چهارشنبه‌سوری را دوست دارم، همین

چهارشنبه‌سوری را دوست دارم. دلیلی برای دوست داشتنش ندارم. دوستش دارم. اصلا از کی باید برای «دوست داشتن» دلیل آورد؟ شما بچه‌تان را دوست دارید، چرا؟ کشورتان را دوست دارید، چرا؟ سنگ نمای خانه‌تان را دوست دارید، چرا؟ من چهارشنبه‌سوری را دوست دارم. همینجوری اصلا. دلم می‌خواهد دوستش داشته‌باشم. خوش دارم دوستش داشته‌باشم.

نفرمائید که «چهارشنبه‌سوری با عقل سلیم نمی‌خواند». از کی تا بحال «عقل سلیم» در مسائل سنت‌های یک ملت نقش بازی می‌کند؟ اگر قرار باشد «عقل سلیم» را در یک جای این سنت‌ها (مثلا چهارشنبه‌سوری) وارد کنیم آنوقت باید باقی چیزها را هم با آن بسنجیم و در این صورت شاید کمتر ملت و سنتی را در دنیا بیابیم که کارهای‌شان «معقول» باشند. چه معنا دارد خلایق در اسپانیا جشن می‌گیرند و به هم گوجه‌فرنگی می‌زنند؟ با عقل چه همخوانی دارد وقتی من جلوی پای پدربزرگ نود و بوقی ساله‌ام که مشاعرش هم درست کار نمی‌کند (=بعلت کهولت سن خل و چل شده!) بلند می‌شوم؟ چرا وقتی دوستم را ملاقات می‌کنم با او دست می‌دهم؟ چرا وقتی پنج‌نفر لات می‌خواهند بریزند سر دوست من کتکش بزنند من بنا به اصل «رفاقت» و «مرام» می‌پرم جلو و با آنها درگیر می‌شوم؟ عقل سلیم که می‌گوید دمبت‌ را بگذار روی کولت و در رو که توی لاجونی شانسی در برابر این گوریل‌ها نداری. اگر پای عقل و منطق را بر روی سنت‌ها باز کردید آنوقت باید همه‌شان را محک بزنید نه فقط چهارشنبه‌سوری مادر مرده را.

باز نفرمائید که «چهارشنبه‌سوری مال زمان آتش‌پرست‌ها است و ما الان یکتا پرستیم». خوب که چه؟ مگر مردم مثلا پنج‌هزار سال پیش خورشیدپرست نبوده‌اند؟ من الان نباید لباس‌هایم را زیر آفتاب پهن کنم خشک شوند چون پنج‌هزار سال پیش خلایق به خورشید سجده می‌کردند؟ مگر من وقتی در یک روز زیبا و آفتابی بهاری می‌روم پارک یا باغ و آنجا کش می‌آیم و از گرمای خورشید روی پوستم لذت می‌برم دارم سنت خورشیدپرست‌ها را ادامه می‌دهم؟ من در چنان روزی با خودم زمزمه می‌کنم «آخیش حال آمدم! خدایا شکرت». من خدای احد و واحد و یکتای خودم که خالق آن خورشید است را سپاس می‌گویم. در چهارشنبه‌سوری هم می‌توانم از روی آتش بپرم و شاد باشم و بخندم و به رقص شعله‌ها نگاه کنم و بعد از همان خدای یکتا که همه می‌پرستیمش تشکر کنم بخاطر اینکه آنقدر سلامت بوده‌ام تا سالی دیگر از روی آتش بپرم و با دیگران شاد باشم و به دیگران شادی بدهم.

آتش‌پرست بودن فلان و اندی نسل قبل این سرزمین به من چه مربوط است؟ پس لابد وقتی به گاو‌های‌مان غذا می‌دهیم بخورند این بازمانده سنت پرستش گاو است؟ خوب که چه که مردم فلان‌قدر هزار سال پیش آتش‌پرست بوده‌اند؟ مگر همان‌ها از «پول» استفاده نمی‌کردند؟ پس ما بیائیم بگوئیم پول بد است و تخ است و نباید باشد چون مشرکان داشته‌اندش؟ اگر قرار باشد هرآنچه آتش‌پرست‌ها داشته‌اندش ما نداشته‌باشیمش که به احتمال قوی «خانه» و «گاو» و «گوسفند» و «زیرانداز» و شاید حتی خود «آتش» را باید از زندگی‌مان حذف کنیم بروند پی کارشان!

چهارشنبه‌سوری را دوست دارم، دلیلی برای دوست داشتن هیچ‌چیز لازم نیست. چهارشنبه‌سوری بخشی از سنت‌های من است، برای پیروی از سنت عقل و منطق به‌کار نمی‌برند. چهارشنبه‌سوری با مذهب من منافات ندارد، خدای من خدای خالق جهان است و در سال ۲۰۰۹ من می‌فهمم که آتش مخلوق خداوندی است که او را می‌پرستم. بعد چند هزار سال جلو رفتن در جاده تاریخ آنقدر عقل من می‌رسد (لااقل در کشوری مثل ایران) که نه ماه و نه خورشید و نه سنگ و نه گاو و نه آتش هیچ‌کدام خالق من نیستند. زیر نور ماه با عشقم قدم می‌زنم، با گرمای خورشید غذایم را از زمین می‌رویانم، با سنگ خانه می‌سازم، گاو را می‌دوشم و از روی آتش می‌پرم. چهارشنبه‌سوری را دوست دارم. چهارشنبه‌سوری‌تان مبارک.

پ.ن: شما را به آنکه می‌پرستید و برای‌تان عزیز است تا جائی که می‌توانید با صحبت با خلایق از به راه انداختن گارامب و گرومب الکی منع‌شان کنید. ترقه زدن زیر پای مردم و به شیشه ماشین همسایه‌ها مواد منفجره زدن و از جا پراندن کودکان و بیماران تا جائی که من می‌دانم در سنت هیچ کشوری و ملتی نبوده و نیست.

لینک این مطلب در بالاترین

8 پاسخ to “چهارشنبه‌سوری را دوست دارم، همین”

  1. نوید Says:

    زرتشتیان آتش پرست نبوده و نیستند.
    ———————-
    نوید عزیز سلام

    متشکرم از اظهار نظرت. می شود لطفا بگوئی از کجای نوشته من اینگونه برمی آید که من زرتشتیان را با آتش پرستان یکی دانسته ام؟ من جواب یکی دو مورد تصور نابجا در مورد چهارشنبه سوری را داده ام. کجای متن به صراحت یا به تلویح ادعا کرده ام زرتشتیان آتش پرست بوده یا هستند؟

    صمیمانه منتظر پاسخت هستم تا با توضیحی متن را اصلاح کنم و از سوء تفاهم بیشتر جلوگیری نمایم.

    با کمال تشکر
    محمد

  2. ali Says:

    mamad agha to chizi nanevisi sangintare…
    —————–
    علی آقای گل سلام. من مخلصتم. متشکرم به من سر زدی.

    قربان تو
    محمد

  3. نوید Says:

    خوب از قسمت هایی مثل این دو مورد:
    – باز نفرمائید که «چهارشنبه‌سوری مال زمان آتش‌پرست‌ها است و ما الان یکتا پرستیم».
    – آتش‌پرست بودن فلان و اندی نسل قبل این سرزمین به من چه مربوط است؟
    و اینکه ایرانیان آتش پرست نبوده اند. (منبع http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86#.D8.AF.DB.8C.D9.86)
    و اینکه آتش برای زرتشتیان مقدس است. من فکر کردم که شما هم زرتشتیان را برابر آتش پرستان قرار داده اید.
    همچنین در دولت جمهوری اسلامی روزی به نام چهار شنبه سوری وجود ندارد و متاسفانه با تغییر نام چهارشنبه آخر سال گفته می شود.
    چهارشنبه سوری شما هم مبارک
    —————————
    نوید عزیز

    بسیار سپاسگزارم از لطف تو. خوشحالم که رفع سوءتفاهم شده. راهی که من معمولا برای نفی یک دیدگاه اشتباه می روم (مثل همین قضیه که چهارشنبه سوری مال آتش پرست ها بوده) این است که فرض می کنم آن قضیه چنین بوده که مدعی می گوید. آنوقت آن را از نظر عقلانی رد می کنم.

    اینجا هم چنین فرضی در متن پست کرده ام. البته شاید بد نبود قدری بیشتر نشان می دادم که این یک «فرض» بوده. در هر حال متشکرم از نظرات و دقت شما.

    با تقدیم احترام
    محمد

  4. وحید Says:

    سلام

    چهارشنبه سوری شما هم مبارک

    از بابت E-mail وصحبتهای مفیدتان ممنون .

    در هر صورت همه ما در قبال مردم ، جامعه وآینده فرزندانمان وظیفه ای داریم و باید در حد معقول در انجام این وظیفه کوشش کنیم . باید از جایی شروع کرد . حتی با یک اشاره کوچک یا نوعی اعتراض .
    اگر هم واقعا نمی شود تغییر ایجاد کرد وامیدی به آینده داشت ……………………..

    تصمیم جدیدی باید گرفت . تنها چیزی که منو از پا در میاره یکنواختی است .

    بازهم از ممون .
    —————————–
    وحید عزیز سلام
    ببخشید که آنچه با تو گفتم قدری تند بود. امیدوارم باعث کشته شدن امید در تو نشده باشم. کاملا با تو موافق هستم. قصدم این بود که به تو بگویم که امثال من و تو در اقلیت هستیم. نباید و نمی توانیم سرخورده شویم. همین.

    با سپاس فراوان
    محمد

  5. وحید Says:

    سلام

    تو این حدودا 30 روز خیلی چیزها از شما یاد گرفتم .واز این آشنایی بسیار خوشحالم .

    امیدوارم سالی خوب با خبرهای خوش ، پیش رو داشته باشید .

    دوستدار شما وحید
    ———————-
    وحید عزیز

    برای پاسخ به لطف تو و دیگر دوستان کلامی و بیانی نمی یابم. من هم خوشحالم که با دوستی فهمیده و مطلع چون تو آشنا شده ام.

    سالی پر از خیر و نیکی و سلامتی و شادی برای تو و دیگر دوستان آرزومندم.

    ارادتمند
    محمد

  6. Ali D Says:

    Ghoghnoos Khan
    I hear some folks disdainfully divorcing themselves from the Iranian culture. They maintain we’re no longer Persians but a bunch of confused Arabs. As a result, they don’t mingle with the Iranians and avoid such celebrations as Charshanbeh soori. How do you read this prevalent attitude among such people? Maybe, that could be a theme to explore in an article.
    Doostet daram
    Ali D
    ——————–
    علی آقای گل سلام

    نوکرتم ما را با این مسائل بو دار درگیر نکن جوان. من مخلص ایرانی ها و اعراب هم هستم دربست. حالا بیایم یک چیزی بنویسم در مورد اینکه این سنت ایرانی است و یا اینکه ما عرب هستیم یا نیستیم آنوقت لنگه کفش است از خلایق عرب و فارس که راهی کله من می شود. بگذار در همین محافظه کاری و ترسوئی خودم بمانم. سری که درد نمی کند را من دستمال نمی بندم.

    چه در میان فارس ها و چه در میان عرب ها من آنقدر سعه صدر نمی بینم که بخواهم در مورد این مسائل صحبت کنم. اصولا تنگ نظری در هر چیزی بخشی از وجود ما مردم خاورمیانه است. حالا من بیایم یک صحبتی بکنم که ما آره و اینا آنوقت است که هکرهای مثلا «داریوش کبیر» و یا «العرب القوی» می زنند دمار از این وبلاگ زپرتی ما در می آورند. بیخیال شو عزیز برادر.

    در ضمن متشکرم که بعد از نود و بوقی یک بار به من سرزدی.

    قربان تو
    محمد

  7. forklarende Says:

    با درود فراوان به تمامی دوستان. محمد جان پیشاپیش عید نوروز باستان رو به شما تبریک میگم و خیلی خوشحالم که میتونم قبل از سال نو بهت تبریک بگم چون شاید نتونم دقیقا نخستین روز فروردین ماه بهت شاد باش بگم از حالا گفتم.
    در جواب به کامنت شماره ی دوم آقای علی:علی جان شما چه صلاحیتی در خودتون دیدین که به خودتون اجازه دادید این حرف رو بزنید؟بهتر نیست اگر مطالب رو دوست ندارید نخونیدشون؟
    من اگر از یه وبلاگ خوشم نیاد مطالبش رو دنبال نمیکنم اما بهش نمیگم دیگه ننویس چون به من مربوط نیست.این هم یکی از اصول دموکراسیه یادت باشه دوست عزیزم.
    با نوید موافقم.
    سال خوبی رو برای همه ی ایرانیان آرزو میکنم.
    امیدوارم که جمهوری اسلامی هم توی این یکی دو سال آینده کاملا نابود بشه و اثری ازش نمونه.
    ————————
    فورکلارنده عزیز سلام

    بسیار سپاسگزارم از لطف تو. سال نوی تو هم مبارک باشد. برای تو و دیگر دوستان سالی پر از شادی و نیکوئی آرزومندم. امیدوارم ایام عید هم به کام همگان به شیرینی همان شیرینی هائی باشد که در دید و بازدید می خوریم.

    و اما در مورد آن علی آقای عزیز که گفته اگر من (محمد) ننویسم سنگین تر هستم باید بگویم ای کاش توضیح بیشتری می داد. در هر حال قرار نیست که من نویسنده جوری مطلب بنویسم که همه و صددرصد مراجعان به این وبلاگ راضی باشند.

    و مهمتر از همه آرزوی شما در مورد جمهوری اسلامی. باید عرض کنم که جسارتا با نظر شما کاملا مخالف هستم. شوخی نمی کنم فورکلارنده عزیز. جمهوری اسلامی بهترین و «همخوان ترین» حکومتی است که در طول شاید یکصدساله اخیر در مملکت ما بوده. منظورم از همخوان ترین سازگاری مردم جامعه با سیاستمداران و درک متقابل از نیازها و زبان یکدیگر است.

    ممکن است من و شما (نوعی) آن را نپسندیم و با آن مشکل داشته باشیم اما میلیون ها نفر از هموطنان مان نه تنها این را می پسندند بلکه با آن مشکلی هم مطلقا ندارند. نگاه نکن که مردم غر می زنند. میلیون ها زن و شوهر هم به هم غر می زنند بعد که نگاه می کنی می بینی مثلا بیست هزار نفرشان در سال از هم جدا می شوند. غر زدن دلیل نیست. مهم این است که «زبان» همدیگر را بفهمند که مردم و حکومت خوب زبان همدیگر را می فهمند. برای نمونه نگاه کن به همین آقای احمدی نژاد که هروقت صحبت می کند لایه های پائین جامعه کاملا درک می کنند او چه می گوید.

    یک سال و خورده ای است که دارم سعی می کنم در ذهنم این حرف ها که به تو گفتم را یک جوری در قالب نوشته ای درآورم و بگویم که جمهوری اسلامی نظام بدی نیست در ایران ما. دوست دارم داد بزنم که این نظام کاملا مطابق است با ما مردم. اما متاسفانه از واکنش منفی خوانندگانم آنقدر می ترسم که هی حرف خودم را می خورم. 22 بهمن امسال نه پارسال بود که به یکی از وبلاگ نویسان قول دادم نظرم را در این مورد بیان کنم که تا به امروز خودم را سانسور کرده ام. بگذریم.

    در عین حال باید عرض کنم که اگر نظامی -چه خوب چه بد- در یک کشور خاورمیانه بصورت ناگهانی (مثلا همانگونه که تو گفته ای در عرض یک دو سال) ساقط شود آنوقت است که خلاء قدرت باعث می شود خلایق به صغیر و کبیر خودشان هم رحم نکنند. ببین برای مثال الان که زور دشمنی قوی مثل اسرائیل بالای سر فلسطینی ها هست چگونه بین «حماس» و «فتح» درگیری خونین پیش آمد بر سر غزه. خدا بخیر بگرداند اگر فردا اسرائیل بگوید من دیگر از گل نازک تر به فلسطینی ها نخواهم گفت. آنوقت است که خود این جماعت از سر گربه خانه همدیگر هم نگذرند. به عراق نگاه کن و آنچه در خلاء قدرت سقوط صدام روی داد. به تاریخ خودمان بنگر که در خلاء سقوط شاه چه اتفاقاتی در اوائل انقلاب افتاد. اگر افغانستان و یا پاکستان را هم جزء خاورمیانه بدانیم (که بنظر من نیستند اما همسایگان با انس و الفت و وفادار به فرهنگ و اخلاقیات خاورمیانه می باشند) باز هم می توانیم ببینیم که در هر سقوط و نابودی حکومتی یا رئیس قبیله مقتدری چه اتفاقاتی که در آنها نمی افتند.

    آرزوی سقوط برای جمهوری اسلامی نکن که ما بر سر شاخ نشسته ایم و نمی توانیم آرزوی بریدن بن بکنیم. یادت باشد که ما در کشوری هستیم که یکی از پرآشوب ترین تاریخ های معاصر در سرزمینی را داراست که خود شاید پرآشوب ترین بخش تاریخ بشر را در خود دارد. ما در ایران هستیم واقع در خاورمیانه. فقط اسم خاورمیانه مترادف آشوب و عدم ثبات بوده و هست در تاریخ. ما شاید گل سر سبد این آشوبستان هستیم. کبریتت را خاموش کن دوست خوب من که بر بشکه باروت نشسته ایم.

    دلت همیشه شاد و لبت خندان و تنت سالم باد.

    با تقدیم احترام و تشکر فراوان
    محمد

  8. Parviz Says:

    Dorood bar shoma doost aziz,
    Chaharshanbe soori dalili baraye shaad boodan va ba ham boodan ast vagar na, az daste Atash ke chizi bar nemiayad, Atash dalilist baraye hamdeli va hambastegi bishtar ke Iraniane farhikhteh be An kamelan Agahi darand
    Sarboland va pirooz bashid.
    ———————-
    پرویز عزیز سلام

    از نظر لطف تو بسیار سپاسگزارم. کاملا با تو موافق هستم. خواستم در متنی که نوشتم یک جوری از منظر عقلانی هم به قضیه نگاه کرده باشم. یک جورهائی جواب «فلسفی» به مخالفین چهارشنبه سوری داده باشم. در هر حال صددرصد با کلام تو موافق هستم.

    سال نوی تو مبارک.
    با تقدیم احترام
    محمد

پاسخی بگذارید

