در پس آینه طوطی صفتم داشته‌اند

من به دوستان بسیار عزیز و گرامی‌ای که در پای پست «آزادی و آگاهی کامل» لطف کرده‌اند و نظر مخالف (یا متفاوت)شان را بیان فرموده‌اند یک عذرخواهی بدهکار هستم چرا که ظاهرا نتوانسته‌ام منظور خودم را بصورتی بایسته خدمت‌شان بیان کنم. در توضیح و تکمیل مطلب باید عرض کنم که:

اگر به خط اول آن پست نگاهی دوباره بیاندازید می‌بینید که لغات «آزادی» و «آگاهی کامل» را در آن برجسته کرده‌ام. تیتر مطلب هم «آزادی و آگاهی کامل» است. بحث من بر سر این نبود و نیست که حجاب خوب است یا بد است، غریزی است یا تعبدی و چه جایگاهی در فرهنگ ما دارد یا ندارد. من می‌خواستم بگویم که آن دو کلمه «آگاهی کامل» که متاسفانه بخشی از خانم‌های ما بر سر اموری که مربوط به بانوان است (از قانون ارث بگیر تا حجاب و برو تا …) می‌آورند در بسیاری از موارد اصولا «آگاهی» نیست که بخواهد «کامل» یا «ناقص» باشد. مسلما در جوامعی هم که بانوان بدون حجاب هستند (چه جوامع اکثرا مسلمان و چه جوامع غیر مسلمان) نیز اکثر بانوان بی‌حجاب در زمینه بی‌حجابی خود تحقیق و تدبر نکرده‌اند.

اصولا ما انسان‌ها نمی‌توانیم در تمام اموری که از بچگی با آنها بزرگ شده‌ایم و جزء سنت و یا فرهنگ ماست (هرطرف را که نگریسته‌ایم جز آن ندیده‌ایم) چند و چونی بیاوریم (هرچند هرکه باشیم و هرکجا که زندگی کنیم چنین تفکر و مداقه‌ای بسیار لازم است و به سالم ماندن ارکان فکری جامعه کمک بسیار می‌کند). تمام بحث من این است که ما چیزی را می‌توانیم با «آگاهی کامل» بپذیریم (یا رد کنیم) که درباره‌اش خوانده باشیم و بحث شده باشد. من فکر می‌کنم کسی که مثلا درزمینه «عید نوروز» مطالعه‌ای ندارد نمی‌تواند بگوید «ایرانیان عید نوروز را با آگاهی کامل بعنوان عید خود برگزیده‌اند». همه می‌دانیم که تقریبا هیچ‌کدام ما هیچ‌وقت اصلا به فکر این نیافتاده‌ایم که درزمینه عید نوروز مطالعه‌ای کنیم. جشن گرفتن عید نوروز بعنوان یک سنت یا آئین یا فرهنگ هیچ اشکالی ندارد فقط اگر بگوئیم مردم این کار را با «آگاهی کامل» می‌کنند دروغ گفته‌ایم.

نکته دیگر آن پست «آزادی» انتخاب است. مسلم است که در ایران هیچ خانمی آزاد نیست که بی‌حجاب باشد (با خوب و بد قضیه کاری ندارم). پس نباید گفت که «من با آزادی نوع پوششم را انتخاب کرده‌ام». قانون، مذهب، سنت، فرهنگ، توقعات خانواده و ده‌ها عامل دیگر می‌توانند این آزادی انتخاب پوشش را از ما سلب کنند. باز تاکید می‌کنم به مثبت یا منفی بودن عدم وجود این آزادی کاری ندارم. حرف من این است که وقتی هیچ خانمی آزاد نیست که بی‌حجاب باشد پس آزاد بودن برای داشتن حجاب معنا ندارد. شما آزادید که حتما حتما با حجاب باشید و الا باید بروید زندان! در جائی که من زندگی می‌کنم مالیات دولت را مستقیما از حقوق من بر‌می‌دارند. مالیات خرید و فروش کالاها را هم من خریدار موظفم که هنگام خرید -چه یک شوکولات پنجاه گرمی چه یک خانه پنج اتاق‌خوابه- بپردازم. من آزاد نیستم که مالیات ندهم، سهل است که اگر یک جائی فرار کنم از دادن مالیات سر و کارم با کرام‌الکاتبین است. اگر من بیایم بگویم «من آزادانه مالیات می‌پردازم» آنوقت است که دارم دروغ می‌گویم چون راهی بجز پرداخت مالیات ندارم.

تمام حرف من در پست مذکور این است که «آی خانم‌ها (و تا حدودی آقایان) محترم که مدام سعی می‌کنید ثابت کنید که شما با «آگاهی کامل» و «آزادی» همان مسیری را انتخاب کرده‌اید که رودخانه جامعه همه را خواه ناخواه به آن سمت می‌شورد و می‌برد، دارید به خودتان دروغ می‌گوئید. واقعیت این است که فشار جامعه (و قوانین آن) است که مردمان را با خود می‌برد. لطفا ادعای «آگاهی» و «آزادی» داشتن را در مسیری که دیگران دارند می‌برندتان نکنید». همین.

یک پاسخ to “در پس آینه طوطی صفتم داشته‌اند”

  1. سارا Says:

    سلام.نمیدونم کسانی که اعتراض میکنن به یادداشت شما اساسا متوجه منظور شما شده اند یا صرفا برای نمایش دادن دقت و ریزبینی یا مثلا انصاف خودشن این کامنت ها رو میذارن!!به هر حال هیچ آدم منصفی نمیتونه تایید کنه که ما در ایران حجاب که جای خودشو داره در مورد پیش پا افتاده ترین انتخابهای زندگیمون آزادی داریم!!متاسفم که اینو میگم اما خیلی از ما حتی آگاهی ناقص هم نداریم تا چه رسد به آگاهی کامل!!بچه ها……مواظب باشین!

پاسخی بگذارید

