اوباما در کاخ سفید و تانگو در عراق

یکی از همکاران من از من پرسید: «تو در انتخابات آمریکا طرفدار چه کسی هستی؟» در جواب گفتم که «بنده در آمریکا که زندگی نمی‌کنم که بخواهم طرفدار کسی باشم ولی اگر می‌پرسی که قلب من مایل به چه کسی است در میان کاندیداها باید بگویم که صمیمانه دوست دارم «اوباما» برنده انتخابات باشد و برود به کاخ‌سفید». طرف خیلی کیف (و ایضا «کَف»!!!) کرد. به شانه‌ام زد و گفت که «خوشم می‌آید حتی آدمی مثل تو هم طرفدار اوباما است. حالا از چی اوباما بیشتر خوشت می‌آید؟». گفتم «دوست دارم وقتی ناچار می‌شود جلوی دوربین‌های مختلف تلویزیونی ظاهر بشود و بگوید «با عرض معذرت فلان کار و بهمان وعده انتخاباتی را نمی‌توانم عملی کنم» اول از همه قیافه‌ خودش را ببینم و دوم به صورت آدم‌هائی نگاه کنم که به سناتوری رای داده‌اند که کمتر از دو سال سابقه کارمفید سناتوری دولت فدرال را دارد».

این را که گفتم لبخندش روی صورتش ماسید. درآمد که «ولی او شعار انتخاباتیش را گذاشته «تغییر». من فکر می‌کنم که بخواهد تغییرات اساسی زیادی در نحوه اداره امور آمریکا انجام بدهد». گفتم «ببین جان من. آمریکا خوب یا بد یک سیستم بسیار بزرگ و بسیار منظم است که بخاطر درست کار کردنش (نه از نظر اخلاقی البته) توانسته بزرگترین قدرت تاریخ بشریت بشود. یک سیستم منظم را نمی‌توان یک شبه تغییر داد و انتظار بهترشدنش را داشت. همین جرج بوش خواست یک شبه «تغییر» ایجاد کند در عراق، بدون مطالعه چنان سنگی انداخت توی چاه که تا سالیان سال عقلای کشورش باید کار کنند برای درآوردنش. «تغییر» خوب و لازم است ولی اینکه من همینطوری شب بخوابم و صبح بیدار شوم و بگویم «از امروز زندگی من تغییر می‌کند» این عملی نیست. تو خودت اعتیادت به قهوه را یک شبه تغییر دادی یا چند هفته برایت زمان برداشت؟»

گفت «ولی اگر اوباما سرکار بیاید روابط آمریکا با همه دنیا خوب می‌شود». گفتم «عزیزجان آمریکا آمریکاست و آمریکا شده بخاطر همین مسیری که می‌بینی تا بحال آمده و دارد می‌‌رود (خوب یا بد آن به کنار). نمی‌شود خط سیر دولت آمریکا را ۱۸۰ درجه عوض کرد آن هم در عرض مثلا ۴ سال ریاست جمهوری».

گفت «ولی در هر حال مطمئن هستم نیروهای آمریکا را از عراق بیرون می‌کشد» گفتم «این درست است که فرماندهی کل قوا در آمریکا با رئیس‌جمهور است ولی رئیس‌جمهور آمریکا یک شخصیت «غیرنظامی» است. تخصص نظامی‌گری ندارد، سهل است ممکن است در عمرش یک گلوله هم شلیک نکرده باشد. این آدم غیر نظامی ناچار است که با همراهی و مشورت نظامیان دولت پیش برود. راهی ندارد جز اینکه به توصیه ژنرال‌هایش در زمینه امور نظامی گوش کند.

البته اختیار دارد که یک امضاء بکند و یک حکمی الکی الکی صادر بکند ولی آنقدر عقل توی کله‌اش هست که چنین نکند. مطمئن باش اگر خروج آمریکا از عراق راه حل کوتاه مدت داشت تا حالا بوش و حزبش ده باره از عراق خارج شده بودند تا مهر مسئولیت این افتضاحی که در عراق بارآورده اند هر روز یک بار صبح و یک بار شب داراقی توی پیشانی شان نخورد. اوباما قرار است چه معجون خاصی را بدهد طرفین درگیری‌ها در عراق بخورند تا در عرض یکی دو ماه عراق بشود گلستان و بوستان و همه بجای گلوله زدن به همدیگر شروع کنند با هم تانگو برقصند؟»

گفت «تو خیلی بدبین هستی. اوباما می‌تواند تغییر ایجاد کند». گفتم «امیدوارم که بتواند. بخاطر اینکه نگویند «اولین رئیس‌جمهور «تغییر گرا»ی آمریکا ضایع شد جلوی همه» هم امیدوارم بتواند آن تغییری که هیچ‌کس نمی‌داند چه است را برای جامعه آمریکا به ارمغان بیاورد».

6 پاسخ to “اوباما در کاخ سفید و تانگو در عراق”

  1. Kash Says:

    گفتم «دوست دارم وقتی ناچار می‌شود جلوی دوربین‌های مختلف تلویزیونی ظاهر بشود و بگوید «با عرض معذرت فلان کار و بهمان وعده انتخاباتی را نمی‌توانم عملی کنم» اول از همه قیافه‌ خودش را ببینم و دوم به صورت آدم‌هائی نگاه کنم که به سناتوری رای داده‌اند که کمتر از دو سال سابقه کارمفید سناتوری دولت فدرال را دارد».

    ققنوس جان حرف نداشت این تیکه.

  2. امیر تیموری Says:

    من هم دوست دارم اوباما بشود رییس جمهور آمریکا. چون از نظر من ایرانی به نفع است که بشود. مزاکره‌ی بدون پیش شرط با ایران!!! فکرش را بکن. از فرداش دیگر نمی‌ریزند به خیابان که: «مرگ بر آمریکا». آمریکا می‌شود کشور دوست و برادر!!! البته در حد همان شعار! دل خوش کن‌ است دیگر.
    این اوباما پیش‌رو نیست. تندروست. قاطی کرده حسابی.می‌خواهد از بنیان همه چیز را تغییر دهد.

  3. فرید Says:

    اون تیکت واقعا محشر بود.

  4. پلنگ صورتی Says:

    از کجا معلوم شاید اوباما شد یورگن کلینزمن ِ سیاست!

  5. کاوه گیــــــلانی (لابدان) Says:

    درود
    در مورد علاقه، من هم به اوباما علاقه مندم چرا رو هم نمی دونم شاید بیشتر یه حس باشه نه بیشتر. در مورد سیاست هم مثل فوتبال هیچ پیش بینی نمی شه کرد شاید همین حسین اوباما لشگر کشی کرد به ایران !
    بدرود

  6. اوباما در کاخ سفید و تانگو در عراق ( وبلاگ نگاه دیگر نگاه ما ) « پسر Says:

    […] کاخ سفید و تانگو در عراق ( وبلاگ نگاه دیگر نگاه ما ) لینک به منبع          تذکر: منبع غیردگرباش […]

پاسخی بگذارید

