طویل‌ترین زنجیر انسانی در طولانی ترین خیابان دنیا برای ایران

دوستان پیشنهاد کرده‌اند که به نشانه همبستگی با مردم در ایران روز شنبه پیش رو (۲۷ ژوئن – ۶ تیرماه) از ساعت چهار تا شش بعد از ظهر به وقت تورنتو در حد فاصل بین «یانگ و شپرد» تا «یانگ و الگنمیلز» در ریچموند‌هیل یک زنجیر انسانی تشکیل بدهیم. هرکس هم پلاکارد خودش را بنویسد و بیاورد. من نویسنده این متن هم یک حلقه کوچک از این زنجیر انسانی خواهم بود.

وعده ما شنبه خیابان یانگ (طولانی ترین خیابان دنیا) بین شپرد تا الگنمیلز برای ساختن طولانی ترین زنجیر انسانی.

«نترسید نترسید ما همه با هم هستیم».

پ.ن: به دوستان دیگر هم خبر دهید لطفا.

Solidarity

35 پاسخ to “طویل‌ترین زنجیر انسانی در طولانی ترین خیابان دنیا برای ایران”

  1. احسان Says:

    سلام محمد عزیز! من از کرج دارم برات کانت می گذازم: فعالیتهای شما اون طرف خیلی مهمه شاید به اهمیت فعالیت بچه های این طرف! هر طور می تونید به جامعه کانادا بقبولانید این انتخابات یک کودتای سیاسی برای تثبیت پایه های دیکتاتوریه.
    برات چند تا فایل می فیرستم ببینیشون بد نیست.

  2. احسان Says:

    راستی! ایمیلت رو توی وبلاگت ندیدم. ایمیلت رو بده چند تا فایل جالب در رابطه با انتخابات برات بفرستم.

  3. ققنوس (محمد) Says:

    احسان عزیز سلام

    قربان لطف و محبت شما. خسته نباشید. ایمیل من هست:

    ourperspective@yahoo.ca

    یک دنیا تشکر
    محمد (ققنوس)

  4. توییت « توییت‌خونه Says:

    […] زنجیر انسانی در طولانی ترین خیابان دنیا برای ایران ourperspective.wordpress.com/2009/06/23/solidarity/ […]

  5. Zahra Says:

    بلوکه شدن حساب بانکی‌ به نام مجتبی خامنه‌ای پسر رهبر انقلاب ـ۲۲ کلیک
    fardanews.com
    در گرماگرم فضای انتخاباتی ایران، بریتانیا به دلیل آنچه عدم پایبندی تهران به قطعنامه های بین المللی خواند، مدعی شد یک میلیارد و 600 میلیون دلار از اموال ایران را توقیف کرده است. توجه کنید تابناک هم در گزارشش گفته حساب ایرنیان نگفته حساب ایران. بقیه مطلب در بخش نظرات دوستان داغ كنيد تا همه ببينند

  6. فرهاد Says:

    خیلی کار جالبیه. من و دوستام با اینکه 3 ساعت با تورنتو فاصله داریم حتما می آییم.
    —————–
    فرهاد عزیز سلام

    قدم تان بر روی چشم من. بی صبرانه منتظر شنبه و بودن با هزاران دوست خوب مثل شما می نشینم.

    با تشکر
    محمد

  7. Zahara Says:

    فيلم : دانشحويانی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند – شليک گلوله لحظه ای قطع نميشود

    http://www.peykeiran.com/(S(m11r…nt.aspx? ID=2704

    http://www.iranian.com/main/2009…latest- protests

  8. reza Says:

    man az Hamilton be shoma khaham peyvast.
    —————–
    رضای عزیز سلام
    قدم شما دوست عزیز که از همیلتون به ما می پیوندی بر چشم من. منتظرت هستم که «ما همه با هم هستیم».

    با تشکر
    محمد

  9. صنم Says:

    من یکی که دیگه حاضر نیستم کنار نامردایی که از ا.ن. پست ترن ولی تا کم می آرن داد میزنن «ما همه با هم هستیم» بایستم. ترجیح می دم از این به بعد فقط در برنامه هایی شرکت کنم که پلیس اونقدر همکاری بکنه که دم این عوضیا رو بگیره بندازه بیرون از جمع. موجودات حقیری که فقط به فکر سواستفاده ار خون بچه های بی گناه مردمن تا واسه افکار منجمدشون تبلیغ کنن!
    توضیح لازم نیست که دارم از فسیلهای سلطنت طلب حرف می زنم.
    ——————–
    صنم خانم عزیز سلام

    می فهمم منظورت را. من هم خوشم نیامد از این حرکت سلطنت طلب ها. قضیه بسیار فراتر است از خواست این گروه یا آن جناح. در هر حال بخاطر مردم کشورمان هم که شده باید این جماعت را تحمل کنیم و دندان روی جگر بگذاریم و هم بستگی خودمان با مردم ایران را فارغ از نوع تفکرمان و نوع تفکرشان به دنیا نشان دهیم. از همینجا شخصا شما و دیگران را برای حضور در این زنجیر انسانی دعوت می کنم.

    با تشکر
    محمد

  10. محمد Says:

    سلام دوست عزیز من دانشجو دانشگاه تهران هستم و می خواستم بهت بگم که خیلی از مردم غیر ایرانی نیز از جنایت هایی که بر ضد مردم ما انجام شده ناراحتن و خیلی دوست دارن که در حمایت از ما در تجمع ها شرکت کنند لطفا فقط از ایرانی ها نخواه که در این زنجیره شرکت کنندمطمئنم که غیر ایرانی ها هم میتونند تو این زنجیر نقش مهمی داشته باشند
    ————–
    محمد عزیز سلام

    بسیار متشکرم که با این همه مشکلات فیلترینگ و اینترنت آهسته و گرفتاری های این روزها در تهران قابل دانسته ای به اینجا سر زده ای. به روی چشم. همه را دعوت خواهیم کرد.

    با تشکر فراوان
    محمد

  11. ناشناس Says:

    ایده خیلی‌ خوبیه ولی‌ متاسفانه یکشنبهٔ گذشته اونقدر متنففر شدم از این جمعی‌ مزخرف ایرانی‌ تورنتو که دلم نمیخواد دیگه شرکت کنم، مردم نفهم در حال بوق زدن شوخی‌ و هورا کشیدن آمده بودن که بگن چی‌؟
    ———————-
    ناشناس عزیز سلام

    مشکل است کار با ایرانی ها. می دانم. اما ما برای آن هفتاد میلیون نفر و بخاط آنان حاضر هستیم چنین کنیم. همین تعداد کوچکی که بقول شما نفهمی می کنند و شوخی و هورا را باید تحمل کنیم اگر این حرکت ما بتواند هم بستگی ما با آن هفتاد میلیون نفر را نشان بدهد.

    با تشکر
    محمد

  12. تابش Says:

    هيچ كلمه اي نمي تونه بازگوي نفرتم نسبت به خامنه اي و عملكردش نسبت به مردم باشه اين مرد به تمام معني عوضي و شيطان صفت هست آرزوي زجرآورترين نوع مرگ رو براش دارم.
    —————–
    تابش عزیز سلام

    کاملا می فهمم و درک می کنم چه می گوئی اما قرار نیست ما نفرت بپراکنیم. بیا من و تو ایرانی همت کنیم و یک بار و برای همیشه این دور باطل خشونت و نفرت را در وجودمان بشکنیم.

    با تشکر فراوان
    محمد

  13. تابش Says:

    ناشناس عزيز تو نيكي مي كن و در دجله انداز كه ايزد در بيابانت دهد باز خون خودتو كثيف نكن اون چيزي كه فكر مي كني درست هست رو انجام بده چرا كه بعضي ها طرز فكرشون از حدي بالا تر نمي ره

  14. ناشناس Says:

    من هم موافقم که سلطنت طلب ها خیلی روی اعصابند ولی به نظر من حتی جلوی اونها هم نباید کوتاه اومد. من متاسفانه در ترنتو نیستم که بتونم شرکت کنم ولی به نظر من ارزشش رو داره. اگه می تونین حتما برین لطفا. به خاطر همه ی اون آدم هایی که در ایران دارن امیدشون رو از دست می دن! فقط کافیه در پلاکاردهاتون همونقدر که مخالفت با ا.ن رو نشون می دین مخالفت با سلطنت طلب ها رو هم نشون بدین. یا مثلا توی تبلیغات ذکر بشه که این زنجیره برای حمایت از «مردم ایران» هست نه گروه خاصی و برای مخالفت با کشتار انسان های بی گناه هست و نه گروه خاصی.
    پیشا پیش از همه ی دوستانی که شرکت می کنن سپاسگزارم.
    به امید داشتن ایرانی آباد و آزاد …
    —————-
    ناشناس عزیز سلام

    بسیار سپاسگزارم از توجه و تذکر به جای تان.

    با تقدیم احترام
    محمد

  15. Yasaman Says:

    behtar-e hameye pelakard’ha va parcham’ha be neshanehyeh yekdeli,yekrangi va hambastegi kamelan yeksan bashad.
    ——————-
    یاسمن عزیز سلام

    فرموده اید:
    بهتر‌ای‌ همهٔ پلاکاردهاا و پرچم ها به نشانه یکدلی،یکرنگی و همبستگی‌ کاملا یکسان باشد

    جهت اطلاع دوستان آن را به فونت فارسی برگرداندم. بسیار سپاسگزارم از پیشنهاد شما هرچند که این زنجیر انسانی کمیته برگزارکننده یا هماهنگ کننده ندارد. در هر حال اگر بشود چنین کرد که عالی است.

    با تشکر فراوان
    محمد

  16. ناشناس Says:

    تو رو خدا ترافيك نكنيد، شنبه ها روز پر كاريه، منهم كه خونه ام تو الگين ميلزه. البته كه نخواهم اومد چون به كل ماجرا اعتقادى ندارم. مردم خود ايران هم راه خودشون رو گم كردن حالا ما اينجا بريم بگيم كه چى؟ اول گفتن راى ما كجاست بعد گفتند الا و بلا موسوى حالا ميگن خون شهيدان، از يه ور هم ميگن خامنه اى بره، اصلا خودشون نميدونند حرفشون چيه، يك آدم هم براى مرتب كردنشون نيست اينكارها ديگه باعث خراب كردن بيشتر ايرانيا اينجاست كه حالا همه گردنشون رو كج كنند و بگن آخى بيچاره ها.
    ————————–
    ناشناس عزیز سلام

    متشکرم که قابل دانستید شما و آزاد عزیز که اینجا با هم صحبت کنید. بعنوان میزبان به هر دو شما گرامی ها عرض سلام و ادب دارم. فقط اگر عنایت بفرمائید و یک اسم مستعار برای این گفتگو و حضور خودتان در اینجا انتخاب بفرمائید بسیار سپاسگزار خواهم شد.

    با تشکر
    محمد

  17. shirin Says:

    اینکه بگیم که چی برای شما آسونه دوست عزیز
    که اینور دنیا در آرامش کامل تو یه کشور آزاد داری زندگی میکنی
    ازدرد هموطنامون (البته اگه تعریفی برای این واژه داشته باشی) چی متوجه میشین؟
    فقط نگران ترافیک و رسیدن به خونتون هستین؟؟؟
    —————
    شیرین عزیز سلام

    متشکرم از شرکت تان در گفتگو. امیدوارم حرف های شما و دیگر دوستان بتواند نظر ناشناس عزیز را تغییر دهد.

    با تشکر
    محمد

  18. Arash Says:

    ba arze salam va khaste nabashid va tashkor babate zahmateton, man arash hastam president McMaster Iranian student association (MISA) . ma kheili darim say mikonim in barnamaro beine hameie daneshjoha por konim be toroghe mokhtalef roie facebook,az jome e-mail zadan be aza va shar kardan, vali ieki az karhaii ke mitone kheili be sorat ino por kone inke in akso toie profileton add konin va dostatono rosh tag koninn, in kar automatically in barnamaro be ham profile ona ham be profile dostashon mifreste ke mitonan bebinan, begheiraz on migam chera ie event roie facebook create nemikonin be on onvan, agar be har dalili moshkeli darin ma mitonim in karo be esme shoma baraton bokonim va az bachehaie azaie ISU bekhai ke hamaro davat konan.behar hall man va MISA har kari az dastemon bar miad dar khedmateton hastim just let me know, mitonin ro facebookam mano dashte bashin agar mikhai rahatar dar tamas bashin, id man Arash jahanam search konin peida mishe.ba tashakor fellan,
    ————————-
    آرش عزیز سلام

    متن نوشته تو را به فونت فارسی باز نویسی کردم و یکی دو جا را هم ترجمه کردم به این شرح:

    با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر بابت زحماتتون، من آرش هستم پرزیدنت مکمستر ایرانیان ستودنت اسکیتین (میسا) . ما خیلی‌ داریم سعی‌ می‌کنیم این برنامه رو بین همهٔ دانشجوها پر کنیم به طرق مختلف روی فیس‌بوک،از جمله ای‌-میل زدن به اعضا و share کردن، ولی‌ یکی‌ از کارهایی که می‌تونه خیلی‌ به صورت اینو پر کنه اینکه این عکسو توی پرفایلتون add کنین و دوستانتون رو روش تاگ کنین، این کاراتوماتیک لی این برنامه رو به هم پروفایل اونا هم به پروفایل دوستاشون میفرسته که می‌تونن ببینن، بغیراز اون میگم چرا یک event روی فیس‌بوک درست نمیکنین به اون عنوان، اگر به هر دلیلی‌ مشکلی‌ دارین ما می‌تونیم این کارو به اسم شما براتون بکنیم و از بچه‌های اعضای ISU بخوای که همه‌رو دعوت کنن. به هر حال من و میسا هر کاری از دستمون بر میاد در خدماتتون هستیم فقط به من خبر بده . میتونین رو فیس بوکم منو داشته باشین اگر میخواهی‌ راحتتر در تماس باشین، آی دی من آرش جهنم سرچ کنین پیدا می‌شه.با تشکر فعلن
    ————————–
    آرش عزیز

    بسیار سپاسگزارم از این همه اظهار لطف تان. آدم شرمنده می شود از این همه محبت. راستش من روی فیس بوک حساب ندارم. یعنی دارم ولی با اسم و رسم واقعی خودم نه با اسم وبلاگیم یا برای این وبلاگ. مطمئن هستم انجمن دانشجوئی شما بسیار از این وبلاگ شناخته شده تر است. با هر نامی که می خواهید و می توانید روی فیس بوک یا جاهای دیگر به دوستان اطلاع بدهید.

    یک دنیا سپاس از این همه احساس مسئولیت.

    با تقدیم احترام خدمت شما و همه دانشجویان ایرانی دانشگاه مک مستر
    محمد

  19. سمانه Says:

    رو پلاکارد ها تون شعار هموطن های داخل ایران رو بنویسید:

    مرگ بر دیکتاتور چه شاه باشه چه دکتر

    اینطوری هم در زنجیره شرکت میکنید و هم حسابتون رو از سلطنت طلبان جدا میکنید
    ————-
    سمانه خانم عزیز سلام

    به روی چشم.

    با تقدیم احترام
    محمد

  20. mohsen Says:

    در جواب آن دوست که گفته بود برای چه این کارها را باید کرد ؟ هر کس داره یه حرفی‌ برای خودش میزنه. باید بگم که حرف همه این است که این انتخابات باطل است ، این آقا نمی‌تواند رئیس جمهور ایران باشد.

    هیچ خواسته دیگری در کار نیست ، مردم ایران با این تقلب بزرگ بهشان توهین شده ، و این اهانت را نمیخواهند بپذیرند. دوستان با این اعتراض خیلی‌ چیزهای دیگه در این مملکت زیر سوال خواهد رفت ، لذا خواهش دارم فقط روی انتخابات باطل کار کنیم. مثل مردم داخل ایران فقط با رنگ سبز ، نه پلاکارد گروه و دسته خاص.
    ————
    آقا محسن عزیز سلام

    کاملا با آنچه گفته ای موافقم. نباید آب را گل آلود کنیم (امثال خودم را عرض می کنم) تا دیگرانی از آن ماهی بگیرند به قیمت خون مردم در خیابان های ایران.

    با تشکر
    محمد

  21. zahar Says:

    مراقب باشید….. دوستانی كه از yahoo استفاده می‌كنند، جدیداً سازمان امنیت اقدام به ارسال ایمیلی با عنوان «كارت اینترنت مجانی» بصورت گسترده نموده است. اگر ایمیل را باز كنید یك برنامه KeyLogger با حجم 32 كیلیو بایت در آن است كه به محض نصب آن تمامی چیزهایی كه تایپ می‌كنید بصورت اتوماتیك هر 20 دقیقه یكبار به آدرس research@irantelecom.ir فرستاده می‌شود. پس مراقب باشید كه این ایمیل را به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی باز نكنید.
    —————–
    zahar
    عزیز سلام
    متشکرم از خبر رسانی تان.

    با احترام
    محمد

  22. Azad Says:

    به شما که نا شناس هستی، ظاهرا شما از اون دسته از انسانهایی هستید که توی این دنیای به این یزرگی به غیر از خودشون و راحتیشون به هیچ چیز دیگه ای اعتقاد ندارن… به عبارت دیگه شما نظراتتون به خامنه ای و احمدی خیلی نزدیکه و مسلما دوستان از شما انتظار شرکت در این مراسم رو نخواهند داشت. ضمن اینکه به اطلاعتون برسونم با همین فعالیتهاست که 10 روزه نظر همه مردم دنیا در مورد ایرانیها مثبت شده. گرچه مطمئنم شما از اونهایی هستی که سرت رو کج میکنی و ترجیح میدی خودت رو یونانی معرفی کنی تا ایرانی… ازت میخوام که به این کارت ادامه بدی و هیچ جا نگی ایرانی هستی چون وقتی تو رو به عنوان ایرونی بشناسن مایه ننگ ما میشه
    ———–
    آزاد عزیز سلام

    متشکرم که قابل دانستید شما و ناشناس عزیز که اینجا با هم صحبت کنید. بعنوان میزبان به هر دو شما گرامی ها عرض سلام و ادب دارم.

    با تشکر
    محمد

  23. Majid Says:

    salam man ham hastam. sabz ham hastam. be hame ham migam. be rooye chashmemoon. in koochiktarin kare mast bache ha. ashk too chesham por shode.
    ———————-
    مجید عزیز سلام

    چشمانت بی بلا و پر فروغ باد. تعظیم می کنم به بزرگواری شما.

    با تشکر
    محمد

  24. شه ناز Says:

    رهبر ديوصفت اعلام كرده:نظام اسلامی و مردم به هیچ قیمتی زیر بار زور نخواهند رفت.»من با همه وجودم درد خفگي و درماندگي رو احساس مي كنم مگر اين مردم كسي جز ماست كه اين مرتيكه هر مزخرفي رو به خاطر قدرت خودش به ما مي چسبونه نمي دونم چرا هيچ كس كاري نمي كنه چرا همه خاموشند چرا كسي تو دهنش نمي زنه قدرت نفس كشيدن رو از مردم گرفته.
    —————
    شه ناز عزیز سلام

    از تک تک کلمات این کامنت تو درد و خفگی می بارد. درک می کنم چه می گوئی اگر چه چندان شاید با تو هم عقیده نباشم. من مشکل مملکت را در یک نفر یا ده نفر نمی دانم. عمری باقی بود بیشتر خواهم نوشت در این زمینه.

    با تشکر فراوان
    محمد

  25. Danieal Says:

    شه ناز من هم از BBcخوندمش آرزو كردم خامنه اي رو بدهند به من تكه تكه اش كنم بندازم جلو كثيف ترين سگها بخورنش اين مرتيكه حق قانوني مردم ايران رو ازشون سلب كرده حالا دم از مردم داري و حمايت از آراي مردم مي زنه هيچ كلمه اي نمي تونه نفرتم رو نشون بده
    ——————
    دانیال عزیز سلام

    نشد دیگر دوست خوب من. قرار نیست بر دور باطل خشونت بنزین نفرت بپاشیم. کاملا درک می کنم تو را اما اجازه بده یک بار برای همیشه این دور باطل گسسته شود. می دانم که می گوئی «گفتنش راحت است. این بابا نشسته کانادا دارد از دوستی و گذشت حرف می زند». اما بیا باور کنیم که ما غیر از نفرت احساسات دیگری نیز داریم که می توانند برای ساختن وطن مان بسیار به کارمان بیایند.

    با تشکر فراوان
    محمد

  26. ... Says:

    این مهدی مصطفاییه مثل اینکه بد جوری افسرده شده، بنده خدا…
    هر دو تا وبلاگش رو دیلیت کرده ..
    خبر ازش نداری؟
    —————–
    جان من؟ نمی دانستم. اصلا خبری از او ندارم. در هر حال اگر خبری از او گرفتی دوست خوب من ما را هم بی خبر نگذار. امیدارم حال مهدی هرکجا که هست و هرچه می کند خوب باشد.

    با تشکر
    محمد

  27. ایران من Says:

    این کوچیک ترین کاریه که برای مردم میتونیم بکنیم و بگیم که به فکرشون هستیم و امید رو از دست ندین بعد میگین ترافیک ایجاد نکنیم؟؟؟
    مردم ایران آزادی میخوان و میدونن که چی میخوان. به مردم ایران توهین شده. 30 ساله که اینا خون مردم رو کردن تو شیشه بعد شما دم از ترافیک میزنید….

  28. شه ناز Says:

    بميرم واسه همه اونهايي كه حتي نتونستند اعتراض كنند.
    گنجشکک اشی مشی // لب بوم ما مشین // باتوم میاد زخمی میشی // گوله میاد کشته میشی // می افتی تو حوض نقاشی // سبز میشی رنگ میشی // می افتی تو صندوق نقاشی // کی میگیره بسیج باشی // کی میکشه پاسدار باشی // کی می پزه رییس باشی // کی می خوره رهبر باشی…گنجشکک اشی مشی // لب بوم ما مشین..
    بميرم واسه تمام ايراني هاي بي دفاعي كه اسير دام رهبر شده اند

  29. irani Says:

    dostan behtarin kar ine ke ba gorohaie saltanat talab iek jalase bogzarid va be ona atozih bedin kheili moadabane va manteghi ke chera mokhalefe hozore parcham ba shiro khorshid hastid.albate inam faramosh nakonid in parcham motealegh be tarikhe gozashte shomast va nabaiad be gozashteghan va parchame bastaniton tohin konid.motmaenam age tozihate dorosti beheshon bedin onha ham ghane mishan,hata mitoni az shahzade pahalvi komak begirin behesh email bezanin va darkhasteton ro begin.faghat faramosh nakonin yarane mirhossain hastin pas metanat iadeton nare.manam ba ovordane in parcham mokhalefam vali faramosh nakonin ba in parcham ia bedone in parcham dolate iran maro be onvane yarane monafeghin va estekbare jahani moarefi mikone,hamon kari ke dare ba mardome to iran mikone va ba in bahone mikoshateshon.pas khaheshan poshte iranihaie dakhele irano khali nakonin,ba ijade 2 ya 3 dastegi,ma alan be etehad niaz darim,ba gofteman ta ghable shanbe mozo hal konid age nashod bazam berid shoma baraie mardom mirin va hozoro gostarde ma be ona kheili komamk mikone.

  30. zahra Says:

    Police Violence in Tehran 24 June 09

  31. zahra Says:

    iran; more videos is still coming out of iran june 24 2009

  32. zahra Says:

    Tehran June 24

  33. masi Says:

    سلام
    از تهران با هزار بدبختی وارد فیس بوک شدم. هیچ خبری از این دوستانم در کانادا ندارم. آیا این زنجیره تشکیل شد؟ عکسی دارین که برام بفرستید؟ من به سختی وارد فیس بوک می شم. اگه براتون امکان داره به ایمیلم با عنوان زنجیره تورنتو ارسال کنید تا به بقیه دوستانم در ایران هم بگم که ما تنها نیستیم.
    ممنونم
    ————–
    masi
    عزیز سلام

    متشکرم که قابل دانستی من را. صد البته دوست خوب من این زنجیره تشکیل شد و نه تنها تشکیل شد بلکه باعث غرور و سر بلندی بسیار برای ایرانیان این شهر ( و باقی کانادا ) شد. به روی چشم. آنچه نوشتم را خدمت شما ایمیل می کنم.

    با تشکر فراوان و آرزوی موفقیت برای شما
    محمد

  34. zahra Says:

    Mohsen Sazegara Monday Special Edition June 29, 2009

  35. فرهاد Says:

    سلام

    با تشکر فراوان از زحماتی که کشیدید. میشه لطفا عکسها و فیلمهای که گرفتید رو اینجا بگذارید تا من بتونم به دوستام لینک بدم.
    اگر بتونید برای بی بی سی هم بفرستید خیلی خیلی موثره .

پاسخی بگذارید

