یک سوال حقوقی

توضیح اولیه: متن زیر ربطی به دستگیری گردانندگان سایت‌های خلاف اخلاق فارسی‌زبان که در خارج ایران فعال بودند ندارد. ظاهرا قضایای آنها به سادگی آنچه در زیر گفته‌ام نیست. صورت مسئله ایشان متفاوت است.
———————————————–

دوستانی که از قانون سر در می‌آورند لطفا راهنمائی کنند:

دارم با خودم فکر می‌کنم اگر من که یک تبعه ایرانی هستم بروم در خارج ایران و به اموری بپردازم که از نظر دولت ایران غیرقانونی است اما از نظر دولت کشور دیگر کاملا قانونی آنوقت آیا دولت ایران حق دارد من را تحت تعقیب قرار بدهد؟ مثلا فرض کنید من بروم فرضا فرانسه و آنجا یک مغازه مشروب فروشی باز کنم. آیا دولت ایران می‌تواند من را در صورت ورود به ایران دستگیر کند؟ یک مثال بارز آن «محمد خردادیان» بود که چند سال پیش آمد ایران و دستگیرش کردند بعد دیدند این بابا را به چه جرمی باید در زندان نگاهش دارند ولش کردند رفت پی کارش.

حالا آمدیم و مردم در آمریکا بنا به هر دلیلی خواهان نوع خاصی مشروب بودند که من مشروب‌فروش خیالی برای‌شان از فرانسه کشتی کشتی می‌فرستم. کم‌کم کار و بار من می‌گیرد و وضعم خوب می‌شود. در چند کشور مختلف شعبه می‌زنم و در تلویزیون‌های مختلف آگهی می‌دهم و خلاصه آدم معروفی می‌شوم. بعد دلم می‌خواهد در کشورم یک آپارتمان داشته‌باشم برای روزگار پیری و کوری. آیا این کار من خلاف قانون است و مثلا آپارتمان من به‌دلیل اینکه پول من از خرید و فروش مشروبات الکلی درمی‌آید و همه این را می‌دانند باید ضبط شود؟

بحث مسائل و فعالیت‌های سیاسی به کنار، حرف من سر مسائل اخلاقی است. اصلا فرض کنید که من مثلا مسافرت می‌کنم از تهران به دوبی برای سه چهار روز. بعد می‌روم و بصورتی که کاملا در دوبی قانونی است مشروب می‌خورم یا خانم‌بازی می‌کنم. حالا فرض کنید یک بابائی که مثلا دشمن من است به تهران راپورت می‌دهد که آره  فلانی در دوبی مشروب خورده یا چنین کرده. عکس آن را هم می‌رود صاف می‌گذارد روی میز جناب دادستان. آیا بعد از ورودم به تهران باید دستگیر شوم و مجازات بشوم؟

یعنی آیا قانونی در ایران هست که ناظر باشد به امور اخلاقی من شهروند ایران در خارج کشور؟ دوستان قانون‌دان لطفا راهنمائی کنند. با تشکر.

پ.ن: اگر چنین قانونی باشد که جمهوری اسلامی ایران بتواند شهروندانش را بخاطر کارهائی که در داخل کشور جرم اخلاقی است و این‌ها در خارج کشور انجام داده‌اند به محاکمه بکشد قضیه خیلی پیچیده می‌شود. تمام خانم‌های ایرانی بی‌حجاب در خارج ایران، تمام آقایان و خانم‌هائی که نوشیدنی‌های الکلی می‌نوشند، تمام کسانی که به دیسکو می‌روند و می‌رقصند یا دست نامحرم را می‌گیرند و در خیابان قدم می‌زنند یا به موزیک لس‌آنجلسی در ماشین‌شان گوش می‌دهند همه اینها قابل پیگری و مجازات در ایران خواهند بود.

11 پاسخ to “یک سوال حقوقی”

  1. mollah Says:

    ببینم میتونی کاری کنی که این دفعه که رفتم ایران منو بجرم پوشیدن آستین کوتاه در خارج از کشور و عدم شئونات اسلامی دستگیر کنند؟؟
    دوست عزیز
    اینها خودشان هم این چیزها را میدانند ولی اگر قرار باشد کسی را دراز کنند بهانه های زیادی در دست دارند. اصلا در اتهام همین گروه باصطلاح سایت های مستهجن امده بود:
    تلاش برای مبارزه با فیلترینگ جمهوری اسلامی از طریق استفاده از فیلتر شکن!!
    یا یکجای دیگر نوشته بود: ایجاد چندین دومین و ایمیل و آدرس اینترنتی!
    خلاصه جریان همان جوک معروف است که البته بی تربیتی است. همان جوکی که طرف سوار یک کامیون شد و راننده میگفت ههرکس سوار ماشین من بشه و بگوزه باید ترتیبش را بدم. بعد هی گیر میداد به اون بنده خدا و دم به دم میگفت: دیگه الان گوزیدی!
    —————–
    ملای عزیز سلام.

    سال نوی شما مبارک. ولله چه عرض کنم؟ من اینجا چندباری از دم یک دیسکو رد شده ام. البته آن اوائل ورودم بود و گم شده بودم توی خیابان و خوب بعدها فهمیدم چه خیری از من گذشته. این همسایه چهارتا خانه آنطرف ترمان هم یک بار از این کیسه های بطری های نجسی دستش بود. گفتم نکند برای من هم دردسر بشود.

    با تشکر فراوان و تقدیم احترام
    محمد

  2. کهکشان Says:

    فکر میکنم که در مورد جرمهای مختلف، واکنش دولت ایران هم مختلف باشه. به منبع خبر اعتماد زیادی ندارم، ولی یه نفر میگفت که اونهایی که در خارج از ایران به خاطر فروش سنگین مواد مخدر (فروش زیاد نه در حد چند گرم) دستگیر میشن و مدت محکومیتشون رو در کشور ثالث میگذرونن، بعد از برگشت به ایران هم دچار مشکل میشن.
    ———————
    کهکشان عزیز سلام

    سال نوی شما مبارک.

    راستش منظور من از این پست کارهائی نبود که در کشور میزبان خلاف محسوب می شوند. در هر حال وقتی شهروندان یک کشور جرم های سنگین در کشور میزبان مرتکب می شوند دولت خودشان باید به قضیه رسیدگی کند.

    با تشکر و تقدیم احترام
    محمد

  3. Razoo Says:

    قضیه اصلا پیچیده نیست. این یکی از ترفندهای حکومتهای دیکتاتوریه که با قانونهای عجیب و غریب، که گاهی کسی هم ازشون خبر نداره، همه رو به نوعی مجرم می کنن. همه ما مجرم هستیم. تا حدودی هم احساس جرم می کنیم (دست کم به خاطر قانونهای عجیبی که دانسته نقض شون کردیم). تقریبا همه زنهای ایرانی به خاطر رعایت نکردن حجاب بر اساس دستور حکومت مجرم اند. ولی خب همه داریم ول ول می چرخیم تا یه روزی که خطای مهمی ازمون سر بزنه و اون وقته که پرونده مون می آد بیرون و نگهداری اسناد محرمانه دولتی، روابط نامشروع، تماشای برنامه های مستهجن ماهواره و خط گرفتن از بیگانگان و نمی دونم الکل خوری و همه اینها…
    شاید این یه خورده فانتزی به نظر برسه، ولی احساس جرم که ناخودآگاه توی ذهن آدم تولید می شه اصلا فانتزی نیست.
    ————————
    Razoo
    عزیز سلام. سال نوی شما مبارک.

    به نکته جالبی اشاره کردی. بسیار سپاسگزارم.

    با تقدیم احترام
    محمد

  4. نادي Says:

    دوست عزيز ااينكه بخاطر كارهايي كه فقط به خود آدم مربوط مي شود بايد به ديگران حساب پس داد و مجازات شد ربطي به دولت ايران ندارد اين مشكل برخاسته از فرهنگ اصيل ايراني هست . اگر در ايران زندگي كرده باشي احتمالاً اين مسئله را بارها و بارها مشاهده كردي كه حريم شخصي در فرهنگ ما هيچ معنايي ندارد. حال همين فرهنگ به صورت ديگر به قوانين و دادگاه هاي ما هم راه پيدا كرده
    پس مشكل از خودمان است نه قوانين يا دولت
    شادزي
    ———————-
    نادی عزیز و محترم سلام

    سال نوی شما مبارک

    کاملا درست فرموده اید. بخش بزرگی از مشکل فرهنگی است.

    با تشکر فراوان
    محمد

  5. آدی Says:

    سلام دوست عزیز. من کاملا با razoo موافقم. این فرهنگ ایرانی که میگویید به شدت توسط قوانین پشتیبانی میشوند. اگه همسایه ۲ بار به من تذکر بده و من جواب تندی بهش بدم و بعد زنگ بزنه پلیس و اونا هم بگن به شما ربطی نداره، اون فرد هم میفهمه که حق دخالت تو زندگی شخصی من رو نداره. حکومت ایران هم از اونجا که به شدت رو به زوال میره، طبیعتا مجبور هست که به شدت اعمال فشار کنه. این وسط دیگه نه اخلاقیات مهمه نه قوانین. اینکه شما رو نزدیک به ۱ سال در سلول انفرادی نگه دارند اخلاقیه؟ با اینکه شما ۱ سال در زندان بازداشت موقت باشید!!! قانونی؟

    سرنگون باد استبداد
    آزاد باد ایران
    ——————–
    آدی عزیز و محترم سلام

    سال نوی شما مبارک.

    من با همه آنچه گفته اید موافق هستم الا این نکته که حکومت ایران رو به زوال می رود. من معتقد هستم که مبنای مردمی این حکومت آنقدر قوی است که رو به زوال نمی رود سهل است رو به سمت بالا دارد. شوخی نمی کنم. در عرض سی سال این حکومت توانسته -خوب یا بد- نسل های جدید را مطابق استاندارد خودش تربیت کند و نسل های قدیم را هم تغییر دهد و در قالبهای مورد نظر خودش بریزد. این حکومت از دید من مطلقا رو به پائین و سراشیبی نیست.

    افت و خیزهائی داشته و دارد و خواهد داشت اما اینکه از همه آن «افت»ها پیروز بیرون آمده و بعد «خیز» برداشته نیست الا به مدد پایه های قوی مردمی در بین اقشار اجتماع. برای مثال وقتی آقای احمدی نژاد به سفر می رود همه آن مردم را که با ضرب و زور و اتوبوس جمع نکرده اند. بخشی از ایشان هستند که «واقعا» می روند به صحبت های رئیس جمهور در شهرشان/ده شان گوش کنند. همان مردم هستند که برای آب «قیژ قیژ علیا» که نرود پای زمین های «فیس فیس سفلی» به آقای احمدی نژاد کیلو کیلو عریضه می دهند در هر سفرش.

    به هر ده دور افتاده که نگاه کنید (شهرهای کوچک و بزرگ بماند) اگر مدرسه نداشته باشد مسجد و پیش نماز دارد. هنوز مذهب در میان توده های مردم ما نقشی بسیار بسیار اساسی و پر رنگ دارد.

    در هر حال امیدوارم آن مشکلات فرهنگی که در ابتدای کامنت تان اشاره فرموده اید به مرور حل شوند و نقش قانون در روابط اجتماعی ما قدری پررنگ تر گردد.

    با تقدیم احترام
    محمد

  6. Siavash Says:

    اگر مربوط به امنیت ملی باشد می تواند و الا خیر
    —————-
    سیاوش عزیز سلام

    سال نوی شما مبارک

    راستش به دنبال لینک یا ماده قانونی خاصی بودم. امنیت ملی که بله در هیچ کجای جهان شوخی بردار نیست. به همین نحو است جرم های سنگین مثل قاچاق یا قتل یا دزدی یا اختلاس.

    با تشکر و تقدیم احترام
    محمد

  7. خُسن آقا Says:

    اصلا چنین قانونی را نمی‌توان حتی نوشت چه برسد به عمل کردن به چنین قانونی. قوانین ایران مربوط می شود به منطقه ای که با مرزهای ایران احاطه شده. و ساختمان سفارت خانه های ایران در دیگر کشورها.
    به همین خاطر هم هست که شیرین عبادی هر وقت می آید خارج از ایران روسری را بدون توسری از سر برمی‌دارد و بی حجاب می‌شود، اگر حکومت ایران می‌توانست قوانین خودش را در خارج از مرزهای ایران هم جاری کند یقینا خانم عبادی الان باید توی زندان می‌بود.
    —————–
    خسن آقای عزیز سلام
    سال نوی شما مبارک.

    ولله من شک داشتم در این مورد. این بود که از دوستان خواستم راهنمائی کنند.

    با تشکر فراوان
    محمد

  8. Parviz Says:

    Asl bar gonahkarist ke tooye ghorAn ham Amadeh ke hame be jahhanam miravand va sepas Anhai ke karhaye khoob kardehand az jahhanam kharej mishavand, ba estenad be in aye niazi be ghanoon nist doost aziz.
    ——————–
    پرویز عزیز سلام
    سال نوی شما مبارک

    به نکته جالبی اشاره کردی. منتها چون سواد دینی من چندان بالا نیست پاسخ به این دیدگاه تو را می گذارم بعهده دوستانی که مطالعات مذهبی دارند. بسیار سپاسگزارم از نظرت.

    با تقدیم احترام
    محمد

  9. سروش Says:

    برادر بزرگ قانون است
    —————————–
    سروش عزیز سلام

    سال نویت هم مبارک (اگر تا حالا به تو تبریک نگفته ام البته. متاسفانه حساب تبریک گفتنم از دستم در رفته. ببخشید)

    ولله من ترسیدم این قضیه را به این تند و تیزی که تو گفته ای مطرح کنم. ترسیدم برادر بزرگ آی پی من را بدست آورد و من را هک کند و از این حرف ها.

    با تشکر
    محمد

  10. کودن با استعداد Says:

    فکر می کنم از دید حقوقی و قانونی اش٬ قضیه به این شکل است که اگر مامور آگاهی وارد خانه شما میشود برای پرسیدن سوالاتی از شما در مورد مثلا یک فقره دزدی که در خانه شما اتفاق افتاده٬ و روی میز شما یک شیشه شراب ببیند٬ حق ندارد آن را گزارش کند. چون حریم خصوصی خانه شماست و ارتباطی با موضوعی که آن جناب برایش آنجاست٬ ندارد.
    اما٬ همه میدانیم که در کشور ما٬ قانون حکمفرما نیست. بلکه سلیقه افراد مستقر در قدرت است که تعیین می کند چه کسی مجرم است و چه کسی نیست.
    تازه در مورد این مثال فرضی شما٬ اگر کار و بارت سکه شد و چند شعبه اینجا و آنجا تاسیس کردی٬ مگر بیل توی سرت خورده که بروی ایران آپارتمان بخری؟ آن وقت است که برادران عزیز بوی پول به مشامشان میخورد و خدا نکند که انها فکر کنند می توانند کسی را سرکیسه کنند. از من میشنوی برو مراکش٬ تونس٬ جنوب اسپانیا یا پرتغال ویلا بخر نه ایران. 🙂
    شرکت ایران مارین سرویسز٬ خدمات بندری به کشتی ها می داد و کارش سکه شد٬ سر از ناکجاآیاد در آورد٬ تنها به دلیل اینکه باج به حضرات نداد. شما که مشروب می فروشی و افساد فی الارض می کنی٬ تکلیفت روشن است.
    ———————–
    کودن با استعداد عزیز سلام

    راستش حرف حسابی جواب ندارد. من چیزی برای اضافه کردن به آنچه گفته ای ندارم. بقول آن بزرگی که قبل مشروطه گفت مشکل ما یک کلمه است «قانون». متاسفانه اسم این بزرگ را فراموش کرده ام. ظاهرا بعد صد سال هنوز هم ما بدو آهو بدو.

    با تشکر فراوان
    محمد

  11. جلیل Says:

    واقعا براتون متاسفم که اینقدر کوته بین هستین
    آخه مرد حسابی اگه یکی پیدا بشه و در همسایگی تون که چهار دیواری اختیاری هست هی مرتب به بچه ها تون تو کوچه با فریب شکلات مسموم بده یا یه چیز مخرب که ظاهرش خوبه بده ازش تقدیر میکنین وروشو ماچ میکنین یا میگیرین و پدرشو در میارین
    عزیز بحث رو قاطی نکن بحث این گروه اینه که حضرات دارن از طریق وسایل ارتباط جمعی مثل ابنترنت فرزندان من و تو رو تهی میکنن اونوقت شما اومدی داری گیر میدی به خودی و از اونا طرفداری می کنی من که نمیدونم این چه منطقیه تو داری
    ———————–
    آقا جلیل عزیز و محترم سلام

    متشکرم از اینکه نظرت را با ما درمیان گذاشتی. اگر یک بار دیگر متن پست را با دقت بخوانی در همان اول پست عرض کرده ام که این مطلب ربطی به دستگیری آن افراد ندارد. یک سوال ساده کرده ام «میزان رعایت قوانین و حیطه اجرای قانون در یک کشور آیا به مرزهای جغرافیائی آن مربوط می شود یا می تواند از مرزهای آن فراتر برود؟».

    و اما در مورد آن همسایه باید عرض کنم که زنگ می زنم به «پلیس» که مسئول «قانون» است بیاید و گوش طرف را بگیرد ببردش. اصلا «قانون» برای همین ساخته شده که من و شما نگیریم هرکه را خواستیم پدرش را در بیاوریم و هرکه خواست نگیرد من و شما را در خیابان پدرمان را در آورد.

    در ضمن اگر من و شما بتوانیم فرزندمان را درست و حسابی تربیت کنیم و خوب و بد را نه به ضرب کمربند و «حرف بزرگتر است پس گوش کن» به او یاد بدهیم اینترنت که سهل است خانه مان دیوار یکی شهرنو هم باشد فرزندمان از راه راست منحرف نمی شود سهل است مصداق همان «ادب از که آموختی؟ از بی ادبان» می شود. من فکر می کنم ما (امثال خودم را عرض می کنم توهین تلقی نکنید) اساسا با چیزی بنام «تربیت بچه» از بیخ و بن بیگانه هستیم و خود نیازمند اینیم که کسی بیاید در سی چهل سالگی خود ما را تربیت کند و سم هائی را که والدین ما با ندانم کاری در ذهن ما ریختند را بزداید.

    اگر لازم دیدید یا مایل بودید بحث را ادامه بدهیم حتما بفرمائید تا نظرم در این زمینه (تربیت کودکان) را در پستی خدمت شریف شما و دیگر دوستان قدری توضیح بدهم. نیز اگر احساس فرمودید من در این جا نتوانستم به نقطه اصلی کامنت شما بپردازم بفرمائید تا مختصر و مفید نظرم را خدمت تان عرض کنم.

    باز هم سپاسگزارم که با من همراه شدید.

    با تقدیم احترام
    محمد

پاسخی بگذارید

