دستور زبان فارسی در انتخابات

یاد قدیم ندیم ها بخیر که مشق عید می‌نوشتیم. امشب دیدم که دستور زبان فارسی دارد از یادم می‌رود. نشستم بیاد آن سرود انکرالاصواتی که سال‌ها از رادیو تلویزیون پخش می‌شد که «من رای می‌دهم، تو رای می‌دهی، ما رای می‌دهیم» چندتا فعل را صرف کردم تا من تو او ما شما ایشان یادم بیاید. این هم نتیجه کار. غلط‌های احتمالی را تذکر ندهید فقط زیر آنها خط بکشید و صحیح آن را صبح روز جمعه آینده در دفترچه خاطرات‌تان یا برگه رای‌گیری بنویسید.
—————————————————
من رای می‌دهم.             ما رای می‌دهیم.
تو رای می‌دهی.             شماها رای می‌دهید.
او رای می‌دهد.             

ایشان از آن بالا به ریش ما می‌خندند.

من به ما می‌خندم.           ما به شما می‌خندیم.
تو به ما می‌خندی.           شماها به ما می‌خندید.
او به ما می‌خندد.           

ایشان در میان ما به ریش ما می‌خندند.

من بحال ما گریه می‌کنم.        ما بحال شما گریه می‌کنیم.
تو بحال ما گریه می‌کنی.        شماها بحال ما گریه می‌کنید.
او بحال ما گریه می‌کند.        

ایشان به ریش گریه ما می‌خندند.

من برنج گران می‌خرم.                  ما غذا گیرمان می‌آید.
تو غذای گران می‌خری.                شما‌ها غذا گیرتان نمی‌آید.
او غذای گران ندارد که بخرد.    

ایشان در لبنان غذا می لمبانند و به ریش ما می‌خندند.

من دم عید پول ندارم.          ما دم عید پول نداریم.
تو دم عید پول نداری.          شماها دم عید پول ندارید.
اودم عید پول ندارد.          

ایشان دم عید با کمک به حماس به ریش ما می‌خندند.

من لباس عید می‌خواهم.                            
تو لباس عید غلط می‌کنی می‌خواهی.            
او لباس عید برای چه چیزش می‌خواهد.         

 ما لباس عید می‌خواهیم.
 شماها لباس عید بیخود می‌کنید که می‌خواهید.
 ایشان با لباس نو به ریش ما می‌خندند.

گرانی پدر من را در آورده.           گرانی پدر ما را در آورده.
گرانی پدر تو را در آورده.            گرانی پدر شماها را درآورده.
گرانی پدر او را در نیاورده.  

ایشان بهمراه گرانی به ریش پدر ما می‌خندند.

من یک بار دیگر رای می‌دهم.     ما چهاربار دیگر رای می‌دهیم.
تو دو بار دیگر رای می‌دهی.      شماها صد بار دیگر رای می‌دهید.
او سه بار دیگر رای می‌دهد.             

ایشان به ریش رای ما می‌خندند.

من ارزان می‌شوم.                ما ارزان می‌شویم.
تو ارزان می‌شوی.                شماها ارزان می‌شوید.
او ارزان می‌شود.                

ایشان به ریش ارزش ما می‌خندند.

من دیگر رای نمی‌دهم.                ما دیگر رای نمی‌دهیم.
تو دیگر رای نمی‌دهی.                 شماها دیگر رای نمی‌دهید.
او دیگر رای نمی‌دهد.                  

ایشان با آرای میلیونی به ریش ما می‌خندند.

من در بازی باخته شرکت می‌کنم.         
تو در بازی باخته شرکت می‌کنی.           
او در بازی باخته شرکت نمی‌کند.  

ما در بازی باخته شرکت می‌کنیم.
شماها در بازی باخته شرکت می‌کنید.
 

ایشان به ریش شرکت ما در بازی باخته می‌خندند.

من رای می دهم.

 

3 پاسخ to “دستور زبان فارسی در انتخابات”

  1. neda Says:

    در کنار بحث مفهومی و دیدگاه پس متن، اصل ایده نوشتاری رو خیلی دوست داشتم. چه خوب شد که یاد مشق های شب عیدتون افتادین و صرف افعال بی انتهایی که سال هاست به ریش نداشته مان می خندند.

  2. lord13 Says:

    این ریشخند برای این است که در مقابل آن هم مردم می خندند . یعنی به جای ایستادن برایشان عادی شده که به بدبختی شان هم بی تفاوت باشند!

  3. مبین بهرازفر Says:

    سلام

    جالب بود
    موفق باشید.

پاسخی بگذارید

