هشت چشمه

اول:
– در کشور «الف» زلزله آمده ۱۲٬۰۰۰ نفر کشته‌شده‌اند. مردم خانه و کاشانه ندارند.
– خوب آمریکا باید کمک کند. کم خورده و برده از مردم بیچاره دنیا؟ باید کمک‌شان کند دیگر.

دوم:
– در کشور «ب» قحطی آمده. مردمش نان ندارند بخورند.
– خوب آمریکا باید کمک کند. آن همه گندم تولید می‌کند یک ذره‌اش را هم بدهد به بدبخت‌ها.

سوم:
– در کشور «ج» دو قبیله افتاده‌اند به جان هم‌دیگر و دارند هزارتا هزارتا از هم آدم می‌کشند.
– خوب آمریکا باید دخالت کند و نگذارد. همین فقط بلدند حرف بزنند از حقوق بشر؟

چهارم:
– در کشور «د» ارتش کودتا کرده علیه رئیس‌جمهورشان. وضع پایتخت کشور «د» به هم ریخته‌است.
– خوب آمریکا باید یکی از ناو‌ های هواپیمابرش را بفرستد سواحل آنجا تا ارتش کشور «د» حساب کار بیاید دستش. خرجی که برایش ندارد یک دور زدن ناو و رفتن به سواحل کشور «د»؟

پنجم:
– در کشور «ه» یک نیروگاه اتمی نشت کرده. شهروندان «ه» و همسایگان‌ آن نگران جان‌شان هستند.
– خوب آمریکا که پیشرفته‌ترین تکنولوژی هسته‌ای دنیا را دارد باید تیم مهندسی بفرستد کمک‌شان کند. یک تکنولوژی پیشرفته اینجا بدرد نخورد پس کجا بدرد می‌خورد؟

ششم:
– کشور «و» قصد حفاظت از جان «خرس‌های سفید قطبی» در قطب شمال را دارد اما چون نمی‌داند این خرس‌ها کجا هستند نمی‌تواند کاری بکند.
– خوب آمریکا باید عکس‌های ماهواره‌ئی که گرفته بدهد به کشور «و» تا آنها هم بتوانند محل زندگی خرس‌ها را بیابند. وجب به وجب زمین را عکس می‌گیرند بالاخره باید یک کاری بکنند؟

هفتم:
– آمریکا زد عراق را اشغال کرد.
– (عصبانی) آمریکا گ… خورد و غلط کرد @$#%^*&^%%$ کثافت‌های مو بور چشم آبی. اصلا آمریکا چه حقی دارد که در هر جائی از جهان مداخله می‌کند؟ که گفته آمریکا پلیس جهان است؟

هشتم:
– (با عجله) سلام همسایه، خوبی؟ آقا ماشینت را می‌دهی من دست بچه‌ام شکسته تا بیمارستان برسانمش؟
– ماشینم خراب است. (زیر لب) برو گمشو بچه پر رو! من پول ماشین را داده‌ام بدهم این بچه‌اش را برساند بیمارستان؟ ماشین می‌خواهد خودش برود بخرد. به من چه؟ (در را می‌بندد و وارد خانه می‌شود) اقدس، اقدس، بپوش دیگر لباس‌هایت را ظهر شد بابا توی پارک دیگر جا پیدا نمی‌کنیم ها.

6 پاسخ to “هشت چشمه”

  1. علی رضا Says:

    ضمن تشکر از مطلب زیبا و طعنه آمیزت
    میخواستم از تو خواهش کنم که من را هم به بالاترین دعوت کنی چون من علاقه زیادی به فعالیت در این سایت دارم.من در طول روز بارها به این سایت مراجعه میکنم اما از این که نمی توانم نظرات خود را در سایت قرار دهم ناراحتم.
    قبلا از تو تشکر میمایم
    ————–
    علیرضای عزیز

    خواهش می کنم. در محضر دوستان خوبی چون شما در حال تمرین و مشق هستم.

    پاسخ تو را برایت ایمیل کردم. لطفا رسید (یا نرسیدن!) آن را اطلاع بده.
    با تشکر
    محمد

  2. کامران Says:

    من مورد هشتم رو نفهمید. شاید بهتر می بود واضح تر باشد
    —————-
    کامران عزیز

    ممنون از لطفت به من. «مورد هشتم» نشان می دهد که گوینده ای که در بالا معتقد است به انواع «کمک» و «دخالت» و «کار خیر کردن» از جانب آمریکا برای دیگر جهانیان، خودش از انجام یک کار کوچک برای همسایه درمانده اش رو می گرداند. می خواستم نشان بدهم که وقتی ما آدم های عادی برای کمک به همدیگر «رو ترش» می کنیم نمی توانیم از آمریکا انتظار داشته باشیم که «راه رضای خدا» کاری بکند.

    امیدوارم توانسته باشم نظرم را بیان کنم. ببخشید، من گاهی خیلی در لفافه می نویسم. بارها دوستانم به من گفته اند که فلان قسمت را متوجه نشده اند. با راهنمائی های دوستان خوبی چون شما خواهم توانست بهتر و بهتر نظراتم را بیان کنم.

    با تقدیم احترام
    محمد

  3. سروش Says:

    همممم… هر که از دیدی می نگرد پر منفعت برای خود
    —————————-
    سروش عزیز

    دقیقا همینطور است که گفته ای. «منفعت» مهم است در دنیای سیاست ( و حتی دنیای ما آدم های عادی ) اما چطور است که ما نمی خواهیم که غول بی شاخ و دمی مثل آمریکا این اصل بدیهی را رعایت کند برای خودش؟ آیا همسایه من به من ماشینش را قرض می دهد من بچه ام را برسانم بیمارستان که من می خواهم آمریکا در همه امور ریز و درشت عالم دخالت کند؟
    ممنون از نظرت سروش جان
    با احترام
    محمد

  4. قانقاريا Says:

    اين پنجمين نوشته است که ازت ميخونم، ديگه مشتری شديم رفت، لينکت هم اضافه شد ضمناً
    ————————–
    قانقاریای عزیز و محترم

    مایه کمال افتخار من است که شما دوست خوب قابل دانسته اید من را. شرمنده لطف تان هستم. پنهان نمی کنم که ته دل هم از داشتن یک خواننده جدید بسیار خوشحال هستم. امیدوارم من را از نظرات و انتقادات خودتان بی نصیب نگذارید که بقول قدیمی ها «در محضر دوستان مشق می کنم».

    فقط یک نکته: فراموش کرده ای لینک وبلاگت را بگذاری. رسم من بر این است که وقتی دوستان از سر لطف و بنده نوازی من را قابل می دانند و لینک من را اضافه می کنند من نیز به رسم تشکر لینک شان را به بخش «دوستان عزیز» این وبلاگ اضافه می کنم. می دانم سیاسی نویس شده ام (متاسفانه البته!) و ممکن است بعضی دوستان نخواهند اسم وبلاگ شان بر روی وبلاگ من باشد، کاملا قابل درک است. اما اگر خواستی اطلاع بده تا لینک وبلاگ تو را هم اضافه کنم.

    باز هم متشکرم و از آشنائی با تو دوست خوب خوشبختم.
    با تقدیم احترام
    محمد (ققنوس)

  5. ALi D Says:

    It all shows the hypocracy on the part of those who oppose the US.
    —————
    Dear Ali D,

    Add to that «inconsistency». They don’t seem to realize that the US has to follow its own interests. Worse, they «expect» the US to do this and that to address a range of issues in the world according to what «we» (=the people) want NOT according to what «the USA» (=a superpower) wants or sees fit. We tend to forget that the US is not our genie.

    Thanks for your comment, though.
    Ghoghnoos

  6. مصطفی Says:

    لذت بردم اساسی، ممنون. ولی من اگه جای شما بودم میگذاشتم کامران عزیز خودش کمی بیشتر دقت کند تا متوجه قضیه شود.
    —————-
    مصطفی عزیز
    ممنون از نظرتان. راستش خودم زیاد مطمئن نبودم و نیستم که تا چه حد توانسته ام حرفم را در این نوشته بیان کنم. این بود که فکر کردم ممکن است بد نباشد توضیح کوتاهی بدهم. متشکرم از دقت نظرتان و تذکر دوستانه تان.

    با تشکر
    محمد

    پ.ن: در ضمن نمی دانم چرا این کامنت شما رفته بود قاطی «اسپم»ها. شرمنده شما هستم. به محض اینکه فهمیدم اینگونه شده آوردمش به میان باقی نظرات. پوزش فراوان من را بپذیرید.

پاسخی بگذارید

