شما موظف هستید که به اعتقادات مزخرف من احترام بگذارید

– من اعتقاد دارم که «قورباغه» همان «گوزن» است.
– من بر این باور هستم که پدر من قوی‌ترین مرد و مادر من زیباترین زن دنیا بوده‌اند.
– من عمیقا معتقدم که «بمب اتم» در زمان «ناپلئون بناپارت» و به توسط فرانسویان ساخته‌شد اما بخاطر سیاست‌های غرض‌ورزانه انگلیسی‌ها، ناپلئون نتوانست از آن استفاده کند.
– من معتقدم که دمای روز در وسط ظهر تابستان در صحرای عربستان از دمای هوا در همان زمان در سیبری پائین‌تر است (عربستان خنک‌تر از سیبری است).
– من صمیمانه فکر می‌کنم که روزی کوسه‌ماهی‌های دریای نزدیک محل تولد من تمام زنان بدکاره «لاس‌و‌گاس» آمریکا را خواهند خورد.
– من اعتقاد دارم که هرکس به آنچه بحز من اعتقاد دارم معتقد باشد انسان پَستی است که ارزش زیستن ندارد.
– من شک ندارم که می‌توان یک فیل را درون یک فنجان قرار داد. ایدئولوژی من چنین می‌گوید. مو لا ی درز ایدئولوژی من نمی‌رود، جا گرفتن یک فیل در فنجان که جای خود دارد.
– من عمیقا باور دارم که در زمان «جنگ جهانی دوم» حتی یک گلوله هم از تفنگی در اروپا شلیک نشد و سربازان کشورهای مختلف به هم گل هدیه می‌دادند.
– من باور شخصی‌ای دارم که من را از کمک به هر موجودی (یا انسانی) که نیاز به کمک داشته‌باشد منع می‌کند.
– من معتقدم که ژاپن کشور عقب‌مانده‌ای است و بنگلادش در مسائل اقتصادی از ژاپن پیشرفته‌تر است.
– من با تمام وجود باور دارم که کشور من بزرگ‌ترین و برترین و قوی‌ترین و بهترین و نانازترین کشور جهان بوده، هست و خواهد بود.
– من شک ندارم آنهائی که رنگ پوست‌شان با رنگ پوست‌ من فرق دارد انسان‌های درجه دو و سه هستند.
– من اعتقاد دارم هر آنچه پدر و مادرم به من یاد داده‌اند و من را بر آن اساس تربیت کرده‌اند کاملا و صددرصد درست است.
– من بر این عقیده هستم که پدربزرگ من از همه آدم‌های هم عصرش بیشتر می‌فهمیده حتی از آلبرت انیشتن.
– من معقتدم شما که این نوشته را می‌خوانید اگر با همه آنچه گفته‌ام موافق نباشید به جهنم پرتاب خواهید شد.

شما بعنوان یک انسان فهمیده باید به اعتقادات من «احترام» بگذارید. من هیچ توهینی از جانب شما را بر نمی‌تابم. یادم رفت بگویم:
– من شدیدا و عمیقا و قلبا معتقدم که عقل و شعور من بیشتر از عقل و شعور دیگر مردمان است. از شما می‌خواهم که به این باور من نیز «احترام» بگذارید.

13 پاسخ to “شما موظف هستید که به اعتقادات مزخرف من احترام بگذارید”

  1. جهانگرد Says:

    سلام
    وا

  2. سروش Says:

    آفرین.
    این مساله ایه که بعضی ها فکر میکنند احترام گذاشتن به عقاید دیگران همان پذیرفتن آن است. یعنی من نوعی فلان عقیده ی دوستی را نپذیرم , فکر میکنه که به عقیده اش احترام نمی ذارم. در حالیکه همین که من دوستم رو مسخره نمی کنم و بدون هیچ واکنشی به اعتقادش گوش می دم یعنی احترام گذاشتن به اعتقاد دوستم.
    در عین حال من ترجیح میدم که با اعتقاداتی که فکر می کنم مزخرف هستند تا جایی که ممکنه مبارزه نکنم و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشم.

  3. پنگوئن Says:

    چه اعتقادات لطیفی داری … مثلا خوبه که اعتقاد نداری هر کس که اعتقادات تو رو قبول نداره باید حتما کشته بشه!
    به هر حال بحث روی اعتقاد، احترام، انتقاد و توهین نسبت به عقاید دیگران و مشخص نمودن خطوط تمایز این موارد مسئله مهمی است.

  4. طاها بذری Says:

    حالا بنده خدمت شما عرض کنم من فکر می کنم این احترام به عقاید دیگران زیادی لوس شده. داوکینز توی پندار خدا اشاره ای می کنه به مذهبیونی که صرف «احترام به ادیان» کارهایی رو انجام دادن که توهین به دیگران بوده ولی قانون هم از اونها دفاع کرده. ( در امریکا ! )

    بحث اینجاست که من فکر میکنم این بیانیه ی جهانی حقوق بشر هم نیاز به بازنویسی داره !

  5. ورتیگونه Says:

    سلام بر محمد عزیز و چه عجب؛
    چند روز پیش که دوباره ماجرای ‌آن طلاق اسلامی مسخره در فرانسه به اتهام فریب داماد (که چرا عروس باکره نبوده) مطرح شده بود، یک زن مسلمان (یا مسلمان‌زاده) مدافع حقوق بشر از نوع مهاجر به تلویزیون فرانسه 24 دعوت شده بود. او می‌گفت که ما زنان مسلمان مهاجر درکشور فرانسه و کلاً در اروپا به عناون شهروندان آن کشور محسوب نمی‌شیم، چرا که قوانینی که برای فرانسویان و اروپاییان اصیل وجود داره برای ما وجود نداره. دقیقاً و به طور واضح به همین موضوع احترام اشاره کرد که: با عنوان دهن‌پر کن احترام به عقاید، حقوق بشر در حال نقض شدن است. او می‌گفت که به عنوان مثال در سوئد ازدواج افراد زیر 18 سال ممنوع است و در صورت چنین اتفاقی آنرا مصداق ازدواج اجباری محسوب می‌کنند ولی این موضوع تنها و تنها برای سوئدی‌ها است و برای یک مهاجر به بهانه‌ی احترام به عقاید چنین امری کاملاً مجاز است.

    در ضمن با سروش کاملاً مخالفم، احساس می‌کنم که سروش اصلاً متوجه منظور نویسنده نشده، به خصوص با توجه با آن آفرین ابتدای کامنتش که این را می‌رساند که باید با کامنتی موافق مطلب روبرو باشیم در حالیکه اینگونه نیست.

  6. Ali D. Says:

    ققنوس
    احترام به دیگران با آن چیزی که شما نوشته ای فرق می کند. شما با استفاده از مثال های عجیب و غریب سعی داری که موضوع دیگری را اثبات کنی.
    (متن اصلی کامنت با حروف لاتین توسط «علی د» نوشته شده که من (محمد) آن را بازنویسی کردم. متن اصلی را دست نخورده در زیر این قسمت نگاه می دارم. )
    Ghoghnoos
    ehteram be digaran ba aanchizi ke shoma neveshti fargh mikonad. SHoma ba estefadeh az mesaalhaye ajeeb va ghareeb saei dari kek mozou e digar ra esbat koni

  7. سروش Says:

    آفرین گفتن کردن نشون دهنده ی موافقت نیست , فقط به معنی تحسین کردنه. قرار نیست هر چی باهاش موافقم رو تحسین کنم

  8. کودن با استعداد Says:

    . . . و اگر نشد که فیل را درون فنجان جا بدهید٬ خوب هنوز عقل فعلی بشر به آن نمی رسد وگرنه من صددرصد درست می گویم.

  9. narcislinux Says:

    احترام میگذاریم (میتی کامان !)

  10. WOW Says:

    تو یه مواردی شاید….منتها این بحث یه کم جای اشکال داره…
    عرف توش در نظر گرفته نشده…
    الان چه بخوایم و چه نخوایم _پس از اون چه حکومت ها مد نظرشونه !1_ عرف حرف اول رو میزنه …

  11. WOW Says:

    تو یه مواردی شاید….منتها این بحث یه کم جای اشکال داره…
    عرف توش در نظر گرفته نشده…
    الان چه بخوایم و چه نخوایم _پس از اون چه حکومت ها مد نظرشونه !1_ عرف حرف اول رو میزنه …

  12. لوبیا Says:

    بله خوب البته این هم نظری هست. در واقع عقل بشری و علم هنوز بسیار ناقص هست و چه بسا که روزی دانشمندان به حقانیت عقاید شما پی ببرند. همینطور در بعضی عقایدتون که ممکنه به نظر بعضی غیر اخلاقی بیاد, مثل کمک نکردن به دیگران… خوب البته ممکنه درش حکمتی نهفته باشه که ما از اون بی خبریم. و می دانیم زمانی بوده که مار اژدها شده و آب دریا کنار رفته و در اون راهی ایجاد شده و… پس اگر به معجزه اعتقادداریم امکان حضور فیل در فنجان نباید چنان غریب بنماید.
    واقعیت این است که بشر بسیار ناقص است و هنوز عقل بشری توان پاسخ به چنین مسائلی را ندارد.

  13. کامران Says:

    جالب اینجاست که افراد مذهبی مخصوصا مسلمان ها خودشون روزانه بارها به کفار و بی دینان لعنت می فرستند و توهین می کنند ولی نوبت به خودشان که می رسد می گویند به اعتقادات «دیگران» احترام بگذارید.
    خود خدا(در واقع محمد) بارها در قرآن به بت پرستان، کافران و بی ایمانان دشنام داده. مثلا در جایی یادم هست که گفته انها همانند چارپایانند و … .
    خود پیامبران همیشه به اعتقادات جامعه که در آن بودند، توهین می کردند. مانند ابراهیم که بت ها را شکست. خود علی که بر دوش پیامبر رفت و بت ها را در کعبه شکاند و … .

    همین الان هم مسلمانان تا حرف عقاید دیگران مانند هندوها، چینی ها، قبایل افریقایی و یا امریکای لاتین می شود به عقاید آنها می خندند و مسخره می کنند.

    خلاصه اینکه:
    اگر بخواهیم به عقاید دیگران احترام بگذاریم یعنی حرفی نزنیم حتی عقیده خودمان هم نگوییم. به نظر من، ساختن جک، نمایشنامه طنز آمیر، زیر سوال بردن همه مقدسات و … نه تنها اخلاقیه بلکه توصیه هم میشه…
    ولی از طرفی شخصا با اینکه به منظور عصبانی کردن و اذیت کردن افراد اینکارو کنیم مخالفم. و خودم شخصا وقتی با افراد مذهبی بحث می کنم مواظبم طوری مطالب رو بیان کنم که بش برنخوره و توهین نشه. انتظار دارم اون هم با من اینطور باشه البته.
    ———————
    کامران عزیز

    ممنون از نظرت. در مورد «حضرت ابراهیم» و «بت شکنی» او مدت ها است مطلبی در ذهن دارم اما مشکل اینجاست که بخاطر بسیاری از «تابو» های حاضر در هر دو اردوی «با دینان» و «بی دینان» چند ماه است دارم با مطلبم کلنجار می روم ولی نتوانسته ام بصورت غیر «شتر گاو پلنگ» آن را به قالب بریزم. خلاصه کلام من در این تفکراتم این است که «هر تغییری که ما بخواهیم در هر عقیده ای بدهیم به معنای «توهین» به آنچه اکنون هست تلقی می شود». توضیح بیشتر بماند برای زمانی که توانستم بدون سوختن سیخ و کباب مطلبم را بیان کنم.

    با سپاس فراوان از نظر عنایتت به این وبلاگ،
    محمد

پاسخی بگذارید

