست دستش را بلند کند و بزند زیر گوش همان مردم». امشب با دیدن ده دقیقه از فیلم پرسپولیس حال اسماعیل را پیدا کردم. این هم جواب دوستی که می‌گفت فلانی چرا در سالگرد انقلاب در وبلاگت چیزی قلمی نکردی؟ آن روز یک مشت فحش چارواداری آبدار نثار خودم و … و قلم و زمین و زمان کردم در دل خودم. ولی هیچ نگفتم.

این خانم ساتراپی عجب شیرزنی است بخدا که می‌تواند برگردد به گذشته خود و با این دقت و موشکافی همه آن لحظات را به روی کاغذ بیاورد و بعد روی آن کار کند و با همکاری دیگران صدها و هزاران ساعت وقت بگذارند و صحبت کنند و نظر بدهند درباره‌اش و چه و چه و چه و در نهایت آن را جلوی چشم من و شما زنده کنند. من خاک‌ بر سر عمری است که دارم از «بهمن» فرار می‌کنم اما این مرجانه خانم به استقبال آن می‌رود. دلیرا شیر زن آ. تعظیمی نثارشان.

ببخشید لحنم و زبانم تند و بی‌نزاکت شد. ولله بخدا من هم آدمم. به پیر و به پیغمبر دل من هم می‌گیرد، چشم‌های من هم می‌گریند، کنترل من هم از دستم خارج می‌شود از این همه حماقت ناب که در رگ‌های بسیاری از ماها (امثال خودم را عرض می‌کنم) بجای خون در رفت و آمد است. بقول فردوسی کبیر «تفو بر تو ای چرخ گردون تفو».

عزت همه شما سروران زیاد. ما برویم یک سِری به در و دیوار خانه مشت بکوبیم و کله‌مان را بکنیم توی متکا عربده بزنیم بلکه حال‌مان برگردد سرجائی که بود. «آخر مردک احمق نانت نیست؟ آبت نیست؟ مازوخیستی مگر؟ تو را چکار به سال‌ها و ماه‌ها و روز‌های انقلاب؟»

13 پاسخ to “پرسپولیس”

  1. Atoosa Says:

    پرسپولیس خیلی واقعی بود. خیلی واقعی و خیلی عالی………

  2. محمد Says:

    خیلی ها موقع دیدن این فیلم همین عکس العمل شما رو نشون میدن … (فقط فحش هاشون فارسیه !!!)

  3. کمانگیر Says:

    خیلی جالب بود. من در شرایط شما نبوده ام، اما همچنان برام جالب ه تجربه شما.

  4. Mohammad Says:

    man nemidoonam khanoomi ke zendegieh chandan movafaghi hatta to austria ham nadashteh cheh harfei vase goftan dasht, man ke ehsas kardam vaghtam kheili talaf shod ba didan film

  5. سهيل Says:

    يه سوأل تقريباً بی ربط از شما دارم، فيلم رو خريدين يا داونلود کردين و يا؟! چون نوشته بودين «روی دستگاهم ریخته بودم»… ميخواستم بدونم نظر شما راجع به کپی رايتی که هيچکدوم از ما رعايت نميکنيم چيه؟ آيا درسته که بشينيم با چندتا کليک يک فيلم يا يک آلبوم موسيقی که کلی براش پول و زحمت هزينه شده رو مفت و مجانی بدست بياريم؟ من اسم شما رو زياد ميبينم و گاهی پستهای شما رو ميخونم، اميدوارم شما برای ديدن اين فيلم هزينه پرداخت کرده باشين چون اگر شما هم با اين همه اسم و رسم حقوق ناشرين و تهيه کننده ها رو زير پا بذارين وای به حال بقيه.
    ————-
    سهیل عزیز

    ممون از نظرتان. یک پست کامل را به این نظر شما اختصاص دادم. خوشحال می شوم باز هم با من گفتگو کنید.

    با تشکر

  6. Nader Says:

    I was 7 when the revolution happened and 9 when war was started. I was taught all Islamic/revolutionary concepts and ideas at home, in school and then in university. I saw many of my friends were killed during the war. I would like to say that there was no single moment in this movie that I had not experienced myself or hadn’t occurred to one of my friends or people I knew.
    I had the opportunity to read the both books and I have watched the movie as well which to me WAS a true story no matter who was the writer….definitely fabulous…

  7. محمدرضا Says:

    سلام . اگه مي دونيد چطوري ميشه اين فليم رو دانلود كرد تو رو خدا به ما هم بگيد . من خيلي دوست دارم اين فيلمو ببينم . ممنون

  8. علی Says:

    ببخشید که فضولی می کنم ولی اول جواب محمد رضارو بدم: یکی از جاهای خوبی که میشه این فیلم رو (و خیلی از فیلمای دیگرو، تقریبا همشونو) دانلود کرد استفاده از نرم افزار Torrentو امثالش هست. جزئیات بیشترو میتونی با سرچ گوگل پیدا کنی.
    و اما پرسپولیس. اول از همه بگم که چه جالب! منم دیشب بعد چند روز که هی دست دست می کردم و اتفاقا حالم هم بهتر بود! نشستم دیدمش. هنوز حالم سر جاش نیومده! فیلم جالبی بود. گوشه هایی از واقیت در جریان توی ایرانو نشون میده، ولی نه از دید یک آدم متوسط ایرانی. یعنی میخام بگم از دید یه خانواده نسبتا خوش وضع این قضیه ببرسی میشه. کسی که میتونه توی اون وضعیت به راحتی ویزا بگیره، راحت بره خارج و … نمی خام بگم ایرادی داره ها! فقط چون از یکی شنیدم که این فیلم از دید یه ادم از خانواده متوسط ایرانیه، به این نکته حساس شده بودم!

  9. آمیر Says:

    منم هفته پیش که فیلم رو دیدم دقیقاً حال الان تو رو داشتم. خیلی زیبا، زشتی ها رو به خورد تماشاگری میده که خودش اونا رو از نزدیک دیده و میبینه اما تازگی تلخشو زیر زبونت احساس می کنی.

  10. alone141 Says:

    من فيلمشو ديدم ولي زياد نارحت نشدم ببينيد دوستان خوبم توي مملكتي كه براي تاريخ گذشتش هيچ ارزشي قائل نشن نميشه از بقيه بيشتر ازاين انتظار داشت ، توي مملكت ما يه روز شاهان گذشته رو (البته كاري به اين آخريه نداريم ) فاسد و ستمگر معرفي مي كنند يه روزم براي استفاده ابزاري از احساسات مردم اونارو انسانهاي نيك و عادل معرفي مي كنند .
    تا وقتي اينطور به تاريخ اين ملت نگاه كنيم بقيه هم بدتر ازاينو با ما مي كنند .
    پس ميشه گفت كه : از ماست كه بر ماست

  11. پلنگ صورتی Says:

    درکت می کنم. خودم هم خیلی وقتا این جوری می شم.

  12. vivavida Says:

    منم وقتی که فیلمو دیدم وسطاش که رسید بغضم گرفت. برای منی که اون موقع نبودم انقدر سخته چه برسه اونایی که اون زمان بودن و الان دوباره اینا براشون تکرار می شه. واقعا مردم چی فکر می کردن ؟ چی شد ؟

  13. vivavida Says:

    ولی حیفه تا اخر نبینیش . می ارزه . تو که روزتو خراب کردی یهو تا آخر می دیدی که تکمیل می شد دیگه.

پاسخی بگذارید

