دوندگان محترم لطفا از جایگاه تماشاچیان رقبای خود را تشویق کنید

ببینم این آقای خاتمی عامل نفوذی جریان اصولگرا در میان اصلاح‌طلبان نیست که با حرف‌های عجیب و غریب باعث ریزش آرای اصلاح‌طلبان بشود؟ معنای این حرف ایشان چیست؟

 ایرنا: سيد محمد خاتمي افرادي را كه صلاحيتشان براي شركت در انتخابات مجلس هشتم تاييد نشده است، به باقي ماندن در صحنه انتخابات و تشويق مردم به حضور در پاي صندوقها تشويق كرد.

وي در گردهمايي كانديداهاي رد صلاحيت شده اصلاح‌طلبان درانتخابات مجلس هشتم گفت: معتقدم بايد در عرصه ماند و دليل آن هم موقعيت حساس جامعه بشري، منطقه و تهديدهاي بزرگي است كه اگر كارگر شود خشك و تر را با هم مي‌سوزاند. قطعاانتخابات پرشور و پرتحرك با هر نتيجه ميتواند جلوي تهديدها را بگيرد.

خاتمي تاكيد كرد : به هر اندازه بايد در عرصه حاكميت حضور داشت.اين حضور را نبايد از دست داد. البته با حفظ اصول و ارزشها نه اينكه براي ماندن در عرصه از مبنايي‌ترين اصول خود دست برداشت.

مگر انتخابات خیمه‌شب‌ بازی است که آقای خاتمی این حرف را می‌زند؟ یک کاندیدا خودش را کاندید می‌کند چون معتقد است که از تمام آدم‌هائی که در آن منطقه کاندید شده‌اند بهتر می‌تواند به آن منطقه خدمت کند. به دیگر سخن بنظر هر کاندیدائی خودش بهترین گزینه برای انتخاب شدن است.

من (نوعی) کاندید شده‌ام تا بعنوان بهترینی که مردم انتخاب می‌کنند بروم به مجلس. من اگر از خودم بهتر سراغ دارم برای شهر یا روستای خودم که غلط می‌کنم کاندید شوم. اگر هم به من که خودم را بهترین می‌دانم اجازه رفتن به مجلس داده نمی‌شود که دیگر چرا من باید دست کس دیگری که صلاحیتش (از دید من) کمتر از من است را بالاببرم برای رفتن به مجلس؟

انگار که به دوندگان یک مسابقه دوی ماراتن که در همان اول کار بدون برداشتن یک قدم جلوی شرکت‌شان در مسابقه گرفته‌شده بگوئی «حالا مهم نیست، شما برو بنشین توی جایگاه تماشاچیان از آنجا برای رقبایت که در مسابقه هستند دست بزن و داد بکش و اینگونه در مسابقه فعال باش». یک ضرب المثل شیرین فارسی هست که می گوید «دیگی که ور من نجوشه، سر سگ توش بجوشه».

درضمن رای دادن مجلس ایران چه ربطی دارد به «موقعیت حساس جامعه بشری»؟ مثلا قرار است نماینده  فلان شهر با صدهزار جمعیت بیاید عین مرد عنکبوتی جامعه بشری را با شش هزار میلیون نفر در این موقعیت حساس از سقوط نجات دهد؟ خدا بخیر کند که «قُم» بالای سرش هاله نور می‌بیند و «کاشان» نمایندگان مجلس ایران را در ارتباط تنگاتنگ با موقعیت جامعه بشری.

شک کردم به اینکه آقای خاتمی حواسش بوده دارد چه می‌گوید یا نه. یاد حکایت آن ریاضی‌دان بزرگ! افتادم که می‌گفت «مربع عشق سه ضلع دارد، محبت و تلاش».

5 پاسخ to “دوندگان محترم لطفا از جایگاه تماشاچیان رقبای خود را تشویق کنید”

  1. امیر تیموری Says:

    بحث بر سر تشویق حریف نیست، بر سر تشویق هم‌تیمی‌ست. معنی ائتلاف همین است دیگر. نیست؟ حالا عده‌ای با کاندیداتوری نمی‌توانند به ائتلاف کمک کنند، حضورشان که نباید کم‌رنگ شود. می‌توانند به نفع بقیه کاری صورت دهند. از کاندیدای مستقل که خواسته نشده به ائتلاف اصلاح‌طلبان کمک کند. بگانم این از آن قیاس‌های مع‌الفارق است. فارق‌اش هم آنجاست که مسابقه‌ی دوچرخه‌سواری و انتخابات مجلس، تفاوت دارند. پیروزی در مسابقه‌ی دوچرخه سواری، پیروزی شخصی است. کسب کرسی نمایندگی مجلس اما، می‌تواند گروهی باشد. درست؟ منظور خاتمی هم پیروزی گروه در انتخابات است که اگر جز این بود، ائتلافی شکل نمی‌گرفت.
    راست‌اش نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. امیدوارم تند نرفته باشم و دلبستگی شخصی‌ام به خاتمی و دوم خرداد، بر استدلال‌ام اثر نکرده باشد.

  2. مَتَتی Says:

    موضوع اینه که عرصه سیاست مثل ورزش انفرادی نیست بلکهمثل ورزشهای تیمیه. حتی اگر بازیکنی تو زمین نباشه می تونه تو روحیه و برد تیمش موثر باشه!

  3. امیر تیموری Says:

    « یک کاندیدا خودش را کاندید می‌کند چون معتقد است که از تمام آدم‌هائی که در آن منطقه کاندید شده‌اند بهتر می‌تواند به آن منطقه خدمت کند. به دیگر سخن بنظر هر کاندیدائی خودش بهترین گزینه برای انتخاب شدن است.»
    با این گزاره‌تان هم بکل مخالف‌ام. دلیلی ندارد هر کس نام‌زد شد، بهترین باشد. می‌تواند یکی از بهترین‌ها باشد.

  4. amirreader Says:

    ققنوس جان
    خاتمی قاط زده دیگه براش متاسفم

  5. راه من » به ارواح خاک مشروطه Says:

    […] نمی‌دهم. به ۱۷ دلیل – کدام اصلاح‌طلب؟ کدام اصلاحات؟ – دوندگان محترم لطفآ از جایگاه تماشاچیان رقبای خود را تش… – لینک‌های مخالف شرکت در انتخابات […]

پاسخی بگذارید

