بفرمائید، بنشینید، بتمرگید

آدمی را فرض کنید (و این فقط یک فرض است) که بخاطر بزرگ‌شدن در میان مردمانی خاص نوع گفتارش و لغاتی که به‌کار می‌برد با شما متفاوت است. در زیر چند نمونه از تفاوت‌ها را آورده‌ام:

«بفرما» برای او یعنی «دیدی من راست می‌گویم؟»
«بنشین» برای او یعنی «بشین بینیم با آآآآآآآآآآ». یا به عبارتی «حرف مفت نزن».
«بتمرگ» برای او یعنی «بنشین».
«حرف نزن» برای او یعنی «دیدی من سوسکت کردم؟».
«زر زر الکی نکن» برای او یعنی «در مورد حرفت فکر کن».

اگر شما ناچار باشید با چنین آدمی هم کلام بشوید و مثلا با هم بحث کنید (کار ندارم به اینکه نمی‌خواهید با او صحبت کنید، فرض کنید ناچار هستید) آیا با کلام خودش با او سخن خواهید گفت یا با کلام خودتان؟ جواب من به این سوال این است که من با کلام خودش با او طرف سخن خواهم شد. اما مسئله اینجاست که از دید شخص سومی که شاهد گفتگوی من و او است منِ آدم فهمیده مودب دارم به مخاطب خودم در بحث «توهین» می‌کنم. اگر کسی زبانی که می‌فهمد زبان «توهین» باشد، آیا ما برای برقرار کردن ارتباط کلامی با این آدم مجاز به استفاده از زبان او (=توهین) هستیم؟

——————————-

پ.ن: لطفا نگوئید که «من با آدم نفهم دهان به دهان نمی‌شوم». بسیاری از ما بارها و بارها در مثلا تاکسی یا صف نان یا میهمانی ناچار شده‌ایم با کسانی صحبت کنیم که نوع صحبت‌ معمولی‌شان از دید طبقه اجتماعی ما «توهین آمیز» محسوب می‌شوند. فضای مجازی و بحث‌هائی که در آن می‌شود در مثلا «بالاترین» که دیگر بماند.

یک پاسخ to “بفرمائید، بنشینید، بتمرگید”

  1. سروش Says:

    نصف نصف. من سعی می کنم یه خرده کلامم رو به طرف نزدیک کنم. حالا اگه اون هم همینکار رو کرد که خیلی خوب با هم هم کلام میشیم اگه نه با دو تا بیان نابرابر اما قابل درک با هم صحبت میکنیم.

پاسخی بگذارید

