ارزش کار شهداء فقط به حفظ ناموس نیست

«اگر آن جوان‌های کشور نرفته‌بودند بجنگند و شهید شوند الان معلوم نبود که خواهر و مادر من و تو بغل کدام عراقی می‌خوابیدند و نطفه کدام سرباز دشمن را در رحم داشتند.»

این چند روز که بحث دفن شهداء در دانشگاه مطرح است (کاری به خوبی یا بدی این قضیه مطلقا ندارم)، جملاتی با ساختار جمله بالا هم گاهی این‌طرف و آن‌طرف شنیده می‌شوند. من با جمله بالا (و تمام انواع مختلف مشابه آن) چند مشکل کلی دارم.

کسی که «جان» خودش را در مواجهه با دشمن از دست داده برای همه جوامع بشری عزیز بوده و هست. در طول چندهزار سال تاریخ مدون بشر همیشه جامعه‌های مختلف بشری از کسانی که جان‌شان را در جنگ‌های‌شان از دست داده‌اند تجلیل کرده‌اند و آنها را «شهید» نامیده‌اند. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. ما نباید ارزش کار شهیدان‌مان (=گذشتن از سر جان‌شان) را فقط در رابطه با «مهبل» بانوان ببینیم. این توهین به شهید و مقام شهید است (بماند که توهین به بانوان نیز می‌باشد). کسی که داوطلبانه جانش را در دست می‌گیرد و از سر آن می‌گذرد نظرش و دیدگاهش بسیار فراتر است از پاسداری و نگهبانی از پائین‌تنه مردمان.

بخش بزرگی از شهداء ما به جنگ رفتند چون نظام سیاسی کشور را در خطر می‌دیدند. این گروه به فکر حفظ نظام جمهوری اسلامی بودند. گروهی دیگر بخاطر «وطن» با آغوش باز به استقبال مرگ رفتند. بخاطر «خاک»، «تمامیت ارضی» و حفظ آن. بخشی دیگر هم بخاطر باورشان به «اسلام» و اینکه عراقی‌ها مسلمان واقعی نیستند و این جنگ جنگ بین اسلام و کفر است خود را در جناح اسلام دیدند و خون خویش را نثار باورهای خویش نمودند. گروه‌های بزرگی هم بودند که از سر جان شیرین‌شان گذشتند چون به همه این موارد اعتقاد داشتند.

گره‌زدن باورهای آرمانی این عزیزان از قبیل نظام، وطن و اسلام به مسائل جنسی صحیح نیست. شک نباید کرد که قربانی شدن این جوانان جلوی بسیاری از فجایع را که ممکن بود بر سر مردم کشور بیاید گرفت از جمله همین که دشمن نتوانست به زنان کشور ما دسترسی داشته‌باشد. اما محدود کردن دست‌آورد‌های این جان‌باختگان مقدس به «محافظت از پائین تنه خانم‌ها» توهینی بس عظیم است به ایشان. اگر ایمان داریم به والا و مقدس بودن آرمان‌ها و افکار شهداء‌مان، در آن صورت باید بپذیریم که افق دید ایشان گستره‌ای به مراتب مقدس‌تر و والاتر از حفظ خانم‌ها از آزار جنسی را شامل می‌شده. با محدود کردن فایده شهداء به پاسبانی پائین‌تنه مردم به ایشان توهین نکنیم. ارزش کار شهداء به مراتب بیشتر و بالاتر و مقدس‌تر است از مسائل ناموسی.

لینک این مطلب در بالاترین

5 پاسخ to “ارزش کار شهداء فقط به حفظ ناموس نیست”

  1. ناشناس Says:

    بالاخره یکی‌ حرف دل ما رو زد

  2. ناشناس Says:

    بالاخره یکی‌ حرف دل ما رو زد خوب شد حالا شدیم دو تا که اینجوری فکرمیکنیم

  3. forklarende Says:

    سلام محمد جان. من حرفهات رو تا حدود بسیار بالائی قبول دارم یعنی باید بگم کلا قبول دارم در یه سری موارد فقط اختلاف دارم که اونم بر میگرده به اختلاف زاویه ی دید من با اون شهدائی که میگی نه با شخص شما.تو درست میگی که اونا برای اون دلایلی که گفتی رفتند و شهید شدند اما اگر من بودم برای دلایل دیگه ای جان رو فدا میکردم. اونم تنها برای وطن و وطن و وطن برای چندین هزار سال تاریخ کاری ندارم. تو هم خیلی خیلی لطف کردی که این مطلب رو نوشتی چون باز هم یاد شهدا (من به آنها قهرمان میگویم) زنده شد. حالا بیا به وبلاگ من یه سر بزن ببین من چه گفتم.
    البته باید بگم که این پستی که نوشتم نتونست حرف دلم رو واضح بزنه و تا حدود بالائی فکر میکنم که اشتباهاتی کردم توی نگارش این پست ولی هر چه فکر میکنم نمیتوانم بفهمم این اشتباهات کجاست که هنوز بهشون پی نبردم. امیدوارم بیای و چند تا انتقاد درست و حسابی از مطالبم بکنی چون من انتقاد هائی رو که شما با دید بازت میکنی خیلی دوست دارم خیلی بهم کمک میکنه.شاید با چند تا انتقاد آب دار بتونی متوجهم کنی که اشتباهم کجاست و من توی جواب کامنت ها بتونم نکته هائی رو که یاد آور شدی بکار بگیرم و منظور اصلیم رو برسونم شایدم اشتباهی نکردم و این افکار از وسواس های بیخودی ذهنم نشأت میگیره. در هر حال من امروز فقط منتظر نگاهی انتقادی از طرف تو هستم. بدون که همیشه به عنوان یه دوست بزرگتر توی بهتر کردن افکارم و نظم بخشیدن افکارم بهم کمک کردی و از این بابت من همیشه ممنونت خواهم بود.منتظر حضور گرمت هستم و همچنین منتظر مطالب بعدی شما.

  4. سروش Says:

    هدف شهیدان در هر زمانی همان ایدئولوژی ما میشه.

  5. hamed Says:

    یکی توضیح بده چرا ما لشکر اسلام بودیم اونا لشکر کفر؟
    تعریف لشکر کفر چیه؟لشکر اسلام یعنی چه؟
    —————
    نوکرتم حامد جان ما را سر پیری با حضرات در نیانداز. تعریفش را من نه می دانم و نه اگر می دانستم جرات می کردم بیان کنم. شرمنده.

    یک دنیا سپاس از کامنت تو.

    با تقدیم احترام
    محمد

پاسخی بگذارید

