مرزهای یک انتخاب دموکراتیک کجاست؟

فرض کنید سال‌ها گذشته‌ است و آمریکا در عراق نیست. یک دولت مستقل دموکراتیک در عراق بر سر کار است و هر چهار سال یک بار مردم عراق از میان احزاب مختلف این کشور دولت جدیدی را انتخاب می‌کنند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا یک روز در یکی از این انتخابات که در کمال آزادی و طبق مقررات هم انجام شده ناگهان حزب تند‌رو ای که مدعی است «ایرانیان» آدم‌های بدی هستند و باید دنیا را از لوث وجودشان پاک کرد با رای مثلا ۸۳ درصد مردم عراق به پیروزی می‌رسد.

اول) آیا این را برای کشور خودتان (ایران) یک تهدید می‌دانید؟

دوم) آیا این انتخاب از جانب مردم عراق را به نوعی یک اعلام جنگ به ایران حساب نمی‌کنید؟ نظرتان نسبت به آن ۸۳ درصدی که با عقائد این حزب تندرو در نابودی ایرانیان موافق هستند چیست؟

سوم) بعنوان یک ایرانی به انتخاب این حزب تندرو اعتراض نمی‌کنید؟ (هرچند که این حزب در آزادی کامل و با انتخاب مردم عراق به قدرت رسیده)

چهارم) فرض کنید که عراق بنا به دلائلی سال‌ها است که امکان این را ندارد که از طریق خلیج فارس نفت صادر کند (مثلا بعلت لایروبی نشدن اروند رود). مدت‌ها قبل عراق با شما قراردادی امضاء کرده که به موجب آن ۶۰ درصد نفت عراق از طریق خط لوله‌ای که از عرض ایران می‌گذرد به پاکستان و بعد هند صادر می‌شود (این‌ها همه فرض است).

پس از به قدرت رسیدن این حزب تند‌رو در عراق که خواهان نابودی ایرانیان است آیا شما کماکان به قرارداد خط لوله خود با عراق پایبند می‌مانید تا این حزب تندرو بتواند با پول صدور نفت قوای نظامی خود را تقویت کند و ایران را مورد تهدید قرار دهد یا زیر قرارداد می‌زنید و ممر درآمد این حزب تندرو را می‌بندید؟

پنجم) بخاطر اینکه ایران قدرت غالب منطقه است شما می‌توانید این حزب تندرو در عراق را شدیدا از نظر اقتصادی تحت فشار قرار دهید. چگونه از سرایت فشار اقتصادی و بدی وضع معیشت به آن ۱۷ درصدی که به احزاب دیگر رای دادند و نه به این حزب تندرو جلوگیری می‌کنید؟

ششم)
از نظر شما مرزهای یک انتخاب دموکراتیک کجاست؟ مرزهای جغرافیائی کشور؟ مرزی نمی‌شناسد؟ مثلا چند سال قبل یک حزب با گرایش‌هائی به «خارجی ستیزی» و «برتری نژادی» در اتریش با رای اکثریت مردم به قدرت رسید. بلافاصله اتحادیه اروپا تحریم‌های سمبولیکی را علیه این کشور که یکی از اعضای آن بود اعمال کرد (برای اطلاعات بیشتر اینجا و اینجا). بنظر شما آیا اگر نتیجه انتخابات در کشوری باعث تهدید کشور یا کشورهای دیگر بشود (یا آنان اینگونه حس کنند) آیا حق دارند با نتیجه انتخاب دموکراتیک و آزاد مردم این کشور به مقابله برخیزند؟ آیا این تحمیل عقیده به حساب می‌آید؟

4 پاسخ to “مرزهای یک انتخاب دموکراتیک کجاست؟”

  1. سروش Says:

    اگه من در این موقعیت قدرت تصمیم گیری داشته باشم , مطمئنا هیچ اعتراضی به این واقعه نمی کنم و هیچ عکس العملی نشون نمی دم و مشکلی هم برای صدور نفت اون کشور به وجود نمیارم اما بنا به مصالح امنیتی روند وابسته سازی عراق به کشورم رو تشدید میکنم و سعی می کنم برای عراق هر گونه دست از پا خطا کردنی رو خیلی پر هزینه کنم.
    جوابم به سوال آخر در خط آخرت مثبته. فکر می کنم تا زمانی که عملی خارج از قوانین از سوی کسی انجام نشده باشه نباید عکس العمل نشون داد و قبل از جرم نباید مجازات کرد اما در صورتی که احتمال خطا و جرم از سوی شخص یا جامعه ای داده بشه باید سعی بشه که با تدابیری (نه مجازات پیش از جرم) کار رو برای خطا کردن اون جامعه سخت کرد.

  2. کهکشان Says:

    اگه قرار بود وبلاگ بنویسم، نتیجه اش بی شک این وبلاگ بود. هر بار که پستی از وبلاگ شما رو میخونم، مثل اینه که اون پست رو خودم نوشته ام! با تمام جملاتش موافقم. شاد و پیروز باشید.

    ——————–
    کهکشان عزیز

    سپاسگزارم از نظر لطف تان. من هرچه دارم از دولت سر دوستان خوبی بوده (چون شما) که راه و روش صحبت کردن و تا حدی فکر کردن را به من آموخته اند. چه خوب می شد که روزی بتوانم در وبلاگ شخص شما و پای صحبت شما بنشینم و از دانش تان نیز بهره ای ببرم. آنچه شما اینجا می بینید بقول قدیمی ها «مشق»ی است که من در خدمت شما دوستان محترم و دانشمند می کنم.

    دوست ندیده و نشناخته من، باز هم متشکرم از دیدگاه مثبت تان نسبت به نوشته هایم. اما (این قسمتش خطاب به خودم است تا یادم نرود) من «نیاز» مبرم دارم که با دیدگاه های مخالف خودم محک بخورم. مایه کمال امتنان من است که هرگونه نظر مخالفی که دارید یا اشکالی که در کار من می بینید را نیز با من درمیان گذارید.

    کهکشان عزیز باز هم از لطف شما سپاسگزارم.

    با تقدیم احترام
    محمد (ققنوس)

  3. David Says:

    وبلاگ شما، اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین هاست
    با دیدی متفاوت، و منطق و استدلال محکم و علمی.

    موفق باشید
    ————————
    David
    عزیز

    از نظر لطف شما سپاسگزارم. من هرچه دارم از دولت دوستان خوب و مهربانی چون شما است. ممنون می شوم در صورت امکان هروقت خطائی از من دیدید یا نیاز به تذکری به من بود من را از نظرات تان محروم نفرمائید.

    با تشکر فراوان
    محمد (ققنوس)

  4. آزاده Says:

    همین دیگه! آدم اگه همسایه اش مهربون باشه و آدم حسابی ، خوب وقتی میاد سیب زمینی و پیاز قرض می خواد بهش میده ، شایدم یه آش بذاره بغلش و طرفو تحویل بگیره ، اما طبیعتاً وقتی خشن و بددل باشه ، آدم اصلاً شاید وقتی زنگ زد در رو هم براش باز نکنه! ضمناً جشن تولد بچه اش هم دعوتش نمی کنه دیگه! حتی اگه من باشم ، وقتی مریض هم بشه سروقتش نمی رم! اگه عقل داشت و بفکر زمان مریضیش بود با من مثل آدم رفتار می کرد! حالا بقیه دنیا هم در مورد ایران همین کار را داره می کنه، یه سری آدم پررو شاکی شدن! خوب اگه می خواین که تحویلتون بگیرن اخلاقتونو خوب کنین یا اینکه سگ وحشیتونو محکمم ببندین! حتی شاید لازم باشه زندانیش کنین! هم صبح تاشب داد بزنین مرگ بر این و مرگ بر اون ، هم مثل ملت متمدن دنیا تحویلتون بگیرن؟ هالو گیر آوردین ؟ لوله ای هم که از وسط حیات من رد بشه ، حق منه که قطعش کنم یا بذارم باشه، اگرم از ریخت همسایه ام خوشم نیاد حقمه که لولشو ببرم! قراردادی که من بستم با همسایه قبلی بوده که آدم بوده ، بهشم عمل کردم، همسایه جدیدم فناتیک خشنه ، قرارداد هم محلی از اعراب نداره، اون همسایه اگه به فکر لوله اش بود ، دولتشو عوض نمی کرد!!!!!

پاسخی بگذارید

