پیشنهادی به علمای شیعه

پیرو بحث‌های مذهبی‌ای که مدتی است در سایت بالاترین در گرفته و من هم طبعا خواننده پر و پا قرص این مطالب هستم، سوالی به شرح زیر برایم مطرح شده:

کتاب‌های حدیث و احکام مورد استناد علمای شیعه مثل بحارالانوار، کافی، من لایحضره‌الفقیه، الاستبصار، تهذیب‌الاحکام و از این دست چند قرن قبل گردآوری و نوشته شده‌اند. آیا بهتر نیست دانشمندان علوم دینی در کشورمان گرد هم جمع شوند و با بررسی دقیق و کارشناسانه این‌گونه کتاب‌های مرجع دینی، اشتباهات یا لغزش‌های احتمالی نویسندگان آنان را (که مسلما معصوم نبوده‌اند) رفع کنند و با نوشتن توضحیات مفید به زبان امروز جامعه، جوانان و دین‌داران را برای انجام مباحثات دینی به سلاح دانش‌دینی مجهز کنند؟ مسلما در میان علمای امروز جهان تشیع افرادی هستند که از نظر بار دانش دینی بتوانند درباره کتاب‌های علمای قدیمی دین همچون علامه مجلسی، شیخ طبرسی، شیخ طوسی، شیخ صدوق و شیخ کلینی اظهار نظر بکنند اگر نه که هم‌سطح آنان باشند.

اگر در آن روزگار آن عزیزان نشستند و با خوردن دود چراغ و به پس ذهن راندن غم معاش عمر گذاشتند و چنین آثاری را خلق کردند که برای صدها سال راهنمای شیعیان باشد، اکنون که نهال کاشته‌شده آنان پس از چند قرن میوه داده، چرا علمای امروز ما در این عصر ارتباطات و تقریبا بدون داشتن غم معاش به نوبه‌ خود نهالی را نکارند که برای صد‌ها سال شهد شیرین به کام شیعیان بریزد؟

اصولا یکی از افتخارات فقه شیعه «پویائی» آن است. آن فقیهان و دانشمندان نشستند و به تنهائی و تقریبا از هیچ (ظاهرا آثار مکتوبی در این زمینه‌ها یا نبوده یا بسیار نایاب بوده) نوشتند آنچه پایه‌های اعتقادی ما شیعیان امروز را تشکیل می‌دهند. اینک بر فقیهان ما است که خود به میدان در آیند و نشان دهند که فقه اصیل شیعه خود را به چهار یا چهل یا چهارصد کتاب محدود نکرده و نمی‌کند. ضمن اینکه تا کی کج‌فهمی بخشی از ما شیعیان (که تحصیلات حوزه‌ای نداریم) از آنچه در این کتاب‌های چهارگانه آمده باعث این بشود که در مباحث دینی نتوانیم حق مطلب را ادا کنیم و با لکنت زبان میدان گفتگو را ترک کنیم؟ دوست‌داران دین نیازمند فهم دقیق و عمیق از دین‌شان هستند تا بتوانند با ناباوران به گفتگو بنشینند. با مردم هر زمانی باید به زبان زمان‌شان سخن گفت. والسلام.

4 پاسخ to “پیشنهادی به علمای شیعه”

  1. حسام Says:

    عجب کلاسی دادی به این علما :)) … فکر کنم این چیزی که خواستی یکی از سخت ترین خواسته های است که میشود از کلیت علمای شیعه کرد … البته چه بخواهند چه نخواهند یک روزی این اتفاق میافتند فقط فکر میکنم یک چیزی بشود شبیه ماجرای «ولتر» … یعنی یکی از این علما بیاید و این پروتستانیزم دینی را برای دین اسلام هم بیاورد … البته این روز خیلی نزدیک است به امید خدا

  2. sama Says:

    در مقدمه بحار الانوار آمده است که : من -مرحوم مجلسی- دیدم درها و گوهرهایی را که بر زمین افتاده است و آن ها را با خاک جمع کردم تا از بین نروند و بعدها کسانی بیایند و گوهر ها را از خاک و غیر گوهر جدا کنند .
    یعنی این که خود مجلسی هم نیاز به پیرایش کتب حدیثی را لازم می شمرده است . به نظرم مطلب بسیار درستی است . ولی متاسفانه مانع بزرگی به نام جزم اندیشی و کتاب پرستی -؟- بر سر راه است . نمونه آن حاشیه علامه طباطبایی بر بحار بود که متحجران را برآشفت و مانع از ادامه این کار بزرگ شد .

  3. saidpar Says:

    اونوقت ما می مونیم و چیزی حدود 3 میلیون آخوند بیکار و ناامید از آینده

    ——————————–
    saidpar
    عزیز

    ولله چه عرض کنم؟ کاملا صحیح می فرمائید.

    با تشکر
    محمد

  4. ورتیگونه Says:

    حسام جان دچار اشتباه لپی شدی، منظورت همون لوتر بود دیگه.

بیان دیدگاه