دنیای دیوانه دیوانه دیوانه

قبل از هر چیز یک سری به این لینک عباس‌آقای نازنین بزنید:

نظرات جالب خواندگان بی بی سی انگلیسی در مورد تحریمهای اخیر بر ضد ایران

نظر یک خواننده لندنی که بالاترین امتیاز را آورده و توسط ۱۴۶ نفر توصیه شده : اجازه بدهید بی پرده صحبت کنم. شورای امنیت سازمان ملل بر ضد کشوری در خاورمیانه تحریم صادر کرد، که اجازه بازرسی از تاسیساتش را داده، NTP را امضا کرده و در 200 سال اخیر به هیچ کشوری حمله نکرده است. در حالیکه همین شورا کشور دیگری در خاورمیانه را نادیده گرفته که به خاطر داشتن سلاحهای اتمی مشهور بوده ،NTP را امضا نکرده ، مصوبات سازمان ملل را نقض کرده، دیوان بین‌المللی دادگستری رکن اصلی قضائی سازمان ملل متحد را به مبارزه طلبیده، بند 4 کنواسیون ژنو را نقص کرده، و در حقیقت هنوز در حال توسعه سلاحهای اتمی است! در عجب دنیای دیوانه ای زندگی می کنیم!!

این هم متن انگلیسی همان کامنت مذکور بر روی وب‌سایت بی‌بی‌سی که متاسفانه لینک به کامنت ندارد. ناچارم لینک به صفحه بدهم:

Added: Monday, 3 March, 2008, 21:14 GMT 21:14 UK

So let me get this straight. The UN Security Council vote for sanctions against one Middle East nation which is allowing inspections, is a signatory to the NPT, and has not attacked anyone in 200 years. It ignores another Middle East nation which is KNOWN to have nukes, which is NOT a signatory to the NPT, which is breaching UN resolutions, which is defying the ICJ, which stands accused of breaching Article 4 of the Geneva Convention, and which is actually expanding! Its a mad world we live in!!

Habeas Corpus, Londinium

———————————-
خدمت دوستان عزیزی که کامنت مذکور را صحیح می‌دانند باید عرض کنم که:

اول) ایران اجازه بازرسی از تاسیساتش را بعد از اینکه نزدیک به دو دهه برنامه مخفیانه هسته‌ای داشت و تاسیسات غنی‌سازی خودش را از شبکه مافیائی عبدالقدیرخان خرید به آژانس داد. آژانس هم می‌گوید اگر تو ریگی به کفشت نیست چرا این همه سال شترسواری دولا دولا کرده‌ای؟

دوم) مسلما ایرانی که ان.پی.تی. را امضاء کرده باید و موظف است به مفاد آن وفادار باشد. آنکس که امضاء نکرده این معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی را برای خودش مسئولیت ایجاد نکرده. البته مسلم است که بهتر آن است که چنین معاهده‌ای را امضاء کند ولی هیچ فشار جهانی‌ای (تا حدی که می‌دانم) برای امضاء یک قرارداد بین‌المللی وجود ندارد. آژانس به کشورهائی که این معاهده را امضاء کنند کمک‌های فنی می‌کند تا بهتر و بیشتر از مواهب انرژی هسته‌ای استفاده ببرند. هرکس هم امضاء نکرده‌ آن را اگر می‌تواند برود خودش از صفر شروع کند. یک قرارداد برای کسانی که امضایش کرده‌اند «باید و نباید» تعیین می‌کند نه برای کسانی که امضایش نکرده‌اند.

سوم) ایران در ۲۰۰ سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده. این صحیح است ولی چه نتیجه‌ای می‌شود از این حرف گرفت؟ مادربزرگ من هم هشتاد و شش سال تمام صحیح و سالم زندگی کرد یک روز صبح رفتیم اتاقش دیدیم نصف‌شب سکته کرده دارد خر و خر می‌کند. کار یک دفعه می‌شود.

 آیا می‌خواهید بگوئید ایران یک کشور صلح جو است؟ پس آمریکائیان را در سفارت آمریکا در تهران من گروگان گرفتم؟ نزدیک به سی سال است که من دارم شعار مرگ بر آمریکا (و احیانا مرگ بر انگلیس و فرانسه و این و آن) می‌دهم؟ ایران به مدت شش سال در خاک عراق پیشروی نکرد؟ من خواستار محو اسرائیل از روی نقشه شده‌ام؟ من رسما و در روز روشن به حزب‌الله لبنان پول و پشتیبانی می‌دهم؟ من بودم که گفتم اگر آمریکا به ایران حمله کند ایران منطقه را به آتش می‌کشد؟ اگر ایران در منطقه اعوان و انصار آماده جنگ ندارد چگونه می‌خواهد منطقه را به آتش بکشد؟ من بودم که از داوطلبان عملیات انتحاری در کشورم رسما و در وسط پایتخت کشورم ثبت‌نام بعمل آوردم؟ شما خودت جای همان آمریکای جهان‌خوار مفسد ولد‌الزنا بودی فکر می‌کردی این ایرانی‌ها چقدر ناز و صلح‌طلب هستند؟ حالا من و شما می‌دانیم که این‌ها که ما می کنیم هارت و پورت الکی است از توی تنور ولی آمریکا که نمی‌داند. جدی گرفته.

چهارم) معتقدم هر قطعنامه الزام‌آوری از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد که اسرائیل یا هر کشور دیگری به آن عمل نکرده‌اند باید سریعا به مرحله عمل درآید. تفاوت الزام‌آوری و غیر الزام‌آوری قضیه هم در همین برنامه هسته‌ای ایران مثالش روشن است، قطعنامه اول علیه برنامه هسته‌ای ایران یک قطعنامه الزام آور نبود و شورای امنیت فقط از ایران خواسته بود که غنی‌سازی را متوقف کند. سه قطع‌نامه بعدی که تحریم‌ها را اعمال می‌کنند الزام آور هستند (غیر از این است حتما تذکر بدهید). تاجائی هم که من می‌دانم قطعنامه ۵۹۸ الزام آور نبود که ایران اول نپذیرفت و بعد گفت خوب باشد قبول است. دو قطعنامه اصلی شورای امنیت در مورد اسرائیل تاجائی که من می‌دانم الزام‌آور نیستند.

پنجم) در مورد بند چهارم کنوانسیون ژنو بنده چون اطلاعی ندارم ساکت می‌شوم و از دوستانی که در این زمینه اطلاع دارند می‌خواهم با لینک معتبر من را روشن کنند. این هم لینک بند چهارم کنوانسیون ژنو که ظاهرا مربوط است به عدم کشتار غیر‌نظامیان در جنگ‌ها. فقط من نمی‌فهمم که وقتی افرادی که لباس غیرنظامیان را برتن دارند اسلحه دست می‌گیرند و یا بمب می‌بندند به خودشان و خودشان را می‌ترکانند، آیا این‌ها هم بند چهار این کنوانسیون را نقض کرده‌اند یا نه چون ظاهرا خودشان دستی دستی باعث این می‌شوند که دشمن نتواند آنها (=قوای متخاصم) را از مردم غیرنظامی تشخیص بدهد. دوستانی که می‌دانند راهنمائی کنند.

ششم) اگر کسی می‌داند تاریخچه قضیه« (اسرائیل) دیوان بین‌المللی دادگستری رکن اصلی قضائی سازمان ملل متحد را به مبارزه طلبیده» چیست لطف کند و یک لینک قابل پیگیری اینجا بگذارد.

هفتم) اسرائیل تقریبا از زمان پیدایش خود تا کنون در حال جنگ و طبعا شرایط اضطراری بوده. بخاطر این حالت فوق‌العاده جنگی همیشه آمده و سینه جلو داده و گفته «اگر من این کار و این‌ کار را نکنم یا به حرف دیگران گوش بدهم در جنگ می‌بازم و از بین می‌روم. من برای بقای خودم هرکاری لازم باشد می‌کنم». هر کشور در حال جنگی برای بقای خودش هرکاری که لازم بداند انجام خواهد داد.

حالا بعد از این همه سال و این همه خون ریزی آمریکا آمده و دارد نرم نرم این بهانه را از دست اسرائیل در می‌آورد و برسر میز مذاکره نشانده‌اش با دشمنانش تا با هم صلح کنند و دیگر اسرائیل نتواند هرکاری خواست بکند. چقدر خوب بود که همه مردم صلح‌طلب جهان (بخصوص ایرانی‌ها) از این مذاکرات صلح استقبال و پشتیبانی می‌کردند تا سر و صدای اسرائیل هم بخوابد و یک کشور بشود مثل همه کشورهای دنیا.

تا زمانی که صلح نشود بین اعراب و اسرائیل، اسرائیل می‌تواند ادعا کند که این همه دشمن دارد دورتادورش، بخاطر این‌ها (درست یا غلط) آمده سلاح اتمی ساخته برای دفاع از خودش. ایران چرا می‌خواهد غنی‌سازی کند؟ یعنی دورتادور ایران هم دشمن نشسته؟ یعنی این‌ همه کشورهای مسلمان دور ما هستند که هر شب در هر راهپیمائی‌ای که ما داریم آنها هم همراه و هم‌صدا با ما به خیابان می‌آیند (تلویزیون نشان‌شان می‌دهد) این‌ها هم همه دشمن ما هستند که ما هم بمب اتمی می‌خواهیم بکوبیم توی سر و کله آنها؟

هشتم) در متن کامنت اصلی عبارت «هنوز در حال توسعه سلاحهای اتمی است» نیامده بلکه آمده «هنوز در حال توسعه است». منظور کامنت‌گذار توسعه فیزیکی و گرفتن اراضی دیگران است و نه توسعه سلاح های اتمی. ظاهرا مترجم محترم متن کمی عجولانه عمل کرده‌اند.

نهم) عمیقا از شما خواهش می‌کنم هرجا که لغزشی در نوشتار من بود با معرفی لینک‌(های) معتبر به من تذکر بدهید. کامنت‌های این وبلاگ هم باز است و نیازی به بازبینی من ندارند.

دهم) آیا لازم است که ما همیشه خودمان را یا با آمریکا مقایسه کنیم یا با اسرائیل؟ یعنی از این دو کشور شبیه تر به ما در جهان نیستند؟

25 پاسخ to “دنیای دیوانه دیوانه دیوانه”

  1. هومن Says:

    اول) این مساله که ظاهرا حل شده، توی گزارش آخر آژانس اشاره شده که مسایل و سوالهای آژانس در مورد فعالیتهای قدیمی ایران بطور کامل رفع شده.
    دوم) بطور قانونی در صورتی که ایران بخواد از NPT خارج بشه، هیچ مشکل قانونی وجود نداره، و ایران می تونه از NPT خارج بشه، ولی غرب بطور رسمی داره زور میگه و ایران رو مجبور کرده که به NPT پایبند باشه. و گرنه از نظر قانونی هیچ فکری راجع به این نشده بوده که اگه کشوری از NPT خارج بشه چه اتفاقی می افته.
    سوم) نتیجه ای از این حرف نمیشه گرفت. ولی اگه مادر بزرگ شما پیش از وفات ، چهار بار سکته می کرد، هر بار که در اتاقش رو باز می کرده، احتمال اینکه فوت کرده باشه بیشتر از حالتی می بود که تمام عمرش صحیح و سالم زندگی کرده باشه.
    ———————
    هومن عزیز

    قبل از هر چیز ممنون از نظرت

    اول و سوم) از نظر آژانس ایران قبلا نزدیک به دو دهه همان حالی را داشته که شما فرض کرده اید مادربزرگ من با چهار بار “سابقه” سکته داشته. دو دهه پنهان کاری کرده و “بدسابقه” شده. بسیار خوب فرض می کنیم تا حالا خلافی نبوده (که نفس همین گزارش ندادن فعالیت های هسته ای به آژانس برای یک عضو ان پی تی خودش خلاف بزرگی است، انگار که من پلاک عقب و جلوی ماشینم را بردارم و در شهر بگردم. ممکنه که من کار خلاف قانونی مثل آدم کشی یا قاچاق با آن ماشین نکنم ولی نفس کندن پلاک سر و کار من را با مامور قانون می اندازد) با فرض نبودن خلافی تا کنون، اصلا چرا ایران این همه وقت قضیه را پنهانی جلو برده؟ آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟

    دوم) مسلما هرکس هر موقع که خواست می تواند از ان پی تی خارج شود مثل کره شمالی. هیچ اتفاقی هم نمی افتد الا اینکه دیگر نمی تواند از کمک ها و تجربیات آژانس بهره بگیرد. اگر قرار بود ان پی تی یک چیز مزخرف دست و پا گیر باشد که دیگر این همه کشور امضایش نمی کردند. مسلما سودش برای امضاء کنندگان بیشتر است تا آنانی که امضایش نکرده اند. در ضمن بفرمائید که غرب چگونه پشت گردن ایران را گرفته و او را زوری زوری در ان پی تی نگاه داشته؟ یعنی می فرمائید ایران تا این حد ضعیف است که نتواند آن کاری را که می خواهد بکند؟ یا غرب آنقدر قوی است که کاری را که بخواهد با ایران دارد می کند؟

    سوم) منظور من در متن پست این بود که نمی توان بخاطر اینکه صرفا ایران در دویست سال اخیر به کشوری حمله نکرده گفت که مثلا در ده سال آینده چنین نخواهد کرد. مسلما احتمال حمله ایران به کشور دیگر در شرایط مساوی به نسبت اسرائیل کمتر است اما نباید از یاد برد که آن “شرایط مساوی” فقط در روی کاغذ و در ذهن من و شما ممکن است وجود داشته باشد. شرایط جهان برای دو کشور هیچ گاه “مساوی” نخواهند بود همانگونه که دوست هم کلاسی مادربزرگ من هنوز که هنوز است به پای خودش به دستشوئی می رود و نود و اندی سال دارد و بزنم به تخته سر و مر و گنده (برای یک آدم نود و خرده ای ساله) دارد زندگیش را می کند و حواسش هم سرجایش است. هر دو همسن و در یک کلاس بودند ولی شرایط شان کاملا مساوی نبود. شرایط هیچ دو فرد یا دو کشوری کاملا مساوی نیست.

    باز هم از اظهار لطفی که به نوشته من کردید و زمانی که برای نوشتن کامنت برای من صرف کردید صمیمانه سپاسگزارم.

    با تقدیم احترام
    ققنوس

  2. Amir Says:

    شما البته فکر کنم بهتر بود این رو به زبان عبری مینوشتی تا به فارسی!!! البته منظورم این نیست که کسی حق نداره که حرف مخالف بزنه، نه…. ولی منظورم اینه که اینطوری که شما یکطرفه نوشتی فقط از اسراییلیها و دست راستی های آمریکا بر میاد….
    حالا سعی میکنم جوابت رو دونه دونه بدم. ولی شاید یک کم طول بکشه چون تا فردا یک دنیا کار باید تحویل بدم.
    —————–
    امیر جان

    قربان تو. ممنون که در این بی وقتی و شلوغی سرت بیاد من هم هستی و می خواهی از همان زمان محدودت هم بخشی را به من اختصاص بدهی. یک دنیا سپاسگزارم و منتظر نظرت هستم.

    در مورد زبان هم باید عرض کنم که چون یهودی نیستم زبان عبری نمی دانم. اسرائیل را هم یک کشور می دانم مثل تانزانیا یا اردن یا مالاوی یا هر کشور دیگر دنیا. اگر جنایت کرده یا می کند یا به قوانین بین المللی احترام نگذاشته و نمی گذارد باید حتما گوشش را گرفت و از او حساب و کتاب خواست. فرقی نمی بینم.

    مطلب من ممکن است بنظر شما کمی طرفدار اسرائیل باشد ولی این از آن رو است که مطلب آن کامنت اولیه که جرقه نوشتن این پست شد با عرض معذرت بسیار مغرضانه نوشته شده. حرف های طرف 160 درجه با واقعیات فاصله دارد (نه 180 درجه که یک 20 درجه رنگ و بوئی از واقعیت داشت). مسلم است که من باید تلاش کنم بقدر 160 درجه مطالب خلاف واقع او را اصلاح کنم. این است که شما بوی طرفداری از اسرائیل از نوشته من استشمام کرده اید.

    در هر حال منتظر خواندن نظرات کامل شما دوست عزیز می مانم و برایت آرزوی موفقیت دارم.

    با تشکر فراوان
    ققنوس

  3. Amir Says:

    نخست: ایران از ابتدا برنامه اش رو پنهان نکرده بود. چند سال بعد از انقلاب (و بعد از اتمام مشکلات اقتصادی جنگ) که تصمیم گرفت نیروگاه بوشهر رو راه بندازه از چندین کشور (آلمان، ژاپن، فرانسه، چین، …) کمک خواست. ولی همه به خاطر فشار آمریکا طفره رفتند. ایران به چین گفت که کارخونه ی غنی سازی راه بندازه. چین مطالعاتش رو انجام داد، ولی به خاطر فشار آمریکا بی خیال شد. خلاصه ایران هر دری زد، آمریکا تخته کردش. ایران هم رفت و پنهانی از عبدالغدیر خان خرید. تو این بین اگر کسی بر خلاف NPT عمل کرده باشه، اول آمریکاست، بعد ایران. چون آمریکا (که یکی از کشورهای اتمی هست) طبق NPT موظفه که بدون تبعیض به کشورهای غیر هسته کمک کنه که تکنولوژی صلح آمیز داشته باشند. پنهانکاری ایران فقط برای دفع سنگ اندازی آمریکا بوده و بس. اگر کسی بیطرف به ماجرا نگاه کنه، میبینه که ایران دو دهه پنهانکاری کرده (به دلایل معلوم) و الان اشتباه خودش رو با آشکار کردن برنامه هاش جبران کرده. ولی آمریکا حتی برای جبران اشتباهش قدمی جلو نگذاشته.

    خلاصه بگم: ایران اشتباه دو دهه پنهانکاریش رو جبران کرده.

    —————————–
    امیر جان

    در همان زمان که ایران دنبال این بود که با این و آن صحبت کند در باره این قضیه آیا رفت به آژانس بگوید که ما دنبال چنین چیزی هستیم و از شما کمک می خواهیم چون که چه چین چه روسیه چه فرانسه چه هرکس دیگری هم اگر بیاید به ما کمک بکند اول و آخرش ما بعنوان امضاء کننده ان پی تی باید گزارش فعالیت های مان را به آژانس بدهیم؟ آقای آژانس شما بدانید که ما دنبال چنین چیزی هستیم ولی تا بحال کسی را پیدا نکرده ایم. همین. نگفت. حالا بماند که اگر هم کسی می آمد کمک ما می کرد باز هم موظف بود به آژانس گزارش بدهد که من رفتم و سر فلان پروژه و بهمان کارخانه به ایران کمک کردم و باز آمریکا می فهمید.

    مسئله فشار آمریکا به ایران برای آژانس مهم نیست، مهم این است که ایران موظف بوده طبق امضای خودش آژانس را در جریان برنامه های هسته ای خودش قرار دهد که ظاهرا نه در اولش چنین قصدی را با آژانس مطرح کرده و نه بعد آژانس را از مذاکراتش با دیگر کشورها مطلع کرده و نه در نهایت که این خرید را از بازار سیاه کرده رفته به آژانس گفته ما چنین خبطی را کرده ایم.

    در مورد آمریکا باید از شما بپرسم که مثلا اگر کشور گینه بیسائو بیاید و ده پانزده سال شعار مرگ بر ایران سر بدهد و از هر تریبون آن دشمنی و مرگ و نفرت علیه ایران تبلیغ شود و از راس تا پائین کشورشان همه ایران را دشمن بدانند و پرچم ایران را آتش بزنند، آیا ایران حاضر خواهد بود یک کارخانه مثلا ریخته گری در گینه بیسائو درست کند؟ مسلما خیر چون ممکن است گینه ای ها روزی با همان تکنولوژی مذکور خمپاره بسازند بزنند بر سر ایران.

    مثال دیگر اینکه آیا شما معقول می دانید که این همه بده بستان و لاوی که برای عراق می ترکانیم را در زمان صدام حسین با عراق می داشتیم؟ بابا ایران زده سفارت آمریکا را گرفته (=خاک این کشور را اشغال کرده) مقامات ایرانی رسما و علنا از این قضیه دفاع کرده اند، بیش از یک سال دیپلومات های آمریکائی را گروگان گرفته اند، ده پانزده سال از سر هر مسجد و در هر میکروفونی مرگ بر آمریکا گفته شده، از روی پرچم آمریکا رژه رفته اند آنوقت آمریکا بیاید و به ایران تکنولوژی هسته ای بدهد و با ایران همکاری کند؟ شما جای رئیس جمهور آمریکا بودید چنین کاری می کردید؟ من الان بیایم یک وبلاگ بزنم صبح تا شب حرف نامربوط و دشنام های لایق خودم را به شخص شما بدهم آیا شما می آئید برای آن وبلاگ من طراحی فلان و بهمانش را بکنید؟ چرا ایران باید سالها به آمریکا فحش می داد و آنوقت آمریکا می آمد به ایران کمک می کرد تا ایران به تکنولوژی هسته ای دست پیدا کند؟

    در خاتمه اگر لطف می کردید و می گفتید که بنظر شما آمریکا باید چکار کند برای جبران چیزی که شما اشتباه می دانیدش بسیار ممنون می شدم.

    باز هم متشکرم که عنایت کردید و با کمی وقت خودتان در بحث شرکت فرمودید.

    با تقدیم احترام
    ققنوس

  4. Amir Says:

    دوم. فعلا که کسانی که NPT را امضا نکرده اند برای کسانی که امضا کرده اند «باید» و «نباید» تعیین میکنند و کسی هم به کسی نیست.

    ایران به وظایفش به خوبی عمل کرده (حتی در زمان پنهانکاری). آنچیزی که ایران بهش عمل نکرده تعهداتش بوده برای «گزارش کردن» فعالیتهاش. که همینطور که گفتم این مشکل رو ترمیم کرده.
    ——————————–
    امیر عزیز

    در بالا عرض کردم خدمت شریف تان که من اگر بیایم پلاک اتومبیلم را بکنم بعد توی شهر بگردم پلیس حق این را دارد که از من بازخواست کند و جلبم کند حتی اگر با آن ماشین بی پلاک کار خلاف قانونی نکرده باشم. خود همین پنهان کاری ای که ایران در این دو دهه کرده خلاف بزرگی است.

    اصلا جور دیگری به قضایا نگاه کنیم. طرف آمده به شما گفته “امیرخان ببخش پول توی دست و بالم نیست که طلب یک میلیون تومنی تو را بدهم انشاءالله دو ماه دیگر”. شما هم گفته ای که خوب ایراد ندارد. بعد می فهمی طرف “دروغ” گفته و مثلا در بانک ده میلیون تومن بدون استفاده داشته. بعد طرف که متوجه می شود شما فهمیده ای قضیه را سعی در ماله کشی می کند و در نهایت طلب شما را هم می دهد و با هم دست می دهید و خداحافظ. آیا شما بار دیگر به وی اعتماد خواهید کرد به او پول قرض بدهید؟ آیا او برای شما چوپان دروغگو نمی شود؟ شما کاره ای بودید در آژانس اکنون به ایران اعتماد می کردید؟

    در مورد کسی به کسی بودن و ان پی تی لطفا بفرمائید کدامیک از کشورهائی که عضو ان پی تی نیستند برای ایران در زمینه دستیابی او به تکنولوژی صلح آمیز (تاکید می کنم صلح آمیز) باید و نباید گفته اند؟ اسرائیل؟ بابا وقتی ما برای اینکه اسرائیل چهارتا خانه را خراب می کند باید و نباید می گوئیم آنوقت او نیاید برای چیزی که فکر می کند بقایش را تهدید می کند به ما باید و نباید بگوید؟ جواب “های” خوب “هوی” است دیگر. این دشمنی بین ما و اسرائیل در این نزدیک به سی سال از کدام تریبون شروع شد؟ از تل آویو یا از تهران؟ ما که خودمان را نخود آش جنگ اعراب و اسرائیل می کنیم آنها هم انگشت نامبارک شان را می تپانند توی سانتریفیوژهای ما.

    باز هم سپاسگزارم از لطف تان.
    با تقدیم احترام
    ققنوس

  5. شامبولفسکی Says:

    من وقتی در یک صف یک نفر از من جلو میزند و حقم را میخورد برایم مهم نیست که در صف کناری چند نفر از چند نفر دیگر جلو میزنند و حق چند نفر خورده میشود. من وقتی دارم از کسی کتک میخورم برایم مهم نیست کسی در کنار من دو برابر دارد کتک میخورد، کسی که از خانواده من نیست و من هم او را نمیشناسم. این یک واکنش طبیعی انسانی است. گور پدر فلسطین و اسرائیل، اصلاً گور پدر هر چه غیر ایرانی، من فقط میخواهم در ایران به من خوش بگذرد. اگر مشکل خاصی در این زمینه نداشتم، شاید کمی هم برای دیگر ملتها دلسوزی کنم.
    شما درست میگی، فقط کاش هر چه زودتر این غائله بخوابد، با زبان خوش یا با زبان ناخوش.
    حالا این لینک را هم به دقت بخوانید و لطف کنید نظرتان را درباره اش بنویسید که فکر میکنم ارزشمند هستند و ارزش وقت گذاشتن را دارند:
    ۲۹ سال پس از انقلاب، مردان جمهوری ‌اسلامی چگونه تکنوکرات شدند، گفتگوی بهمن احمدی امويی با سيدمحمد طبيبيان (بخش سوم):
    http://news.gooya.eu/columnists/archives/068747.php
    بخش اول و دوم هم در زیر همین نوشته لینک شده اند (اول آنها را بخوانید). با آرزوی سلامتی.

  6. 1divaneh Says:

    حاجی دمت گرم .. قلمت عالیه فقط یه فكری به حال این بنر بالای وبت بكن خیلی زاقارطه بگو بر و بچ بزنن برات … می دونی میام فكر می كنم وبلاگت دولتی كه اینقدر اینجوریه …. اخه وبلاگ های دولتی انقدر اینجورین
    ——————-
    قربان لطف بی پایان شما مزید باد. ممنون از نظرتان. فقط باید خدمت شریف شما عرض کنم که سرکار خانم پانته آ (نویسنده محترم وبلاگ غربتستان) عنایت فرموده اند و این بنر را برای من طراحی فرموده اند. اگر شکایات بازدیدکنندگان محترمی مثل شما از این بنر زیاد شد آنوقت با ایشان و یا دیگر دوستان تماس خواهم گرفت برای تغییر آن.

    باز هم سپاسگزارم از محبت شما
    با تقدیم احترام
    ققنوس

  7. Amir Says:

    ایرانیها اصولا آدمهای صلحجویی هستند. در این شکی نیست. (شاید انسانهای اون ور آب رو خیلی ندیدی).
    ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا: 1. در اوایل انقلاب بوده و ماهیت انقلابی داشته. 2. اعلامیه ی استقلال ایران از سیاستهای دخالت آمیز آمریکا بوده. (خوب یا بد، نمیدونم).
    شعار مرگ بر آمریکا هم که شعاره…. کسی کسی رو نکشته.
    محو اسراییل از نقشه: سیاست ایران کاملا ضد خشونته. (البته احمقینژاد با حرفهای نسنجیده اش کاملا این سیاست رو به گند کشیده). ایران میگه که مردم بومی اسراییل (همون فلسطینیهای سابق) اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی و بیدین و … باید جمع شن و باهم یک دولت تشکیل بدن. از اونجا که اکثریت با مسلمونهاست، اون دولت اسراییل نخواهد بود و اسراییل از نقشه حذف میشه. (کجای این سیاست خشونت آمیزه؟)
    پول دادن به حزب الله و حماس: نمیگم که کار ایران خوبه یا بده. ولی هر دو گروه نماینده ی منتخب رای گیریها در لبنان و فلسطین هستند. اگر آمریکا و اسراییل و تمام دنیا به اونها بگن «تروریست»، در چشم مردم لبنان و فلسطین این دو گروه نماینده و امیدشون برای مقاومت در برابر «اشغال سرزمینشون» هستند. ایران هم بهشون کمک میکنه. خوب که چی؟ آیا مشکل «کسی است که در مقابل اشغال مقاومت میکنه» یا مشکل «اشغالگر» است؟؟؟؟؟ خوب معلومه که مشکل اشغالگر هست.
    اون یکی هم که خودت گفتی هارت و پورته….
    ——————
    امیرجان

    دمت گرم آقا. فقط من و تو می فهمیم این ها هارت و پورت است. آنها حق ندارند بعد سی سال تکرار این هارت و پورت ها جدی بگیرندشان؟

    در مورد شعار هم باید عرض کنم که شما می پسندی که من از صبح تا شب بیایم در خانه شما شعار (با عرض معذرت فراوان) “مرگ بر امیر” سر بدهم؟ زنگ نمی زنی به پلیس بیاید من را ببرد؟ سرت را می اندازی پائین صبح از کنار من رد می شوی می روی سرکارت؟

    اصلا اگر حرف تو خالی است و کسی را نمی کشد پس ما بیکاریم یا نفس زیادی داریم یا حس عربده جوئی در ما جوانه زده که مدام فریادش می کشیم؟ آدم عاقل که حرف بیخود را سی سال تکرار نمی کند. یا حرف بیخود نیست یا آدم عاقل نیست آنوقت. اگر حرف بیخود نباشد که بله آمریکا و اسرائیل و دیگران حق دارند نگران هسته ای شدن ایران باشند چون بیخودی نمی گوئیم مرگ بر آمریکا اگر هم حرف بیخود است و ما دیوانه هستیم که حرف بیخود را مدام می زنیم که باز هم حق دارند نگذارند یک چنین تکنولوژی ظریف و خطرناکی به دست دیوانه بیافتد.

    حرف ایران در مورد مناقشه اعراب و اسرائیل با عمل ایران فرق می کند. الان چه مشکلی پیدا می شود اگر ایران خواهان ثبات و صلح در منطقه هست که دیگران را تشویق کند سر میز مذاکره بنشینند؟ بسیار خوب یک رفراندوم کلی در منطقه قبول. فقط بابا زیر بمب و موشک و خمپاره که نمی شود رفراندوم کرد. یک صلح نیم بندی برقرار بشود اول تا بعد بشود صندوق رای برد گذاشت آنجا و نترسید از اینکه هلی کوپتر این و انتحاری آن بزنند صندوق را با آرای مردم در آن پودر کنند.

    در مورد سفارت آمریکا هم باید عرض کنم که بابا هنوز هم که هنوز است موضع رسمی حکومت این است که برای این عمل دست می زنند. انقلابی گری اگر بود باید در این بیست و هفت هشت سال آتشش می خوابید. در ضمن آیا من الان اگر فکر کنم روسیه دارد استقلال مملکت من را می برد حق دارم از دیوار سفارتش با تفنگ و گلوله بالا بروم و گروگان بگیرمش؟

    با تشکر فراوان
    ققنوس

  8. وحید Says:

    سیاست های اشتباه غرب بر علیه ایران باعث واکنش های اینچنینی از طرف دولت ایران می شود. اگر ایران در فلسطین و لبنان با منافع غرب و آمریکا مبارزه نکند باید در مرزهای غربی و شرقی با آنها مبارزه بکند! فکر نکن حمله و اشغال نظامی برای آمریکا و غرب کار سختی هست! آنها هیچ گونه اعتنایی به سازمان ملل ندارند. کما اینکه حمله به عراق بر خلاف نظر سازمان ملل بود. یا حمله شوروی به خاک افغانستان.
    دوم اینکه غرب هنوز در این گمان است که ایران همان ایران 1320 است که می توانند خاکش را بین یکدیگر تقسیم کنند و حالا می بینند که ایران نه تنها به گفته های آنها تن نمی دهد بلکه در عرصه بین المللی و در فرسنگ ها دور تر از مرزهای خود(فلسطین و لبنان) منافع غرب را به چالش کشیده است.
    در ضمن اینکه ایران به طور مخفیانه فعالیت هسته ایی داشته است چه ایرادی دارد؟ یا اصلا داشتن بمب اتم چه ایرادی دارد؟ من اصلاً متوجه نیستم.
    به نظرم به جای این شعار الکی فعلی باید گفت بمب اتم حق مسلم ماست.
    و صد البته استفاده از آن بر علیه دولت ها و ملت هایی که چشم طمع به خاک کشورمان را دارند.
    در ضمن کشورهایی مثل عراق ، سوریه ، اردن ، اسرائیل ، فلسطین و لبنان و … هرگز تا قبل از جنگ جهانی اول و سرنگونی دولت عثمانی موجودیت نداشته اند و این مناطق به وسیله فرانسه و انگلیس ساخته شده اند. مثلا سوریه و لبنان تحت نفوذ فرانسه اند و اردن و اسرائیل و فلسطین ساخته انگلیس هستند.
    ایران فقط از اعراب لبنان و فلسطین برای حفظ موجودیت خودش استفاده میکنه و شعارهایی که میده برای جلب نظر اعراب هست.
    دوست عزیر سیاست داخلی دولت فعلی ایران رو با سیاست خارجی اش لطفا ربط نده!
    ——————–
    وحید عزیز

    ممنون از حسن نظرت به این وبلاگ.

    راستش من حس می کنم که نظرات من با شما در دو سوی کاملا متضاد قرار دارند ضمن اینکه مطمئن هستم من و شما قلب مان بیاد و بخاطر کشورمان می تپد و آرزوی سربلندی آن و بهروزی مردمانش را داریم.

    در هر حال باز هم متشکرم که من را از نظرات تان آگاه فرمودید.

    با تقدیم احترام
    ققنوس

  9. پنگوئن Says:

    اوهو خیلی بحث طولانی شده…
    خواستم نظرم رو کامل اینجا بنویسم. اما دیگه حجم مطالب اندازه ایست که حوصله خواننده سر خواهد رفت.
    اما فقط یه نکته رو بگم؛ اونچه که از نظر من مسلمه ماجرای هسته ای ایران جنگ قدرتی است که آمریکا داره به ایران نشون می ده و نه جنگ حقوقی. البته ایران هم با عملکردش از همان روز اول تا امروز نشون داده اصلا برای بازی حقوقی اهمیتی قائل نیست و از بازی قدرت بدش نمی آد.
    دوست عزیز در این بازی سازمان ملل و نهادهای وابسته به اون فقط نقش آلت بازی رو دارند و طرفین دعوا هم علاقه ای برای اهمیت دادن به آن ندارند. در ظاهر تلاش می کنند خود را مقید به مفاد حقوق بین الملل نشون بدن اما آن چیزی که ما دیدیم جز این است.
    البته باید تاکید کرد که تا امروز آمریکا در بازی گرفتن از این آلت بازی بسیار موفق تر از ایران عمل کرده.
    در ضمن اسرائیل هم نقش مثالی رو داره برای ما که یک وقت خیال نکنیم حقیقتا آمریکا دغدغه صلح جهانی و از این جور حرف ها را دارد!
    شاید توی وبلاگم یه خورده کامل تر در این باره نوشتم.
    —————
    پنگوئن جان

    ممنون از نظرت. ولی اصلا راه ندارد که من بگذارم شما مطلب ننوشته از اینجا بروی. مشتاقانه منتظر خواندن نظراتت در وبلاگت هستم. فقط یک ندائی به من بده که مطلب را پست کردی که من شرمنده شما نشوم با این همه تاخیری که در سر زدن به دوستان عزیز دارم.

    ارادتمند
    ققنوس

  10. Kash Says:

    «نخست: ایران از ابتدا برنامه اش رو پنهان نکرده بود. چند سال بعد از انقلاب (و بعد از اتمام مشکلات اقتصادی جنگ) که تصمیم گرفت نیروگاه بوشهر رو راه بندازه از چندین کشور (آلمان، ژاپن، فرانسه، چین، …) کمک خواست. ولی همه به خاطر فشار آمریکا طفره رفتند. ایران به چین گفت که کارخونه ی غنی سازی راه بندازه. چین مطالعاتش رو انجام داد، ولی به خاطر فشار آمریکا بی خیال شد. خلاصه ایران هر دری زد، آمریکا تخته کردش. ایران هم رفت و پنهانی از عبدالغدیر خان خرید. تو این بین اگر کسی بر خلاف NPT عمل کرده باشه، اول آمریکاست، بعد ایران. چون آمریکا (که یکی از کشورهای اتمی هست) طبق NPT موظفه که بدون تبعیض به کشورهای غیر هسته کمک کنه که تکنولوژی صلح آمیز داشته باشند. پنهانکاری ایران فقط برای دفع سنگ اندازی آمریکا بوده و بس. اگر کسی بیطرف به ماجرا نگاه کنه، میبینه که ایران دو دهه پنهانکاری کرده (به دلایل معلوم) و الان اشتباه خودش رو با آشکار کردن برنامه هاش جبران کرده. ولی آمریکا حتی برای جبران اشتباهش قدمی جلو نگذاشته.»

    -قربان ایران رفت پنهانی از عبدلقدیر خان چه خرید؟ تخصص عبدالغدیر خان به چه کار تکمیل نیروگاه بوشهر می آمد؟ اولا در سال ۱۹۸۷ که جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته بود نیروگاه اتمی خودش را تکمیل کند برای چه به دنبال غنی سازی بود؟ این مثل این است که شما تایر بخرید برای ماشینی که هنوز ندارید! دوما، جمهوری اسلامی چرا به کسی مراجعت کرد که تخصصش برنامه تسلیحات اتمی بود و و شبکه قاچاق اتمی او در کره شمالی و لیبی هم کاملا فعال بود؟ محض اطلاع شما جمهوری اسلامی می دانست که پاکستان مشغول ساختن بمب اتم است و سازنده آن نیز کسی نیست جز عبدالقدیر خان. جمهوری اسلامی اینو هم می دانست که عبدالغدیر خان تکنولوژی غنی سازی اورانیوم را از طریق ساختن سانتریفیوژهای P-1 به دست آورده. و به همین جهت از اواسط دهه هشتاد در سطح رسمی شروع به تماس با پاکستان در زمینه تکنولوژی اتمی کرد نه به اون دلیلی که شما گفتید. اطلاعات بیشتر رو در این زمینه می تونی توی این دو کتاب پیدا کنی:

    The Nuclear Jihadist: The True Story of the Man Who Sold the World’s Most Dangerous Secrets

    Shopping for Bombs: Nuclear Proliferation, Global Insecurity, and the Rise and Fall of the A.Q. Khan Network

    «خلاصه بگم: ایران اشتباه دو دهه پنهانکاریش رو جبران کرده.»

    -چه جوری؟ برنامه اتمی سه قسمت داره یک, برنامه موشکی دو , برنامه غنی سازی اورانیوم و سه, برنامه تولید کلاهکی که بشه اون را با استفاده از اورانیوم غنی شده با درصد بالا تبدیل به سلاح اتمی کرد. ایران فقط برنامه غنی سازیشو آشکار کرده و بس. از برنامه تولید کلاهکهای هسته ایش چیزی رو هنوز آشکار نکرده.

    «ایران به وظایفش به خوبی عمل کرده (حتی در زمان پنهانکاری). آنچیزی که ایران بهش عمل نکرده تعهداتش بوده برای “گزارش کردن” فعالیتهاش. که همینطور که گفتم این مشکل رو ترمیم کرده.»

    -همین عمل نکردن به تعهداتش برای گزارش کردن فعالیتهاش یعنی ایران به وظایفش به خوبی عمل نکرده. دیگه به چی خوب عمل کرده؟

    «ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا: 1. در اوایل انقلاب بوده و ماهیت انقلابی داشته. 2. اعلامیه ی استقلال ایران از سیاستهای دخالت آمیز آمریکا بوده. (خوب یا بد، نمیدونم).
    شعار مرگ بر آمریکا هم که شعاره…. کسی کسی رو نکشته.»

    خوب با این منطق شما می شه نتیجه گرفت که سران تمام دولتها دهنشنو باز کنن هر چی خواستن به هم بگن بعدش هم بگن شعار بود. هموطن من شعار هزینه داره و ما الان ۳۰ ساله داریم هزینه هاش رو می دیم. در مورد گروگانگیری هم منطق شما به همین اندازه منطق شعارتون سسته. وقتی رفتیم سفارت آمریکا رو گرفتیم و هر سال هم بابتش جشن به پا کردیم و پرچم آتش زدیم انتظار نداشته باش آمریکا قربون صدقه ما بره.

    «محو اسراییل از نقشه: سیاست ایران کاملا ضد خشونته. (البته احمقینژاد با حرفهای نسنجیده اش کاملا این سیاست رو به گند کشیده). ایران میگه که مردم بومی اسراییل (همون فلسطینیهای سابق) اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی و بیدین و … باید جمع شن و باهم یک دولت تشکیل بدن. از اونجا که اکثریت با مسلمونهاست، اون دولت اسراییل نخواهد بود و اسراییل از نقشه حذف میشه. (کجای این سیاست خشونت آمیزه؟)»

    -ایران چه کاره اون منطقه از خاورمیانه است؟ به ایران چه ربطی داره که اونجا باید کی باشه و کی محو بشه؟ اصلا این صحبت محو شدن یعنی چه؟ شما فکر کردی بقیه کشورهای دنیا خوابن؟ یا نشستن سیاست محو غیر خشونت آمیز اسراییل از طرف ایران رو ببینن و واسش کف بزنن؟ از یه طرف حمایت می کنی از محو یه کشور رسمی و از یه طرف می گی چرا به برنامه اتمی ما گیر دادن؟ دوست عزیز به احمدی نژاد نگو احمقی نژاد چون داری همون حرفهای بی اساس او رو تکرار می کنی.

    «پول دادن به حزب الله و حماس: نمیگم که کار ایران خوبه یا بده. ولی هر دو گروه نماینده ی منتخب رای گیریها در لبنان و فلسطین هستند. اگر آمریکا و اسراییل و تمام دنیا به اونها بگن “تروریست”، در چشم مردم لبنان و فلسطین این دو گروه نماینده و امیدشون برای مقاومت در برابر “اشغال سرزمینشون” هستند. ایران هم بهشون کمک میکنه. خوب که چی؟ آیا مشکل “کسی است که در مقابل اشغال مقاومت میکنه” یا مشکل “اشغالگر” است؟؟؟؟؟ خوب معلومه که مشکل اشغالگر هست.»

    اولا، جمهوری اسلامی دلش واسه مردم لبنان و فلسطین نسوخته. کمک ایران به حماس و حزب الله واسه پیشبرد مقاصد ایدئولوژیکی خودشه مثل صدور انقلاب جدا از این که این حکومت ذاتا ضد یهوده. دوما، این پول داره از جیب مردم ایران میره. شما چه جور ایرانی هستی که حاضری نظام حاکم بر مملکتت از شکم بچه های گرسنه هموطنات بزنه و جیب حسن نصرالله و خالد مشعل رو پر کنه؟ سوما در مورد لبنان جز مزارع شعبا که سوریه ادعای حاکمیتشو داره کجای لبنان الان تحت اشغال اسرائیله؟ هر وقت سوریه صراحتا گفت این مزارع به لبنان تعلق داره اونوقت شما می تونی ادعا کنی قسمتی از لبنان هنوز تحت اشغاله و حزب الله داره با اشغال می جنگه که البته اکثرا می دونند که حزب الله مزد بگیر ایران و سوریه است و واسه مقاصد اونها می جنگه و نه منافع لبنان.
    ———————–
    Kash
    عزیز

    بسیار ممنون هستم از کامنت زیبا و جزء به جزء شما. باز هم ما را از نظرات خودتان آگاه بفرمائید.

    با تشکر فراوان

  11. Amir Says:

    ققنوس جان، ممنون از پاسخهات. خوندمشون. متاسفانه من تازه برگشتم خونه. از صبح تا بحال جلوی کامپیوتر بودم و چشمام داره قیژی ویلی میره. (معنی و مفهوم: خیلی خسته ام. دیرتر برات مینویسم). یک مورد دیگه، اگر فرصت کردی نوشته هات رو لطفا مرتب کن. در کامنتهای مختلف در مورد چیزهای مختلف نوشتی. اگر مرتبشون کنی بهتر میتونیم در موردش حرف بزنیم.

    ————————
    امیر جان سلام

    قربان لطف و محبت تو. امیدوارم با بی خوابی شب گذشته توانسته باشی به آن همه کاری که گفتی داری امروز برسی. شرمنده تو هستم. خسته نباشی دوست عزیز و جدید من. هروقت که دوستی صلاح دانست و میلش کشید به من سر بزند قدمش بر روی چشم من.

    ضمنا امیر جان دیشب من داشتم برای تو می نوشتم و پست می کردم و در همان حال تو داشتی برای من می نوشتی و پست می کردی. قضیه شده بود عین یک «چت» حسابی. این است که شلوغ پلوغ شده. ببینم تنبلی به من اجازه می دهد ببرم قضایا را توی بخش «گفتگو های در جریان با خوانندگان محترم و مرتبش کنم یا نه.

    برو به استراحتت برس که فعلا از همه چیز مهم تر است. هروقت که دلت خواست یک سری هم به ما بزن. در خدمت حاضرم.

    با تشکر فراوان

    پ.ن: امیرجان بهترش کردم. یعنی آمدم و پای هر کامنتی که دیشب گذاشته بودی پاسخم را که قبلا بصورت کامنت نوشته بودم کپی / پیست کردم. اینجوری می توانی دنبال کنی که هر قسمت را در پی کدام کامنت تو نوشته بودم.

    قربان تو
    ققنوس

  12. Amir Says:

    kash گرامی:
    «-قربان ایران رفت پنهانی از عبدلقدیر خان چه خرید؟ تخصص عبدالغدیر خان به چه کار تکمیل نیروگاه بوشهر می آمد؟»
    شما که به جواب من نیاز نداری… غنی سازی برای تولید سوخت نیروگاه. چه مال بوشهر، چه مال باقی.

    «اولا در سال ۱۹۸۷ که جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته بود نیروگاه اتمی خودش را تکمیل کند برای چه به دنبال غنی سازی بود؟ این مثل این است که شما تایر بخرید برای ماشینی که هنوز ندارید!»
    ولی ماشینی هم نمیخرید که تایر نداشته باشه. تایر و ماشین رو با هم میخرید. حتی اگر لازم بدانید ماشین را از یکجا میخرید و تایر را از جای دیگر..

    «دوما، جمهوری اسلامی چرا به کسی مراجعت کرد که تخصصش برنامه تسلیحات اتمی بود و و شبکه قاچاق اتمی او در کره شمالی و لیبی هم کاملا فعال بود؟»
    اگر جنسی را در بازار آزاد به شما نفروشن، به دنبالش به بازار سیاه میری. مگه نه؟

    «محض اطلاع شما جمهوری اسلامی می دانست که پاکستان مشغول ساختن بمب اتم است و سازنده آن نیز کسی نیست جز عبدالقدیر خان. جمهوری اسلامی اینو هم می دانست که عبدالغدیر خان تکنولوژی غنی سازی اورانیوم را از طریق ساختن سانتریفیوژهای P-1 به دست آورده. و به همین جهت از اواسط دهه هشتاد در سطح رسمی شروع به تماس با پاکستان در زمینه تکنولوژی اتمی کرد نه به اون دلیلی که شما گفتید.»
    خوب؟؟؟؟؟؟ نتیجه؟؟؟ ایران لازم داشت که سرمایه گزاریش برای نیروگاه اتمی رو تضمین کنه و باید سوخت اتمی تولید میکرد. بهش نفروختن و رفت از بازار سیاه خرید. بله، ایران برای تامین سانتریفوژهای پی1 با پاکستان تماس گرفت. اگر فکر میکنی که داشتن سانتریفوژ پی1 یا داشتن و خرید تکنولوژی غنی سازی جرمه اشتباه میکنی.

  13. Amir Says:

    «»»چه جوری؟ برنامه اتمی سه قسمت داره یک, برنامه موشکی دو , برنامه غنی سازی اورانیوم و سه, برنامه تولید کلاهکی که بشه اون را با استفاده از اورانیوم غنی شده با درصد بالا تبدیل به سلاح اتمی کرد. ایران فقط برنامه غنی سازیشو آشکار کرده و بس.»»»

    سه قسمتی که گفتی مربوط به «برنامه بمب اتمی» است. (نه هر برنامه ی اتمی)

    «»»»»از برنامه تولید کلاهکهای هسته ایش چیزی رو هنوز آشکار نکرده.»»»»»
    خنده ام گرفت از حرفت. مثل همون اسراییلیها و آمریکاییها حرف زدی. اگر آشکار نکرده، شما از کجا میدونی؟ اگر چیزی میدونی که رییس آژانس نمیدونه، یک ایمیلی، تلفنی، فاکسی به البرادعی بزن. خیلی خمار یک مدرک هستند….

  14. Amir Says:

    «»»»»»»»-همین عمل نکردن به تعهداتش برای گزارش کردن فعالیتهاش یعنی ایران به وظایفش به خوبی عمل نکرده. دیگه به چی خوب عمل کرده؟»»»»»»»»»
    ایران نشون داده که در طی 18 سال پنهانکاری، به عهد خودش برای صلح آمیز نگاه داشتن برنامه ی اتمی اش وفادار مونده. اگر ایران در طول 18 سالی که تنها بوده دست تو دماغش نکرده، جلوی دیگران هم دست تو دماغش نخواهد کرد.

  15. Amir Says:

    «»»»»»»خوب با این منطق شما می شه نتیجه گرفت که سران تمام دولتها دهنشنو باز کنن هر چی خواستن به هم بگن بعدش هم بگن شعار بود. هموطن من شعار هزینه داره و ما الان ۳۰ ساله داریم هزینه هاش رو می دیم. در مورد گروگانگیری هم منطق شما به همین اندازه منطق شعارتون سسته. وقتی رفتیم سفارت آمریکا رو گرفتیم و هر سال هم بابتش جشن به پا کردیم و پرچم آتش زدیم انتظار نداشته باش آمریکا قربون صدقه ما بره.»»»»»»
    با این حرفت کاملا موافقم. برخی از سیاستمدارهای ما (مثل این دکتر احمقینژاد) از نظر سیاسی بیسواد هستند.

  16. Amir Says:

    «»»»»»»»»»-ایران چه کاره اون منطقه از خاورمیانه است؟ به ایران چه ربطی داره که اونجا باید کی باشه و کی محو بشه؟ اصلا این صحبت محو شدن یعنی چه؟ شما فکر کردی بقیه کشورهای دنیا خوابن؟ یا نشستن سیاست محو غیر خشونت آمیز اسراییل از طرف ایران رو ببینن و واسش کف بزنن؟ از یه طرف حمایت می کنی از محو یه کشور رسمی و از یه طرف می گی چرا به برنامه اتمی ما گیر دادن؟ دوست عزیز به احمدی نژاد نگو احمقی نژاد چون داری همون حرفهای بی اساس او رو تکرار می کنی.»»»»»»»»»»»»

    شما ادعا کردی ایران جنگ طلبه. پاسخ شما را دادم. بعد یه دفه چی شد؟ چرا بحث رو عوض کردی؟
    اینکه چی به کی ربط داره جای بحث جداگانه داره. ایشالا یه وقت دیگه. (و البته «سیاست خارجی» علمی بسیار پیچیده هست که من (و همینطور شما) خیلی ازش اطلاعی نداریم.)

  17. Amir Says:

    «»»»»»اولا، جمهوری اسلامی دلش واسه مردم لبنان و فلسطین نسوخته. کمک ایران به حماس و حزب الله واسه پیشبرد مقاصد ایدئولوژیکی خودشه مثل صدور انقلاب جدا از این که این حکومت ذاتا ضد یهوده.»»»»»»»»
    خیر. مخالفم. ایران به دنبال پیشبرد منافع استراتژیک خودش است (و نه ایدیولوژیک). ایران هم «ضد یهود» نیست، بلکه «ضد صهیونیست» است.

    «»»»»»»»»»دوما، این پول داره از جیب مردم ایران میره. شما چه جور ایرانی هستی که حاضری نظام حاکم بر مملکتت از شکم بچه های گرسنه هموطنات بزنه و جیب حسن نصرالله و خالد مشعل رو پر کنه؟»»»»»»»»»»»»»»»
    من تا 2 سال پیش دقیقا مثل شما فکر میکردم. ولی الان فکر میکنم که اگر ایران به حماس و حزب الله کمک نکرده بود، الان یا ایران «بمباران» شده بود، یا «عربستان» شده بود. من هیچ کدومش رو ترجیح نمیدادم.

    «»»»»»»»سوما در مورد لبنان جز مزارع شعبا که سوریه ادعای حاکمیتشو داره کجای لبنان الان تحت اشغال اسرائیله؟ هر وقت سوریه صراحتا گفت این مزارع به لبنان تعلق داره اونوقت شما می تونی ادعا کنی قسمتی از لبنان هنوز تحت اشغاله و حزب الله داره با اشغال می جنگه که البته اکثرا می دونند که حزب الله مزد بگیر ایران و سوریه است و واسه مقاصد اونها می جنگه و نه منافع لبنان.»»»»»»»»»
    جنگ 33 روزه یادته؟؟ در مورد اهداف حزب الله هم خیلی تند نرو. حزب الله در خلا سیاسی زندگی نمیکنه. تو این دنیا منافع مشترک و گره خورده زیاد پیدا میشه.

  18. Kash Says:

    امیر خان

    ۱-داشتن سانتریفوژ پی1 یا داشتن و خرید تکنولوژی غنی سازی جرم نیست ولی خریدنش از بازار سیاه و بطور قاچاقی جرمه. نکته دوم هم اینکه کسی که می ره از عبدالقدیر خان خرید کنه دنبال برنامه صلح آمیز اتمی نیست چون تخصص عبدالغدیر خان تو سلاح هسته ایه. سوم اینکه اگر جمهوری اسلامی انقلابی گری و برنامه صدور انقلاب و شعارهایش را می گذاشت کنار و مثل آدم با آمریکا و غرب رابطه بر قرار می کرد دیگه احتیاجی به بازار سیاه نداشت. درست مثل زمان شاه خدا بیامرز.

    ۲- نیاز به گفتن ما نیست البرادعی بهتر از من و شما می دونه جمهوری اسلامی چی کار داره می کنه: رادیو فردا روز ۳ مارس: البرادعی خواهان پاسخگویی ایران درباره گزارش های مربوط به فعالیت تسلیحاتی هسته ای شد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که باید بررسی کاملی در باره گزارش های مربوط به تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای انجام شود. محمد البرادعی که در نشست شورای حکام آژانس در وین سخن می گفت، اتهام «پیشرفت های نظامی هسته ای ایران» را اتهامی «بسیار جدی» خواند.

    حتما البرادعی هم یا آمریکاییه یا اسرائیلی.

    ۳-ایران نشون داده که در طی 18 سال پنهانکاری، به عهد خودش برای صلح آمیز نگاه داشتن برنامه ی اتمی اش وفادار مونده.

    این جمله بیشتر بدرد طنزای ابراهیم نبوی می خوره. اگه برنامه صلح آمیز بوده دیگه پنهان کاریش واسه چی بوده؟ واسه تفریح؟ تازه جمهوری اسلامی موقعی برنامه اش را رو کرد که لو رفت وگرنه هنوز هم در حال «پنهان کاری» برنامه «صلح آمیز» اتمیش بود!

    ۴-اینکه چی به کی ربط داره جای بحث جداگانه داره. ایشالا یه وقت دیگه. (و البته “سیاست خارجی” علمی بسیار پیچیده هست که من (و همینطور شما) خیلی ازش اطلاعی نداریم.)

    قربان خواهش می کنم از جانب من نظر نده چون شما منو نمی شناسی و از دانش من نسبت به علم پیچیده سیاست خارجی هم طبیعتا اطلاع نداری. اینطور که پیداست پاسخی به صحبت من نداشتی مجبور به فرار به جلو شدی.

    ۵-ایران به دنبال پیشبرد منافع استراتژیک خودش است (و نه ایدیولوژیک). ایران هم “ضد یهود” نیست، بلکه “ضد صهیونیست” است.

    اولا جمهوری اسلامی دنبال منافع خودش است و نه ایران. دوما جمهوری اسلامی یک حکومت بنیادگرای اسلامی است که مثل تمام بنیادگراهای اسلامی دیگه ذاتش ضد یهوده. سوما برای دنیا فرقی نمی کنه شما چه اسمی بهش می دی حکومتی که خواهان محو اسرائیله واسه دنیا ضد یهود محسوب می شه ضمن اینکه کلی مدرک و سند هم می شه از جمهوری اسلامی تو این ۳۰ سال پیدا کرد که ضد یهود بودنشونو ثابت می کنه. چهارما، از کی تا بحال صدور انقلاب و از بین بردن کفر در جهان و رسیدن به قدس از کربلا و تعجیل ظهور جزو منافع «استراتژیک» ایران محسوب می شه؟

    ۶-من تا 2 سال پیش دقیقا مثل شما فکر میکردم. ولی الان فکر میکنم که اگر ایران به حماس و حزب الله کمک نکرده بود، الان یا ایران “بمباران” شده بود، یا “عربستان” شده بود. من هیچ کدومش رو ترجیح نمیدادم.

    البته اگر رژیم نحسی به نام جمهوری اسلامی در ایران نبود نه تروریزم در خاورمیانه اینجوری رشد می کرد، نه حزب اللهی در کار بود نه حماس با چمدونهای پول مردم ایران مردم فلسطین رو اینجور بدبخت می کرد. نه ایران عربستان می شد و نه تهدید به بمباران. فکر می کنم ثابت شد که شما موافقی که پول مردم ایران بره تو جیب حماس و حزب الله دلیلت هم اینه که این کار واسه باج گیری جمهوری اسلامی از آمریکا و غرب خوبه.

    قضاوت با خوانندگان این بحث.

  19. Amir Says:

    خشایار جان

    ۱-داشتن سانتریفوژ پی1 یا داشتن و خرید تکنولوژی غنی سازی جرم نیست ولی خریدنش از بازار سیاه و بطور قاچاقی جرمه. نکته دوم هم اینکه کسی که می ره از عبدالقدیر خان خرید کنه دنبال برنامه صلح آمیز اتمی نیست چون تخصص عبدالغدیر خان تو سلاح هسته ایه. سوم اینکه اگر جمهوری اسلامی انقلابی گری و برنامه صدور انقلاب و شعارهایش را می گذاشت کنار و مثل آدم با آمریکا و غرب رابطه بر قرار می کرد دیگه احتیاجی به بازار سیاه نداشت. درست مثل زمان شاه خدا بیامرز.

    نخست اینکه من مفاد ان.پی.تی. رو دوباره نگاه کردم (لینکش تو وبلاگم هست). در مورد منبع وارد کردن تکنولوژی هسته ای محدودیتی نیست. پس طبق ان.پی.تی. خرید تکنولوژی برای استفاده ی صلح آمیز حتی از بازار سیاه مشکل قانونی نداره. مگر اینکه پروتکل دیگه ای باشه که ایران امضا کرده باشه و برای ایران محدودیت ایجاد کنه. من فکر نمیکنم که همچین چیزی وجود داشته باشه. شما اگر میدونی بگو….

    دوم اینکه گزاره ی شما («[هر] کسی که می ره از عبدالقدیر خان خرید کنه دنبال برنامه صلح آمیز اتمی نیست») لزوما درست نیست. داستانش من رو یاد 15 سال پیش میندازه که پدر من میرفت و از خیابان لاله زار (؟؟؟ بازار سیاه دارو در تهران؟؟؟) برای پدر بزرگم دارو رو به چند برابر قیمت میخرید. دلیلش هم این بود که دارو رو در داروخونه به پدرم نمیفروختند (چون آشناشون نبود، میخواستند آزاد بفروشن، یا به هر دلیل دیگه ای). حالا پدرم گناهکار بود یا دولت که توزیع دارو رو کنترل نمیکرد؟

    سوم اینکه در مورد کنار گذاشتن «انقلابی گری و برنامه صدور انقلاب و شعارها» با شما کاملا موافقم. ولی در مورد «مثل زمان شاه خدا بیامرز» باید بگم که نظرم متفاوت هست از شما. بلاخره بعضی ها «به دست آهن تفته کردن خمیر» رو ترجیح میدن، و بعضی ها هم «دست بر سینه پیش امیر» رو. دیدگاهها متفاوته و من به دیدگاه شما احترام میگزارم.

  20. Amir Says:

    2. شما هم که مثل من تو تورنتو زندگی میکنی. نیازی نداره که ترجمه های یکجانبه از حرفهای البرادعی رو بخونی.البرادعی همه جا (من جمله در گزارش اخیرش) از اطلاعات تازه آزاد شده به عنوان alleged studies نام برده. ولی رادیوفردا به جای ترجمه ی کلمه ی alleged از ترجمه ی کلمه ی accusation استفاده کرده. یعنی گفته است که «ایران متهم است که…». در صورتی که ترجمه ی درستش اینه که «ادعا شده که ایران …».

    accusation: act of accusing, placing of blame; charge of an offense
    alleged: supposed, believed; given as an excuse; suspicious, doubtful

    موضوع جدی است ولی اگر ثابت بشه. فعلا که در گزارش آژانس اینطور اومده:
    However, it should be noted that the Agency has not detected the use of nuclear material in connection with the alleged studies, nor does it have credible information in this regard.

  21. Amir Says:

    3. «»»»اگه برنامه صلح آمیز بوده دیگه پنهان کاریش واسه چی بوده؟»»»»
    الان که دیگه لازم نیست در این مورد توضیح داده بشه. اگر پنهانکاری در کار نبود، نه تنها همین چیزهایی رو که الان تو ایران ساخته شده رو نداشتیم، اون چیزهایی که شما فکر میکنی که آمریکا میاد و برامون میسازه هم نداشتیم. قبول داری؟ اگر نداری، بگو فکر میکنی تو این مدت آمریکا چند تا رآکتور برامون ساخته بود. (لطفا جواب بدون «اما» و «اگر» بده.)

  22. Amir Says:

    4. شرمنده. من شما رو نمیشناسم و زود قضاوت کردم. ولی از پاسخ شما هم تفره نرفتم. گفتم که بعدا در موردش حرف میزنیم. چون بحث بسیار پیچیده میشه. همین الان هم دنبال کردن مطلب خیلی سخته. قبول داری؟

  23. Amir Says:

    5. نخست: در اینکه در «سیاست داخلی» آخوندها به دنبال منافع خودشون هستند و ملت رو له میکنند شکی نیست. ولی در سیاست خارجی منافع آخوندها با منافع استراتژیک ایران تا حدی (نه کاملا) همسوست. (آخوندها هم ترجیح میدن که یک کشور قوی رو رهبری کنند تا یک کشور ضعیف).

    دوم اینکه درسته که «واسه دنیا» ضد-یهود و ضد-صهیونیست یکی هست، ولی برای شما امیدوارم یکی نباشه. البته نمیگم که ایران عشق-یهود هست، ولی اگر واژه ی یهود-ستیزی برای رفتار اروپاییان با یهودیان (در گذشته) بکار رفته، بکار بردنش برای رفتار آخوندها با یهودیان بسیار بی انصافیست. یهودیان هنوز هم در ایران زندگی میکنند. (قبول دارم که حقوق برابر ندارند، ولی بی حق هم نیستند).

    سوم: پیشنهاد میکنم که شما هم چند تا از ویدیوهای یوتیوب را که شبکه های خارجی در مورد یهودیان ایران درست کردند نگاه کنی. دنبال واژه ی «jews in iran» بگرد.

    چهارم: «صدور انقلاب» و «از بین بردن کفر در جهان» و «رسیدن به قدس از کربلا» و «تعجیل ظهور» هیچ کدوم به مرحله ی عمل نرسیده. بهش میگن «شعار». هیچ کدومش هم جزو منافع استراتژیک نیست! ولی «داشتن تکنولوژی غنی سازی» و مثلا «سکوت در برابر قتل عام مسلمانان چچن» جزو منافع استراتژیک ایران بوده که با منافع ایدیولوژیکیش همسو نیست.

  24. Amir Says:

    6. «اگر رژیم نحسی به نام جمهوری اسلامی [الزامی] در ایران نبود»…. «اگر»…. آری. اگر این آخوندهای بعضا نحس نبودند دنیای دیگه ای داشتیم. ولی بدبختانه فعلا این رژیم «هست». فعلا هم «سوراخ فوری»!! در دسترس نداریم. ولی بهتره که آرزوها رو از واقعیتها جدا کنیم و به خاطر «زندگی در دنیای تخیلات»، «زندگی در دنیای واقعیات» رو به «زندگی زیر آوار» تبدیل نکنیم.

  25. hesam Says:

    میبخشی یکم دیر شد … از اولش میخواستم در اینباره بنویسم … بین سالهای ۱۹۸۶ تا الان ایالات متحده به تنهایی ۳۲ بار قطنامه های سازمان ملل علیه اسراییل رو وتو کرده قفنوس جان … این یعنی فرانسه و انگلیس طرفداران سنتی اسراییل حاضر بودند که قطنامه تصویب بشه و در آخرین لحظه آمریکا اون رو وتو کرده … این یعنی شامل دفعاتی که این سه کشور با تهدید به وتو پیشنویس رو از دستور کار خارج کردند نمیشه … نمیدونم البته آماری هست در این باره … البته بله دوتا قطعنامه صادر شده که بقول شما الزام آور نبوده … فقط متن یکیش رو با اولین قطنامه اخیر ایران مقایسه کن … مخت سوت میکشه

پاسخی بگذارید

