کفش‌هائی چه قشنگ – مغزهائی چه مَلَنگ

«جورج بوش» رییس جمهور ایالات متحده در پی دیدار خداحافظی از عراق در کنفرانس خبری مشترک با نوری مالکی نخست وزیر عراق با پرتاب کفش از سوی خبرنگار عراقی روبرو گشت. (لینک به مطلب شبکه ایران – لینک خبر در بالاترین)

****************************

کفش‌هائی چه قشنگ – مغزهائی چه مَلَنگ

کفش هایم کو
چه کسی بود صدا زد : اُسگل ؟
تو نمی‌فهمی کفش مال پوشیدن پا ست؟
مادرم در خواب است
و همه مردم شهر
و فقط من خر نیستم و می‌فهمم
که باید جنگید
و می‌دانم که فقط باید با کفش جنگید
شوق پرتاب کفشی، چیزی به حریف
خواب از سر من و همینطور ته من
می‌رباید
بوی گند جوراب می اید
مغر من پر ز فلان بَبَعی است
وه چه بوی گندی
نکند بوی بوش است؟
صبح خواهد شد
و در این کاسه آب
ج … خواهم کرد!
باید امشب بزنم
باید امشب کفش خود را به یکی من بزنم
این نشد آن بزنم
تا دلم خوب خنک گردد و سیر
من که از گند‌ترین دوربین این شبکه
با مردم این ناحیه صحبت کردم
حرفی از جنس قیام نشنیدم
هیچ چشمی عاشقانه به جسد خیره نبود
کسی از دیدن یک بمب مجذوب نشد
هیچ‌کس مرگ را دوست نداشت
هیچ کس من را سر یک مزرعه جدی نگرفت
هرچقدر قارقار کردم
من به اندازه یک ابر دلم میگیرد
وقتی از پنجره می بینم جرج بوش
پسر احمق همسایه
پای کمیاب‌ترین اسلحه روی زمین
از دموکراسی می‌خواند
چیزهایی هم هست لحظه هایی پر اوج
مثلا  اسگلی چون خود را دیدم
آنچنان محو تماشای قیام و رفع اشغال
که «اِشغال» رفع نشده خودش یک
«آشغال» شدو شبی از شب ها
رفت و هی شیعه کشت، رفت و هی سنّی کشت
مردی از من پرسید
پس کی لنگه کفشت را می‌پرانی؟ مُردیم از انتظار
باید امشب بروم
باید امشب چمدانی را
که به اندازه صد جفت کفش بوگندوی من جا دارد بردارم
تا اگر یکی نخورد، دوتا نخورد باز هم
داشته باشم کفش بزنم
هی بزنم هی بزنم
گرچه من از نیم‌متری هم نمی‌توانم
دروازه خالی گل بزنم
باید امشب به سمتی بروم
که یک آمریکائی در آن پیداست
رو به آن وسعت بی‌کله بی‌مغز که همواره مرا می خواند
یک نفر باز صدا زد : «اسگل!
مگر مریضی که کفش پرت می‌کنی؟»
اِاِاِ !!! راستی راستی کفش هایم کو؟ هان؟

3 پاسخ to “کفش‌هائی چه قشنگ – مغزهائی چه مَلَنگ”

  1. یه دوست قدیمی Says:

    سلام محمد عزیز ،
    جالبه بدونید تلویزیون ایران بطور مکرر تصویر پرتاب کفش اون خبرنگار بطرف رئیس جمهور آمریکا رو پخش می کنه و تا جایی که ممکن بود ازش بهره برداری کردن. اما دوست دارم مردم پیش خودشون فکر کنن اگر این خبرنگار این کار رو جلوی صدام حسین یا یکی از سران رژیم سابق انجام می داد، چه بلایی ممکن بود سرش بیاد؟ من شکی ندارم که به فجیع ترین شکل ممکن مجازات می شد.
    هر چند کسی که این کارو می کنه به نظر من اصلاً نمی شه اسمش رو خبرنگار گذاشت. چون ساده ترین و اساسی ترین شرط خبرنگاری رو نق

    به نظرم مردم عراق قدر عافیت نمی دونن. البته نمی گم با اومدن آمریکا و انتخاب دولت جدید ، عراق تبدیل به گلستان شد. اما فکر نمی کنم بدتر از زندگی تحت حکومت صدام باشه.

  2. یه دوست قدیمی Says:

    سلام محمد عزیز ،
    جالبه بدونید تلویزیون ایران بطور مکرر تصویر پرتاب کفش اون خبرنگار بطرف رئیس جمهور آمریکا رو پخش می کنه و تا جایی که ممکن بود ازش بهره برداری کردن. اما دوست دارم مردم پیش خودشون فکر کنن اگر این خبرنگار این کار رو جلوی صدام حسین یا یکی از سران رژیم سابق انجام می داد، چه بلایی ممکن بود سرش بیاد؟ من شکی ندارم که به فجیع ترین شکل ممکن مجازات می شد.
    هر چند کسی که این کارو می کنه به نظر من اصلاً نمی شه اسمش رو خبرنگار گذاشت. چون ساده ترین و اساسی ترین شرط خبرنگاری رو نقض کرده.

    به نظرم مردم عراق قدر عافیت نمی دونن. البته نمی گم با اومدن آمریکا و انتخاب دولت جدید ، عراق تبدیل به گلستان شد. اما فکر نمی کنم بدتر از زندگی تحت حکومت صدام باشه…
    —————————–
    دوست قدیمی و عزیز من
    فراموشت نکرده ام. می دانم که سرت با مطالعه شلوغ است. دوست داشتی و وقت کردی ایمیلی به من بزن.

    قربان تو
    محمد

  3. گورنوشت Says:

    فقط میخوام بگم دست مریزاد. هی میخونمش و هی همینجور یکنفس می‌حالم.

پاسخی بگذارید

