۲۹ سال گذشت و آن این شد که می‌بینی، وا اسفا

عجب بازی‌هائی دارد این روزگار. ۲۹ سال پیش در این روز (۳۱ شهریور) صدام حسین به ایران حمله کرد. در میان نیروهای ایرانی‌ای که در مقابل او ایستادند نام یک گروه بسیار درخشنده و چشمگیر بود، «بسیجی». این‌ها آدم‌های معمولی جامعه بودند که با اندک آموزش نظامی‌ای و یک ژ-۳ می‌رفتند به جنگ کسی که ارتشش را ابرقدرتی بنام «شوروی» (خلف همین «برادر روسیه» فعلی) برایش تجهیز کرده‌بود. رویای فتح قادسیه صدام با همت امثال همین بسیجی‌ها بعد از چند سال تبدیل شد به کابوس از دست رفتن جزیره فاو و محاصره بصره برای صدام.

و الان در سالگرد آن همه حماسه و افتخار و از خودگذشتگی لغت «بسیجی» معنای سرکوبگر مردم را دارد. همان مردمی که ۲۹ سال پیش خودشان جزء بسیج بودند، خودشان بسیج را راه انداختند. بسیجی مقدس بود. بسیجی آدم‌کش نبود. بسیجی چماقی اگر به دست داشت برای جنگ با دشمنان آب و خاکش بود نه برای زدن بر سر صاحبان این آب و خاک.

بچه‌محل‌های من که در جنگ کشته شدند بسیجی بودند. تعدادشان دقیق‌شان را نمی‌دانم بس که سر هر کوچه یک شهید داشت و ته آن یکی و هنوز حجله این را بر نچیده پلاکارد تبریک و تسیلت شهادت دیگری بالا می‌رفت سر در خانه‌اش. حداقل با دوتا بسیجی شهید شده هم مدرسه‌ای و دوست نزدیک بودم. با یکی از آن دو که در «مهران» کشته‌شد شوخی‌های کلامی هم داشتم در مدرسه. سر به سر هم می‌گذاشتیم به جوانی. به عیادت یکی از بچه‌محل‌هایم که همکلاسی من هم بود و عضو بسیج و خمپاره عصب دستش را قطع کرده‌بود در بیمارستان رفتم. اتاقش پر بود از آدم‌های آش و لاش در جبهه. همه بسیجی. چند سال بعد جنگ به آسایشگاه معلولان جنگ در قیطریه سر زدم. تا امروز حالم گرفته‌است از آنچه در آنجا دیدم. قابل بیان نیست وضع و حال آدم‌های آنجا. اینها همه و همه بسیجی بودند. از هرچه داشتند و نداشتند گذشتند برای کشورشان، دین‌شان و مردم‌شان.

من هنوز آن بسیجی‌ها را دوست دارم و دلم برای آنها گاهی تنگ می‌شود. آنها «حیا» داشتند و مملکت به داشتن‌شان افتخار می‌کرد و مردم نمی‌خواستند که آنها «مملکت را رها کن»ند. لطفا یکی به من بگوید که «بسیجی» امروز بصورت کاملا تصادفی اسمش «بسیجی» است. ۲۹ سال طول کشید تا واژه مقدس «بسیج» به این حال و روزی بیافتد که افتاده. لطفا یکی به من بگوید ۲۹ سال دیگر چه خواهد شد؟ شما «سبز»ها یادتان باشد که ۲۹ سال دیگری هم هست. از همین امروز خشت اول را درست بگذارید تا آن موقع دیوارتان کج نشود بریزد روی سر خلق‌الله. نمی‌دانم دوستان بسیجیم که در جنگ شهید شدند الان از اینکه این بسیجیان هموطن می‌کشند چه حالی دارند. همان بهتر که جهان اموات را با جهان ما ارتباطی نیست که اگر بود فریاد واویلای آن شهیدان کر می‌کرد گوش چماق‌ به دستان را.

امروز سالگرد شروع شهادت گروه گروه فرزندان وطن است. یادشان گرامی و حماسه‌شان جاوید باد. بزرگا مردا که همه‌شان بودند. خداوند به همه بدنام کنندگان آن قهرمانان رحم کند اگر از پس امروز بود فردائی و این بسیجیان قرار است چشم در چشم آن بسیجیانی بیاندازند که من می‌شناختم‌شان بر سر پل سراط. آه که چه راحت بر خون‌های ریخته‌شده هموطنان‌شان می‌رقصند اینان. پناه بر خدا.

3 پاسخ to “۲۹ سال گذشت و آن این شد که می‌بینی، وا اسفا”

  1. ورتیگونه Says:

    سلام محمد عزیز، روبراهی ؟

    دو روز پیش یکی از دوستان مجازی مشترک به من ای‌میل زده بود که از ققنوس خبری نداری، مدت‌هاست آپ نکرده، در پاسخ براش نوشتم که من هم مدتی‌ست ازش بی‌خبرم ولی وقتی که پیداش بشه ظرف دو روز 6 7 تا مطاب می‌نویسه، امروز دیدم که با 3 تا پست آپ شدی 😉

    محمد جان اشاره و هشدار جالبی بود، سبز داخل گیومه، 29 سال بعد !؟ امیدوارم که … نــــه ولش کن، اصلاً امیدوار نیستم.

  2. امین Says:

    مطلب خیلی خوبی بود. مخصوصا این جمله :»شما «سبز»ها یادتان باشد که ۲۹ سال دیگری هم هست.»
    بزرگترین نگرانی این روزها، به نظر من، همین هست.

  3. رضا Says:

    1- درود بر شما که به یاد بسیجی و حماسه آفرینی هایش هستید.

    2- سلاح رزم بسیج تنفگ هجومی کلاشنیکوف (در ایران به کلاشینکوف معروفه) بود نه ژ-3.

    3- فاو شبه جزیره است نه جزیره.

    4- اما مهمتر از همه دوستان سبز شما خیلی وقته که سنگ بنای حرکت خود را کج گذاشته اند. متاسفانه اندرز خود را یه خورده دیر بازگو کردید.

    6- دوستتان دارم.

    -7 خدانگهدار

پاسخی بگذارید

