گونه‌ای بنام «انسان»

به متون علمی مربوط به زیست‌شناسی دقت کرده‌اید؟ اول نام علمی یک گونه از مثلا دلفین‌ها را به شما می‌دهند و بعد توضیح و تفسیر در مورد این «حیوان». مدتی است دارم فکر می‌کنم که اگر به «انسان» بعنوان یک جاندار (همان حیوان خودمان!) نگاه کنیم آنگاه می‌توانیم بسیاری از رفتارهائی که باعث تعجب‌مان می‌شوند را تفسیر کنیم. اگر سنگ بنای اصلی رفتارهای یک موجود زنده «تلاش برای بقا» باشد (که هست) و انسان هم یک موجود زنده باشد مثل سگ یا میمون (فک و فامیل چند صدهزار ساله خودمان!!!) یا دلفین یا غزال یا باکتری یا فیل، آنوقت می‌توانیم بخش بزرگی از تحلیل‌های رفتاری این گونه‌های حیوانی را به گونه «انسان» هم تسری بدهیم.

در عالم خیال بیائید و فرض کنید شما دانشمندی هستید در یک آزمایشگاه بسیار بزرگ و مجهز و موضوع تحقیق شما «انسان» و رفتارهای این پستاندار است. باز فرض کنید که همانگونه که در یک آزمایشگاه زیست‌شناسی موش‌ها یا حشرات را تکثیر می‌کنند و بعد آنها را زیر میکروسکوپ می‌گذارند شما هم هیکل‌تان چند هزار برابر یک نمونه «انسان» است و در یک ظرف آزمایشگاه توانسته‌اید میلیون‌ها از این موجود را تکثیر کنید و حالا دارید زیر میکروسکوپ رفتار فردی و گروهی این موجود را مورد بررسی قرار می‌دهید. در گزارش نهائی شما احتمالا این جملات -بصورت کامل البته- به‌چشم می‌خورند:

– گونه «نر» انسان در برخورد با گونه «ماده» آن حاضر است تا …
– این جاندار علاقه‌ زیادی به ساخت هرم‌های اجتماعی دارد و …
– این حیوان مثل هر حیوان دیگری هیچ ذهنیتی از «آینده» ندارد و همه چیز را در زمان «حال» می‌خواهد ولی …
– موجود مورد مطالعه فکر می‌کند مردگانش حیاتی ابدی دارند. این است که برای بقای خود سعی می‌کند یک جوری خودش را با دنیای خیالی‌ای که از اموات ساخته مربوط کند اما…
– انسان «نر» بسیار علاقه دارد به «غذا خوردن». شاید به این دلیل که…
– نوع «ماده» انسان شدیدا مایل است به خودش چیزهای زینتی وصل کند. می‌توان این تمایل را بدین‌گونه تفسیر کرد که …
– گروهی از انسان‌ها دیگران را دور خود جمع می‌کنند و صداهای بلندی از دهان خود خارج می‌کنند و بعد گروه مذکور دولا و راست می‌شوند و …
– ظاهرا نوع انسان برای بقای شخص خودش هرکاری می‌کند حتی …
– مثل هر جاندار دیگری این گونه مورد مطالعه هیچ ذهنیتی از «گذشته» ندارد و قادر نیست مسیر زندگی خود را با نگاه به گذشته تصحیح کند. البته نسبت به دیگر گونه‌های حیوانات قدری پیشرفته‌تر است و ظاهرا درک مبهمی از گذشته دارد اما در هر حال مایل نیست آن را در زندگی خود دخالت بدهد شاید چون …

خلاصه قدری به تخیل خودتان بال و پر بدهید و بعد ببینید که قادر خواهید بود بسیاری از گره‌های کور رفتارهای بشری مثل چرائی چیزی بنام جنگ، خیانت به همسر، تکریم اموات، داشتن فرزند، صبور بودن خانم‌ها و شکمو بودن آقایان و کلی مسئله دیگر را به‌خوبی پاسخ دهید. حالا این پاسخ‌ها تا چه اندازه علمی هستند من نمی‌دانم. چقدر گرمم است. «آهای ید‌الله! عزیز جان خاموش کن چراغ اون میکروسکوپت را پختم من این زیر. خانم! خانم! پس این شام کوفتی چی شد؟ کولر را هم بزن خیلی گرم است. مردم از گشنگی. ول کن اون گوشی تلفن‌ رو. تو همین سه چهار ساعت پیش کلی با شهین خانم دم در حرف زدی. عباس آدم موی خواهر کوچکش را نمی‌کشد. مریم جیغ نزن بابا. برادرت دارد شوخی می‌کند. بچه‌ها زود شام‌تان را بخورید بخوابید. به تو چه که من و مامان چرا زود نمی‌خوابیم؟ شما بروید زود بخوابید من و مامان باید با هم حرف بزنیم. یدالله میکروسکوپت را از اتاق‌ خواب ما بکش بیرون بالاغیرتا می‌خواهم با مادر بچه‌ها دو کلوم حرف خصوصی بزنم. امان از دست شما دانشمندان».

4 پاسخ to “گونه‌ای بنام «انسان»”

  1. م.طلوع Says:

    چند روز پیش وبلاگ شما رو کشف کردم وچند مطلبی که خوندم خیلی برام جالب بود مخصوص سه نکته:ا.تاریخ رو خوب بلد هستید یا حداقل قدرت تحلیل تاریخ رو دارید که احتمالا رشته تحصیلیتون بوده.
    2.مسائل حتا جزیی رو به صورتی بررسی می کنید که فکر کنم کمتر کسی بتونه مسائل تا این حد ساده رو به این عمق تحلیل کنه(مطلبی که در مورد سواد مردم باستان نوشته بودید خیلی جالب بود)
    3.اختراع اسمهای عجیب وغریب.برام این اسامی خیلی جالب بود.من برای دادن مسئله به بچه ها بطور مداوم باید اسم انتخاب کنم والبته از اسامی رایج هم استفاده می کنم ولی با اینحال گاهی وقتها همون انتخاب ساده هم سخت میشه چه برسه که بخوام اسم هم انتخاب کنم.
    اما در مورد این مطلب چند نکته رو باید اضافه کنید:
    1:این حیوان بر عکس حیوانت دیگر هر چقدر بیشتر مورد محبت قرار بگیره هار تر میشه وحریصتر تا جاییکه ممکنه دستت رو گاز بگیره ولی در مقابل هر چند بیشتر در تنگنا قرار بگیره رامتره.
    2:این حیوان تا شکمش سیر میشه بفکر طغیان شورش میفته .
    3:در بیشتر موارد انها که احمقتر ولی جاه طلبتر هستند بر بقیه حکومت می کنند.
    4: اگثر این موجودات به شدت بر این باورند که عاقلترین وباهوشترین هستند.
    5:جنس نر این موجود بر این عقیده است که مخصوصا از نظر عقلی از جنس ماده تکامل یافته تره ولی بدون اجازه جنس ماده اجازه اب خوردن هم نداره.
    6:جنس ماده این موجود دائما این جمله رو تکرار می کنن که جنس نر رو نباید ادم حساب کرد ولی روزی 6 ساعت جلوی ایینه است وپوست خودشو میکنه که توجه جنس نر رو جلب کنه.
    ———————–
    م.طلوع عزیز سلام

    از لطف تان بسیار سپاسگزارم. نمی دانم جواب این همه محبت شما و باقی دوستان را چگونه باید بدهم. گاهی فکر می کنم هیچ نگویم بهتر باشد چرا که در مقابل این همه محبت من واقعا کلام کم می آورم. فقط می توانم بگویم سپاسگزارم، سپاسگزارم، سپاسگزارم، سپاسگزارم.

    با تقدیم احترام
    محمد

  2. وحید Says:

    سلام
    محمد آقای عزیز دست شما درد نکنه. از خودن مطلب بسیار لذت بردم.

    راستس من موندم این جمله ( تبارك الله احسن الخالقين ) از کیه ؟! و مال چه زمانیه ؟! اصلا برای چیه ؟!
    ولی مطمئن هستم هر چیه مال قبل از این تحقیقات آزمایشگاهی هستش.
    البته اون قدیما میکروسکوپ های دقیق مثل امروز نبود.
    ————————-
    وحید عزیز سلام

    قربان شما. لطف دارید. در مورد آن جمله بالائی باید بگویم که راستش نمی دانم. در هر حال من پیرمرد را با حضرات درنیانداز جوان. پرونده من بقدر کافی سنگین هست (چشمک).

    با تقدیم احترام
    محمد

  3. م.طلوع Says:

    …برسه که بخوام اسم هم انتخاب کنم…
    اینجا منظورم اختراع بود..
    ———————-
    م.طلوع عزیز سلام

    متشکرم از توضیح تان. متوجه منظورتان شدم. راستش در مورد انتخاب اسامی (یا حتی اختراع آنها) باید بگویم که همه چیز را مدیون دو کتاب «بوبول» و «آسمون ریسمون» نوشته ایرج پزشکزاد هستم. یک نگاهی به اسامی قهرمانان این دو کتاب بیاندازید. محشر است.

    با تقدیم احترام
    محمد

  4. ش Says:

    دوست عزیز
    از این وب لاگ هم خبری بگیرید این یکی میگه تاریخ نقلی همش اصلا دورغه!!!!
    ———————————–
    ش عزیز سلام

    سپاسگزارم از کامنت شما. فقط منظورتان کدام وبلاگ است؟ لطف می کنید لینک آن را بگذارید؟

    با تشکر فراوان
    محمد

پاسخی بگذارید

