تو که اینجا نیستی غلط می‌کنی در مورد ما اظهار نظر می‌کنی

امروز: در ایران انتخابات ریاست جمهوری در خرداد امسال برگزار خواهد شد.

من در خارج کشور: راستش من بر این باور هستم که باید به برنامه اقتصادی هر کاندیدا نگاه کرد و بعد…
او در داخل کشور: خفه شو زر الکی نزن گ… زیادی هم نخور. تو که ایران نیستی غلط می‌کنی درباره ایران نظر می‌دهی.
من در خارج کشور: شما من را به بزرگی خودتان ببخشید.
————————————————————————

یک روز دیگر: رهبر حزب لیبرال کانادا در یک حرکت حساب شده در پارلمان کاناد رهبر حزب محافظه‌کار کانادا را به بی‌مبالاتی در محافظت از منافع کانادا متهم کرد.

او در داخل کشور: این بابا هم دیگر شورش را درآورده. چه اصراری دارد گیر بدهد به آن بدبخت؟ اصلا مگر پارلمان برای گیر سه پیچ دادن به این و آن است؟
من در خارج کشور: ببخشیدها اما چند روز قبل بنده خواستم درباره انتخابات ایران نظرم را بگویم شما آن جملات زشت بالا را درمورد من بکار بردید. در کمال نزاکت از شما خواهش می‌کنم متقابلا حالا که شما در داخل کشور هستید در زمینه مسائل کشوری که من در آن هستم نظر ندهید.
او در داخل کشور: تو برو گ×٪،٪،*)) ان()×﷼٪﷼٫٫×، خو٪،٪﷼﷼،*)(**،ما٬﷼×َ*ّ،××
من در خارج کشور: شما من را به بزرگی خودتان ببخشید.

نتیجه: حق همیشه با برخی از مردم خوب و فهیم ما است. آن بخشی هم که معمولا «حق» با ایشان نیست خود بر دو گونه می‌باشند: یا از ریشه و اساس با سیاست کاری ندارند و یا در خارج کشور زندگی می‌کنند.

لینک این مطلب در بالاترین

10 پاسخ to “تو که اینجا نیستی غلط می‌کنی در مورد ما اظهار نظر می‌کنی”

  1. ورتیگونه Says:

    محمد جان
    داستان کبکی هست که سرش رو زیر برف کرده و فکر می‌کنه هیچکسی هم نمی‌بینش.

    جالبی‌ش اینه اون خارج نشینی که عین دلقکا صورتش رو رنگ کرده و داره خودش را جرواجر می‌کنه برای کاندیداها حق اظهار نظر داره. کلی هم بهش استناد می‌کنن.

    محمد جان ببین این تبلیغاتچی محترم چی گفته:
    ابراهیم نبوی:

    من به دلیل برخی شرایط ناگواری که برایم پیش آمد، مجبورم چندی در بیرون از ایران زندگی کنم. این تغییر مکان جغرافیایی به معنی تغییر مختصات فکری و سیاسی من نیست. مخاطب من در داخل ایران زندگی می کند و برای من نظرات و افکار عمومی ایرانیان خارج از کشور ارزش تعیین کننده ندارد. من در حقیقت فقط به لحاظ فیزیکی در فرنگ زندگی می کنم. از طرف دیگر یادتان باشد که من و کسانی مثل من، ایرانیانی هستیم که به دلیل مشکلات نه چندان قانونی و به دلیل برخی موارد در بیرون هستیم. ما در فرصت مناسب برمی گردیم. من نیامدم که بمانم، البته تجربه خوبی در اروپا پیدا کردم، ولی قصد ادامه زندگی در اینجا را ندارم. من می خواهم برگردم و به زندگی و کار در ایران ادامه بدهم، به همین دلیل مثل کسی که در ایران زندگی می کند در مورد انتخابات فکر می کنم.

    متوجه شدی ققنوس جان، یک دسته هم هستن که حضورشون در خارج فقط فیزیکی هست و نه متافیزیکی. من توصیه می‌کنم در مطلبت «خارج کشور» را به «خارج کشور متافیزیکی» تغییر بدی که یک موقع نسبت به «خارج کشورهای فقط فیزیکی» بی‌حرمتی‌ای نشده باشه.
    ————-
    ورتیگونه عزیز سلام

    متشکرم از نظرت و لطف همیشگی ای که به من داری. من ابراهیم نبوی را خیلی دوست دارم اما از برخی کارهایش اصلا سر در نمی آورم. در هر حال بخاطر آنچه از کارهایش که از آن سر در می آورم دوستش دارم و در مورد باقی کارهایش یا معمولا سکوت می کنم یا ابرو بالا می اندازم و اخم می کنم. بگذریم.

    بسیار متشکرم از همراهی دائمیت.
    محمد

  2. فابيان Says:

    درود محمد گرامى،
    اينجا يك نكته رو نبايد فراموش كرد، هر كسى حق اظهار نظر داره و ربطى به داخل و خارج نشينى نداره …
    ولى ترغيب مردم به كارى كه تبعاتش خارج نشينها رو درگير نميكنه ولى داخلى ها رو چرا نه اخلاقى است و نه عقلانى (اين ميتونه مثلا در باره انتخابات, شركت يا تحريم رو شامل بشه)
    يك وقت شماى نوعى مياييد يه بحث تئوريك مطرح ميكنيد هيچ ايرادى نيست درست يا غلطش در اينجا ميشه بحث بشه… ولى فتوا صادر كردن براى كسانى كه داخلند و گونه ديگه فكر يا عمل ميكنند نادرسته…
    از همه رفتار ها بدتر و غير دمكراتيك تر و كينه ساز تر، تحقير و تخطئه كسانى است كه ايده مخالفى دارند ( به حرف خيلى ميشه آسون ديگرى رو بيسواد خطاب كرد و باتمسخر گفت كه نميدونند اصلاحات رو فرضا با كدوم س! مينويسند!!!) نگاه كردن به رفتار خود هيچ وقت بد نيست… خوشبختانه از شخص شما جز ادب و متانت نديدم

    ارادت
    —————
    فابیان عزیز سلام

    سپاسگزارم از همراهی ای که با ما می کنی. به نکته کاملا صحیح و درستی اشاره کرده ای. ما خارج نشین ها شاید از نظر اخلاقی چندان مجاز نباشیم که در اموری مداخله کنیم که نفع یا ضرر مستقیمش به ما نمی رسد و کس دیگری در صورت اشتباه ما پا سوز خطای ما می شود. کاملا با این نظر تو موافق هستم.

    اما حالا آمدیم و آن مردم داخل کشور کاری کردند که از نظر وجه بین المللی مثلا به من ایرانی در خارج کشور آسیبی وارد بیاید. آنوقت چه؟ فرض کن -و این فقط و فقط یک فرض است و نه بیشتر- ایرانیان داخل کشور آمدند و در تظاهراتی میلیونی از حزب الله لبنان حمایت کردند که از نظر غربی ها یک گروه تروریستی است. می خواهم بگویم چه خوب می بود اگر هم ما که در خارج هستیم هم آنانی که در داخل هستند متوجه بودیم که سنگ انداز عمل ما چقدر است و ارتعاشات کارهای ما تا کجا و به چه صورتی حس می شوند.

    در عین حال دوست دارم به آنچه در همینجا گفتم این را نیز اضافه کنم که اگر من خارج نشین تشخیص دادم (فتوا صادر کردن را عرض نمی کنم، تشخیص شخصی یک شهروند آن کشور را می گویم) که مردمان من راهی که می روند خطا است و قرار است بجای کعبه سر از ترکستان در آورند، باید دخالت کنم و راه صحیح را به ایشان نشان بدهم (بدون اجبار و تو سری زدن البته). بقول شاعر : چو می بینی که نا بینا و چاه است — اگر خاموش بنشینی گناه است

    مجددا از نظر لطف و محبت تان سپاسگزارم.

    با تقدیم احترام
    محمد

  3. آق ميرزا Says:

    واقعيتش منم تا جايي حرفهاتو قبول دارم اما نه با اين شدت
    —————-
    آق میرزا ی عزیز سلام
    لطف داری به من. سپاسگزارم. اگر حوصله کردی خوشحال می شوم نظرت را بیشتر باز کنی.

    با تقدیم احترام
    محمد

  4. بهرام Says:

    خیلی وقت پیشتر از اینها توی کتابها ضرب المثل تفرقه بنداز و حکومت کن را میشنیدم و فکر میکردم این امر ربطی به ما ندارد امروز با گفتن خارج نشین و داخل و نشین اینقدر ما را مشغول کردن تا به ایران و ایرانی و منافع ملی فکر نکنیم امروز آش اینقدر شور شده که سفیر آلمان در تهران تسبیه میندازه و سفیر فرانسه جیفه فلسطینی میندازه و سفیر انگلستان حتی بلده صلوات بفرسه یکی دوتا نابغه هم این وسط گذاشتن تا اگر به فکر سرزمین پدری و آب و خاک خودت بودی بهت بگن خارج نشین ساکت…میدونین خوبیش چیه ؟ دیگه دوران غلط کردی ها داره سر میاد یک نگاهی به ایرانی ها بندازین دارن یاد میگیرن بگه من خفه نمیشم لطفا شما زیپ را بکشین
    ——————-
    بهرام عزیز سلام

    متشکرم از کامنتت. راستش من معتقدم در دنیای اینترنت و ماهواره و تلفن همراه و این حرف ها نیاز به حضور فیزیکی در جائی برای حس کردن احساس مردمان آنجا شاید به اندازه مثلا بیست سال پیش نباشد.

    با تقدیم احترام
    محمد

  5. هادی Says:

    چرت و پرت نگو بابا. این جور آدما هم در ایران هستن هم خارج ایران….. این مساله هیج ربطی به داخل نشینی و خارج نشینی نداره. تفرقه ننداز.
    ——————
    هادی عزیز سلام

    متشکرم از کامنت تان. درست می فرمائید. این جور آدم ها هم در داخل هستند و هم در خارج. کاملا موافقم. نیش سخنم شاید آنقدر که باید و شاید بقول فرنگی ها «بالانس» نبود.

    با تقدیم احترام
    محمد

  6. کودن با استعداد Says:

    یکی از شاهکارهای محمد ققنوس!
    —————–
    کودن با استعداد عزیز سلام

    یک دنیا شرمنده محبت های شما هستم. هرچه دارم از دولت سر دوستان خوب و مشفقی چون شما است که از سر مهر تشویقم می کنند. امیدوارم بتوانم هر روز بهتر از قبل در خدمت شما دوستان عزیز مشق عشق کنم.

    با تقدیم احترام
    محمد

  7. کودن با استعداد Says:

    هر كسى حق اظهار نظر داره و ربطى به داخل و خارج نشينى نداره …ولى فتوا صادر كردن براى كسانى كه داخلند و گونه ديگه فكر يا عمل ميكنند نادرسته…

    فابیان عزیز (که یکبار هم تشریف آوردید در وبلاگ من متلکی نثار من کردید و من هم پاسخی برایتان نوشتم اما هیچ گاه دیگر آنطرف ها پیدایتان نشد):
    مگر غیر از این است که تمام صحبتهایی که مای نوعی می کنیم٬ بحث تئوریک است و صرفا نظر شخص خودمان؟ مگر ما خارج نشینان اوتوریته‌ی آیت الله بهجت را داریم که فتوا صادر کنیم؟ ومثلا اگر چنین کاری کنیم٬ چند نفر به حرف ما گوش می دهند؟ بزنم به تخته ماشالله ایرانیان هر یک به تنهایی یک پا هنری کیسینجر و نوآم چامسکی هستند٬ چه نیازی دارند به فتوای من خارج نشین یک لاقبا؟ کسی اگر می خواهد انحطاط کشور و مصائب اقتصادی و سیل استان گلستان و زلزله‌ی بم را گردن ما بیاندازد٬ خوب بیاندازد. چه کار دارد که ما میخ داریم یا نداریم؟

  8. فابيان Says:

    «»»»»»فابیان عزیز (که یکبار هم تشریف آوردید در وبلاگ من متلکی نثار من کردید و من هم پاسخی برایتان نوشتم اما هیچ گاه دیگر آنطرف ها پیدایتان نشد):»»»»»»»»

    كودن با استعداد گرامى، از شما خواهش ميكنم لطف كنيد بفرماييد كى بوده و كدام پست بوده، كه اگه بحثى بوده در خدمتون باشم… چون متلك پرانى رو كار خودم نميدونم و ميترسم كه شما اشتباه گرفته باشيد.. وبلاگ شما رو الان ديدم به نظرم زياد آشنا نيومد، ممنوم ميشم روشن كنيد.

    «»»»»»»»مگر غیر از این است که تمام صحبتهایی که مای نوعی می کنیم٬ بحث تئوریک است و صرفا نظر شخص خودمان؟مگر ما خارج نشینان اوتوریته‌ی آیت الله بهجت را داریم که فتوا صادر کنیم؟ «»»»»»

    فكر ميكنم روشن است كه منظور از فتوا صادر كردن به شكل مرجع تقليد مقصود من نيست.. چيزى كه اشاره شد اين است كه يك بار ديگه به اون ميپردازم:
    يك وقت شماى نوعى مياييد نظر شخصى خودتون رو باستدلال بيان ميكنيد كه فرضا به اين دليل تحريم انتخابات از ديد شما اقدام درستى است.. اين اشكلالى برش نيست يك بحث تئورى است كار اونجايى مشكل پيدا ميكنه كه مثلا كسى فرضا از داخل جواب بده كه در اين شرايط مورد هاى X و Y و Z در زندگى من ايجاد ميشه و اين مشكلات رو من نميخوام! و شماى نوعى بدون ناديده گرفتن اين فاكتور فرضيه خودتون رو نسخه علاج بدونيد و توصيه كنيد..شما اينجا هم حتى ميتونيد ايده تون رو بگيد، شايد در كل حتى حقيقت هم پيش شما باشه ولى منطقا و اخلاقا چون فاكتورهاى X و Y و Z روى زندگى شما اثر نداره اون كه داخله ميتونه اين ايراد رو از شما بگيره!

    در پست محمد يك بدجنسى خيلى بزرگ وجود داره! جاى تاسفه… در پاسخ به فرد خارج نشينى كه ميگه بايد برنامه كانديدا هارو ديد و بعد… (پست اخير) هيچ عقل سليم داخل و خارج نشين خفه شو نميگه!!بلكه…. اين شيوه رو جوانمردانه نميدونم .. بگذريم.

    مصرانه درخواست ميكنم بدونم در كدام پست شما اون اتفاق رخ داد كه اشاره كرديد … ممنون

  9. arash Says:

    ba salam
    man ham kharej neshin hastam
    dorosteh ma Iran nistim valy hameyeh khanevadeh va doostan Iran hastan,va inke belakhareh keshvaremoon hast,natayej dorosteh damane maro nemigyreh,va khanevadeh o doostan ro ke migyre,dar zemn maloom nist ma ta abad kharej neshin bashym ke.

  10. Atoosa Says:

    جالبیش اینجاست که فامیل نزدیک بنده که خودش هم چند ماه دیگه قراره بیاد کانادا به میگه: «حق صحبت درباره ایران رو نداری»!!!!!

پاسخی بگذارید

