شاید آن نور تابان خورشید نباشد

یکی از باورهائی که عمیقا به آن اعتقاد دارید (مذهبی، اجتماعی، تاریخی …) را بر روی کاغذ بیاورید. تاکید می‌کنم «عمیقا». چیزی که شاید بتوان گفت یکی از ستون‌های اعتقادات شما (در هر زمینه‌ای) را می‌سازد. زیر آن یک خط عمودی بکشید و کاغذ را به دو قسمت تقسیم کنید. بالای ستون سمت راستی بنویسید «استدلالات موافقان». بالای ستون سمت چپی بنویسید «استدلالات مخالفان». آنچه در زمینه اثبات نظر خود می‌دانید را زیر ستون مربوطه بنویسید. توجه کنید که از برهان خلف نمی‌توانید استفاده کنید. اینکه فرضا مخالفان دکتر محمد مصدق آدم‌های بدی بوده‌اند/هستند دلیل این نمی‌شود که دکتر مصدق آدم خوبی بوده. باید بتوانید با توجه به کارهائی که مصدق کرده اثبات کنید که آدم خوب/بد ی بوده (این یک مثال است، لطفا چه مصدق را دوست دارید چه دوستش ندارید خودتان را کنترل کنید).

حالا بیائید و در ستون «استدلالات مخالفان» آنچه نظرات مخالف شما هست و می‌دانید را لیست کنید. توجه کنید که در این ستون باید جانب انصاف را رعایت کنید و حق ندارید به مخالفت با نظرات ابراز شده بپردازید. فقط می‌توانید آنها را ذکر کنید. مثلا اگر مخالفان حجاب می‌گویند که «حجاب مانع حضور زنان دوشادوش مردان در جامعه است» شما حق این را ندارید که بلافاصله دنبال این جمله بنویسید «که از نظر علمی بی‌پایه و اساس است و تجربه حضور قدرتمند زنان جوامع اسلامی در کنار مردان‌شان این را ثابت کرده». نه. این ستون مربوط به نظرات مخالف شماست بدون هیچ اظهار نظری از جانب شما.

دو ستون را با هم مقایسه کنید. کدامیک مطلب بیشتری دارد؟ آهان… می‌بینید؟ وقتی من نمی‌توانم سه نظر مخالف با باور پایه‌ای خودم را لیست کنم چگونه می‌توانم بگویم «من آزادانه و از روی مطالعه به این باور رسیدم»؟ کدام مطالعه؟ کدام کتاب؟ کدام مقاله؟ کدام سخنرانی؟ یک‌بار دیگر بنشینیم و بیاندیشیم که در مورد این باور خاص من، تا کنون چند صدای مخالف شنیده‌ایم؟ اصلا بیائیم فکر کنیم که چرا باید کسی با این باور ما که چنین در نظرمان مسلم است مخالف باشد و در موردش کتاب بنویسد؟ مگر مردم مغزفلان خورده‌اند که انکار خورشید می‌کنند؟ مگر اینکه … شاید آن نور تابان  خورشید نباشد.

3 پاسخ to “شاید آن نور تابان خورشید نباشد”

  1. سروش Says:

    اساسا با نوشته ات حال کردم. دمت گرم رفیق

  2. iranianfarcry Says:

    سلام.وبلاگ جالبی دارید.چند وقتی هست که فعالیتم رو شروع کردم.یه سر هم به من یزن.بدت نمیاد.مایلم از تجربه شما ، البته اگه مایل باشید استفاده کنم.
    خوشحال میشم یه سر به من بزنید و نظرتون رو بگید.
    http://iranianfarcry.wordpress.com
    من شما رو add کردم.
    با تشکر فراوان.
    فریاد ایرانیان.

  3. جهانگرد Says:

    سلام
    مطلبتان بسیار جالب وتامل برانگیز بود راستی چرا موافق ومخالف را تا به امروز بر کاغذ بی جان بی صدا ننگاشته ایم ودر وجدان ومن درونی خودمان در باره عقایدمان بیاندیشیم ؟!!

پاسخی بگذارید

