پیام جوک (۲)

سرکار خانم سارا رها در پای مطلب «پیام جوک» مرقوم فرموده‌اند که:

سلام ققنوس عزیز
خیلی بحث جالبی ست این تحلیل جوکها. قبل از تحلیل شان بنظرم باید دسته بندی شان کنید مثل جوکهای قومی-نژادی, جوکهای سیاسی, جوکهای مردانه و غیره. بنظر این حقیر ظریفترین و کارشده ترین جوکها جوکهایی اند که بدون هیچ توهین و هجویه ای حکومت وقت را با طنز به چالش می کشند.
جوک بالا جزو جوکهای قومی است که غالبا ملیتی به آن فرد مذکور نسبت داده می شود و هدف جوک در واقع هجو یک آدم نفهم است. حال هر ملیت و قومیتی که به فرد مورد جوک نسبت داده شود, نفهمی مثل یک فحش به همه آن قوم منسوب می شود.

————————–
راستش را عرض کنم من جوک مذکور را یک جوک قومی نمی‌دانم. این جوک حدیث نفس آن کسانی از میان ما مردمان است که می‌دانند گره‌ای در کارشان است، پی‌برده‌اند که مشکلی وجود دارد ولی آنقدر در نگرش خود دیدشان محدود شده که هرچه فکر می‌کنند نمی‌توانند بفهمند که اشکال قضیه از «اصغر» و «اکبر» نیست، بلکه همان چیزی که جزء لاینفک شخصیت‌ خود (و یا محیط اطراف خویش) می‌شناسندش است که مشکل‌شان شده.

این بنده خدا شخصیت جوک از روزی که بدنیا آمده در خانواده «ان‌چهره» بوده، مادرش «ان‌چهره» بوده و پدرش «ان‌چهره». سهل است که مادربزرگ و پدربزرگش هم «ان‌چهره‌» بوده‌اند. مسلم است که این بابا «ان‌چهره» بودن را چیز بدی نمی‌داند هرچقدر هم که مثلا در مدرسه دستش انداخته‌باشند بابت این. همین است که بوده، نسل اندر نسل‌شان با نام «ان‌چهره» شناخته‌ می‌شده‌اند. این خانواده فرضی جوک آنقدر در «ان» غرق هستند که «ان» را چیز بدی نمی‌دانند، در بهترین حالت برای‌شان علی‌السویه است و شاید در بدترین حالت به «ان‌چهره» بودن خود افتخار نیز می‌کنند. آنوقت این بابا نشسته کلی شیش و بش کرده با خودش و به این نتیجه رسیده که ریشه مشکلاتش در «اصغر» بودن و کوچک بودن است اگر بشود «اکبر» ناگهان بزرگ می‌شود و اوضاعش بهتر می‌گردد.

خیلی آشنا است؟ مسلما. «ان‌چهره» بودن این بابا کنایه‌ای است از خلقیات بد و مذموم من (نوعی) که از روز اول که چشم بازکرده‌ام بر این دنیا این رقم خلقیات و باورها را دیده‌ام‌شان و با آنها زندگی کرده‌ام. اصلا این خصوصیات ناپسند آنچنان در ذهن و جان من نشسته‌اند که دیگر مفهوم «ان»ی ندارند. آنوقت است که من مشکل را در جای دیگر جستجو می‌کنم و سعی می‌کنم با کارهای دهان پرکن و فیل هواکردن‌های آنچنانی مشکلاتم را حل کنم.

پ.ن: در جوک‌هائی که اینجا مطرح می‌کنم مطلقا قومیت و ملیت خاصی مد نظرم نیست. جهت اطلاع عرض کنم که خودم «لُر» هستم (از جانب پدری و مادری). من فکر می‌کنم اگر بتوانیم مصادیق بارز هر جوکی را که می‌شنویم فارغ از قومیت شخصیت اصلی جوک بررسی کنیم آنوقت می‌توانیم ببینیم که شاید بسیاری از ما هم اگر در جای شخصیت اصلی جوک قرار داشتیم بهتر عمل نمی‌کردیم. این هم از مکانیسم‌های خنداندن یک جوک است، بعضی وقت‌ها «به خودمان» می‌خندیم و فکر می‌کنیم که به یک شخصیت خیالی خندیده‌ایم.

پاسخی بگذارید

