در خل‌ستانه

بانکهای تجارت، صادرات و ملت ادغام و بانک قرض الحسنه مهر ایران تشکیل می‌شود. همچنین بانکهای سپه و رفاه کارگران نیز ادغام و بانک قرض‌الحسنه دیگری که هنوز اسم آن مشخص نشده تشکیل خواهد شد. (اصل مطلب، لینک در بالاترین)

————————————

از قول یک بابائی با الهام از این شعر سهراب سپهری. وقتی اوضاع و احوال مملکت را این‌گونه به هم می‌ریزد به او حق بدهید که یک لنگ شعرش به این طرف برود و یک لنگ آن به طرف دیگر.

در «خل‌ستانه»

جیب‌هائی چه بزرگ
بانک‌هائی چه خَفَن
در «خل‌ستانه» چه بوی علفی می‌آید
علف و بنگ و حشیش

من در این ویرانه پی چیزی می‌گشتم
پی خوابی شاید
پی حلقه نوری، ریگی در کفش، اخمی
پشت ایرانی‌ها
غفلت نفتی بود که صدایم می‌زد
پای در گل ماندم باد می‌آمد گوش دادم
چه کسی با من حرف می‌زد؟ هیچ فقط «باد»

راه افتادم
بانک‌ها را ادغام کردم، منحل کردم، شستم، پاک کردم
گیوه‌ها را کندم و نشستم پاها در آب
من چه کردم امروز؟ و چه اندازه دلم بیمار است
نکند آدم چیز فهمی سر رسد از پس کوه؟
و دوبامبی بزند بر سر من
که عمو مملکت را دشمن
بهتر از این نتواند داد به باد

چه کسی پشت درختان است؟ دشمن
بنگ بنگ بوم بوم عین شهربازی
دشمن نالوطی پشت هر برگ درختی هست

می‌چرد گاوی در کرد، به‌به به‌به
هم از او می‌پرسم که چه باید کرد، به‌به به‌به
مردمان دنیا، جای بازی با کشور اینجاست
بانک‌هامان تحت تحریم‌اند اینجا اما
زیرکی را بنگر، بانک‌ها را خود به دست خودمان
منحل و بی‌هنر و الحسنه کردیمش

زندگی خالی نیست
بانک هست، وام هست، گوجه هست،
برنج هست، تخم‌مرغ هست، گرانی نیست
میوه فروش محله هست، قصاب دانا هست
ایمان نیست، معرفت نیست، صفا نیست
آری، تا مملکت هست باید آن را ک…(ببخشید!)

در دل من چیزی است که مدام پیچ می‌خورد
مثل دل‌درد بعد حاج منیزی در دم صبح
و چنان بی‌تابم که دلم می‌خواهد
بر…نم بر همه دشت، تا سر کوه
همه کشور را ت…مال کنم
دورها صندوق قرض‌الحسنه‌ است که مرا می‌خواند
کفش‌هایم کو؟ آی دزد آی دزد آی دشمن
بگیریدش پدر سوخته دشمن را
کفش‌هایم را برد.

یک پاسخ to “در خل‌ستانه”

  1. سارا Says:

    این یارو یه کاری کرده که آدم دیگه از هیچی تعجب نمیکنه .هر تصمیم نا معقولی در این دولت کاملا عملی به نظر میرسه.

پاسخی بگذارید

