اعترافات یک ناقض کپی‌رایت

سهیل عزیز در پای پست قبلی از من پرسیده که:

يه سوأل تقريباً بی ربط از شما دارم، فيلم رو خريدين يا داونلود کردين و يا؟! چون نوشته بودين “روی دستگاهم ریخته بودم”… ميخواستم بدونم نظر شما راجع به کپی رايتی که هيچکدوم از ما رعايت نميکنيم چيه؟ آيا درسته که بشينيم با چندتا کليک يک فيلم يا يک آلبوم موسيقی که کلی براش پول و زحمت هزينه شده رو مفت و مجانی بدست بياريم؟ من اسم شما رو زياد ميبينم و گاهی پستهای شما رو ميخونم، اميدوارم شما برای ديدن اين فيلم هزينه پرداخت کرده باشين چون اگر شما هم با اين همه اسم و رسم حقوق ناشرين و تهيه کننده ها رو زير پا بذارين وای به حال بقيه.

——————-

سوال کاملا بجائی است. صددرصد هم حق با شماست. اجازه می‌دهید قدری از خودم خدمت‌تان عرض کنم؟

اول) زمانی که دانشگاه می‌رفتم از روی کتاب‌های ایرانی فتوکپی می‌گرفتیم و می‌خواندیم‌شان. کتاب‌های خارجی‌مان هم زحمت کپی بدون کپی‌رایتش را جهاد دانشگاهی و چاپخانه‌های دانشگاهی تقبل می‌کردند. درصد بالائی از مدرک دانشگاهی من بدون رعایت کپی‌رایت است. تازه اینجا که کمی درس خواندم فهمیدم که چه بگیر و ببند شداد و غلاظی هست بابت این کپی رایت.

دوم) اولین کاری که بعد از دانشگاه در ایران پیدا کردم در یک شرکت بازرگانی بود که رشوه دادن به مقامات بالای کارخانجات مختلف جزئی از روتین کاری آنها بود. یادم نمی‌رود بعنوان معاون فروش دپارتمان خودمان داشتم سعی می‌کردم صاحب یکی از کارخانجات بسیار معروف کشور را (الان خدابیامرز مرحوم شده) راضی کنم که از ما خرید کند. نه گذاشت و نه برداشت نگاهش را انداخت توی چشم من و جلوی پنج‌ شش نفر از مسئولین کارخانه پرسید «خوب حالا این همه را گفتید، سهم ما چقدر می‌شود این وسط؟».

سوم) در ایران که بودم در دهه نود میلادی مثل … (یک حیوان چهارپا با صدای ناخوشایند!) هر شب یک تا سه فیلم کرایه‌ای (بخوانید دزدی) می‌دیدم. حدود هفتاد درصد دانش انگلیسی من از همان فیلم‌ها است. در ضمن یکی از سرگرمی‌های من در این سر دنیا این است که بگردم فیلم‌های قدیمی ایرانی (قبل از انقلاب) را پیدا کنم و دانلودشان کنم (صدالبته بدون پرداخت یک پاپاسی).

چهارم) تا دو سال پیش که خودم اولین کامپیوترم را خریدم (قبل از آن از کامپیوترهای برادرم و یا همسر سابقم استفاده می‌کردم) چه در ایران و چه در کانادا ویندوز قفل شکسته روی دستگاهم بود. خدا را شکر ویندوز این دستگاهم اصل است (آن هم البته از سر ناچاری!).

پنجم)‌ تا همین الان که دارم با شما صحبت می‌کنم یک قران پول بابت نرم‌افزار در عمرم پرداخت نکرده‌ام. البته در این چند سال اخیر برای در امان بودن از شر قفل و رموز نامرئی نرم‌افزارها هروقت نیازی به چیزی داشته‌ام گشته‌ام روی اینترنت و از نوع کاملا مجانی آن استفاده کرده‌ام تا درگیر قضایای کپی‌رایت اصلا نشوم.

ششم) درآمد من در کانادا به اندازه تفریح آخر هفته و کرایه فیلم نیست (بدون رو در بایسی). نخیر بنده فیلم پرسپولیس را نه خریدمش و نه اجاره‌اش کردم. با تورنت «دزدیدم»ش. همیشه وقتی آنلاین هستم تورنت من هم باز است و مشغول دانلود کردن.

هفتم) مطلقا به زشتی‌هائی که انجام داده‌ام (از عدم رعایت کپی رایت تا دادن رشوه به پلیس در ایران برای کشیدن کروکی تصادف دوستم) افتخار نمی‌کنم. توصیه‌شان هم نمی‌کنم. شاید حتی بتوان گفت قدری تنبلی هم هست. یعنی اگر مثلا قدری کمربندم را تنگ‌تر ببندم شاید بتوانم برای اجاره فیلم یا سینما رفتن پول داشته‌باشم ولی تنبلی نمی‌گذارد. از همان دست مسائل است که می‌دانم (می‌دانیم) غلط است ولی باز فردا صبح انجامش می‌دهم (می‌دهیم). مثل خوردن یک نان خامه‌ای خوش‌مزه که می‌دانیم چاق‌مان می‌کند و برای فشار خون‌مان خوب نیست ولی باز می‌خوریمش.

هشتم) ممنون از تذکر شما سهیل عزیز و پیچاندن گوش من (که به حق انجام داده‌ایدش). خوشحالم که خوانندگانی دقیق و محترم مثل شما دارم که آئینه می‌شوند روبروی من تا خودم را در آن ببینم و سعی در اصلاح خویش کنم. راستش را بخواهید چندی قبل درباره خودرو اسلامی مطلبی نوشتم که بعد یکی دو هفته دیدم پخش وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های فارسی‌زبان شده با ذکر ماخذ و بدون ذکر ماخذ. چند بار آمدم به یکی دوتا از این سایت‌ها ایمیل بزنم که بابا کپی‌رایتی چیزی بعدش خودم از خودم خجالت کشیدم که سال‌ها همان‌ کارها که در بالا گفته‌ام را کرده‌ام. فهمیدم که کمی تا قسمتی چوب خدا صدا ندارد. هیچ نگفتم. سخت بود ولی حرفم را قورت دادم تا ذره‌ای متوجه حال صاحب اثر مورد سرقت بشوم.

نهم) این از ماجراهای من راست و حسینی. بخش بزرگی از گذشته من بدون رعایت کپی رایت (و قانون) بوده. کسی هم مقصر نیست الا خودم. باز هم ممنون که تذکر دادید. اینکه «فقط من نیستم که خطا می‌کنم یقه بقیه را برو بگیر» را هم صحیح نمی‌دانم. حق کاملا با شماست. من در بسیاری موارد حقوق تهیه‌کنندگان و نویسندگان و ناشرین را رعایت نکرده‌ام. شرمنده همه‌شان هم هستم. اگر پیشنهادی دارید برای جبران مافات از جانب من خواهش می‌کنم بفرمائید. لطف همه دوستان مستدام باد.

2 پاسخ to “اعترافات یک ناقض کپی‌رایت”

  1. سهيل Says:

    ممنونم که سوأل من رو جواب دادین.

    من در زمينه موسيقی کار ميکنم، البته نه خيلی حرفه ای… چون از ترس تأمين زندگی مجبور شدم کامپيوتر بخونم، و موسيقی رو فعلا گذاشتم کنار که اگر در آينده ای که خيالم از بابت تأمين زندگی راحت بود دوباره برم سراغش (که البته ممکنه هيچوقت هم اين فرصت پيش نياد). افراد بسيار با استعدادتر از خودم هم ميشناسم که باز به همين دليل هنرشون رو رها کردند، و ما متأسفانه الان نميتونيم کارهاشونو داونلود کنيم! «ما» چون خود من هم مثل بقيه ايرانيها اين کار رو کردم، من هم در نابود کردن هنر سهم خودم رو انجام دادم.
    شايد به نظر شما درست نباشه، ولی من عقيده دارم موسيقی امروز بسيار پست و بی ارزش شده، و يکی از دلايلش همينه که «هنر مفت شده» و شايد خيليها نميخوان هنرشون رو «مفت» بفروشن، به همين دليل اونو ميزارن کنار.
    به هرحال اين يک چرخه طبيعيه! چون ما برای هنر هزينه پرداخت نکرديم کيفيت اون رو به حد وحشتناکی پائين آورديم.
    يادمه تقريباً يکسال پيش مطلبی رو توی وبسايت Harmony Talk خوندم: http://www.harmonytalk.com/id/958
    جمله آخر اون مطلب که از «باب ديلن» نقل شده بود رو هيچوقت فراموش نميکنم:
    «باب دیلن وقتی با خونسردی در جواب سؤال خبرنگاری که از وی در مورد نرم‌افزارهای اشتراک موسیقی (Share wares) می‌پرسد، می‌گوید: «نباید نگران بود که موسیقی، مجانی در اختیار مردم قرار گیرد چون این نوع موسیقی امروزی اصولا بی‌ارزش است»، باید عمق فاجعه را درک کرد.»

  2. سهيل Says:

    به هر حال کاری نميشه کرد… از دست من و شما کاری ساخته نيست…
    ولی من تصميم گرفتم خلاف جهت اين رودخونه شنا کنم، با اينکه بازهم به هرحال آب من رو با خودش ميبره.

    موفق باشيد.
    سهيل

پاسخی بگذارید

