انتقاد توهین‌آمیز از یک دین جهانی کجا و انتقاد طنزآلود از پلیس یک کشور کجا؟

امروز نشسته بودم و داشتم به این فکر می‌کردم که این روزها کارهای دو نفر فیلم‌ساز توانسته توجه زیادی از ایرانیان داخل و خارج کشور را به خود معطوف کند. ایرانیان خارج کشور نگاه‌های‌شان معطوف فیلم «فتنه» ساخته «گیرت (=خیرت؟) وایلدرز» در هلند است که بسیاری معتقدند در بهترین حالت این فیلم با نگاهی توهین‌آمیز به انتقاد از اسلام پرداخته. در درون کشور هم نگاه‌ها دوخته‌شده به سریال «مرد هزار چهره» کار «مهران مدیری» که با نگاهی طنز به انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی در زمینه طرح امنیت اجتماعی پرداخته.

با خودم گفتم ببین در یک سر دنیا ساخت فیلمی انتقادی و توهین‌آمیز به باورهای هزار میلیون نفر پیروان آن دین، به زحمت ابروئی از مردم را بالا و پائین می‌کند و اصولا برای کسی چندان اهمیتی ندارد. در سر دیگر دنیا یک سریال که از پلیس همان کشور انتقاد می‌کند باعث گشاد شدن چشم‌ها و باز شدن دهان به نشانه تعجب می‌گردد.

در این عصر و روز که مسلمانان به دنبال سلمان رشدی و تسلیمه نسرین و این و آن هستند تا خرخره‌شان را به جرم توهین به مقدسات بجوند و همین چند سال پیش بود که نواده وانگوگ را در همان هلند به همین جرم چاقو زدند و کشتندش، در یک سر دنیا کسی هست که باکی از ساخت فیلمی که به مسلمانان گیر می‌دهد نداشته باشد و در این سر دنیا کسی که کمی به پلیس کشورش بابت رفتار اجتماعیش و طرز برخوردش انتقادی طنز‌آلود کند سرش را دستی دستی زیر طناب اخراج و ممنوع‌التصویر شدن و فراخوانده شدن به فلان شعبه دادگاه و ازاین دست برده.

انتقاد توهین‌آمیز از یک دین جهانی کجا و انتقاد طنزآلود از پلیس یک کشور کجا؟ لطفا موقع مقایسه ایران با کشورهای دیگر نگوئید «اونا یکی ما هم یکی» چرا که «یک» آنها زمین تا آسمان با «یک» ما فرق دارد. هر «یک»ی «یک» نیست همانطور که هر گردی گردو نیست، تفاوت میان ماه من تا ماه گردون هم که معرف حضورتان می‌باشد و بقول مولانا «آن یکی شیر است کادم می‌خورد—وان یکی شیر است کادم می‌درد». قبل از هرگونه اظهار نظری درباره «انتقاد»، «توهین»، «دین»، «آزادی»، «سوء‌ استفاده» و امثال اینها یک لحظه به تفاوت بار معنائی این کلمات در آن سر دنیا با این سر دنیا فکر کنید.

یک پاسخ to “انتقاد توهین‌آمیز از یک دین جهانی کجا و انتقاد طنزآلود از پلیس یک کشور کجا؟”

  1. ورتيگونه Says:

    محمد عزيز، براي آنكه نام لينكت به اين شكل عجيب و غريب و پر از % و عدد و حرف نشود،
    htp://ourperspective.wordpress.com/2008/03/29/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d8%af-%d8%aa%d9%88%d9%87%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a2%d9%85%db%8c%d8%b2-%d8%a7%d8%b2-%db%8c%da%a9-%d8%af%db%8c%d9%86-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%ac%d8%a7/
    در بخش نام پست، post slug نام مورد نظرت را با حروف لاتين بنويس. حالا انگليسي يا پينگليش فرقي نمي‌كند. اومدم لينكت رو در دنباله پست كنم، با نام طولاني آن روبرو شدم گفتم اين نكته‌ي وردپرسي را بهت بگم. آرزوي سالي خوب برايت دارم.
    ————————
    ورتیگونه جان

    سلام به من لطف داری. درستش کردم. متشکرم

پاسخی بگذارید

